Pripremamo se za redovne lokalne izbore i mislimo kako su oni jednostavniji, manje zahtjevni i manje važni od parlamentarnih. Ali sve je to ipak samo iluzija i zabluda. Ovi su izbori ipak u nekom dijelu zahtjevniji, složeniji i važniji od parlamentarnih. Veći je broj onih koji trebaju biti birani, a što je najpresudnije, mnogo bolje poznajemo kandidate, gotovo ponaosob jer su to naši sugrađani, susjedi, oni koji su direktno obećali rješenje nekog problema. Manja sredina ima specifične zahtjeve koje može riješiti samo onaj koji živi u toj sredini i koji dijeli svakodnevne probleme svojih sugrađana. Kandidat je u prednosti po tome što ima i neposredna saznanja kako i koje će rješenje problema biti najbolje prihvaćeno. U manjim lokalnim sredinama i ljudi su svjetonazorski bliži jedni drugima, manje je mogućih ideoloških sukoba, a zahtjevi su konkretniji, jer su ovlasti izabranih ograničene i regulirane zakonskim i drugim odredbama.
Kandidat je „jedan od nas”, znamo njegov životopis koji nije samo lijepo sročen za potrebe izbora, znamo njegovu obitelj, ali i navike i svakodnevno ponašanje, odnos sa susjedima i prema obvezama te gotovo uvijek možemo unaprijed znati kako će i u kojoj mjeri ispuniti dana obećanja. Drugačiji je odnos prema nekome čiju veliku sliku gledamo s plakata, a kojega nikada nismo sreli uživo, koji je eventualno došao na veliki skup podrške, govorio općenito o ideološkim pitanjima, makroekonomskim planovima, o europskim fondovima i silnim novcima koje nam nude. Slika se s narodom, ode u parlament, veliki grad i zaboravi na lokalnu zajednicu. Birači
u lokalnoj zajednici različito su strukturirani te imaju različite zahtjeve i očekivanja, a već je u predizborno vrijeme mnogo prijepora, jer nema dovoljno novca za rješavanje svih problema.
Nezaposleni traže otvaranje novih radnih mjesta ili davanje kredita za male obrte i obiteljska gospodarstva, mladi traže sportske dvorane i igrališta, stari dostojanstveno starenje u organiziranom smještaju u domovima ili dnevnim boravcima, žene traže mogućnost smještaja djece u vrtiće i više radnih mjesta. Umirovljenici, osobito oni s malim mirovinama, traže dotacije za prijevoz, ogrjev, plaćanje komunalnih naknada i sl. Sve ovisno o potrebama i visini mirovine.
Lokalni se kandidati teško odlučuju kako isplanirati zadovoljenje svih kategorija, tj. hoće li potrebe svih zadovoljiti pomalo ili jednu po jednu kategoriju kroz duže vrijeme, kako budu dolazila sredstva za realizaciju. Izabrani predstavnici u lokalnim samoupravama su oprezniji i realniji u davanju obećanja, jer su svakodnevno pod prismotrom sugrađana koji jako dobro pamte predizborna obećanja, ali i burnije reagiraju na kršenje obećanja. U lokalnoj zajednici manji je broj odgovornih što je i prednost i nedostatak. Lakše i brže se dogovaraju, ali je odgovornost pojedinca veća prema najranjivijim i najpotrebitijim sugrađanima jer ih susreću svakodnevno. U lokalnim zajednicama su moguće najne- vjerojatnije koalicije bez obzira na suprotstavljene svjetonazorske stavove pojedinih stranaka jer je interes zajednice iznad stranačkog. I to je dobro!
Potrudila sam se pročitati sve programe kandidatkinja i kandidata za gradonačelnicu, odnosno gradonačelnika Zagreba. Svi su oni u prvi plan stavili rješavanje upravo onih problema grada i građana koji su vezani za njihova zvanja, tj. za njihovu profesionalnu djelatnost. Za gradonačelnika nema specijalnog, bolje reći specijalističkog obrazovanja, ali ima osoba s dužim ili kraćim radnim iskustvom u stručnim službama grada Zagreba. Svjetonazorska i ideološka pitanja spominjali su tek kratko, nisu se decidirano opredijelili (osim dvoje) i nisu predlagali drastična rješenja.
Najkonkretniji dio programa za umirovljenike i starije osobe, te za osobe s invaliditetom ponudio je dosadašnji gradonačelnik Milan Bandić, koji je omogućio besplatni i povoljniji javni prijevoz, uveo dodatke na mirovine do 1.500 kuna, jednokratne socijalne pomoći, organizirani smještaj u domovima za starije, geron- tološke centre za pomoć i njegu u kući te brojne druge programe za starije osobe. Grad Zagreb jedan je od socijalno najosjetljivijih gradova u Hrvatskoj i Europi, pogotovo po pitanju skrbi za starije i osobe s invaliditetom. Brojni su programi za osnovnoš- kolce, majke – odgajateljice, dok se organizacije civilnog društva, vatrogasna i sportska društva, pjevački zborove i brojne druge aktivnosti financijski potpomažu putem javnih natječaja. Zbog svega toga nekoliko umirovljeničkih stranaka pridružilo se programu Stranke rada i solidarnosti poput stranke Blok umirovljenici zajedno i Stranke međugeneracijske solidarnosti Hrvatske. Iako možda ne koristite niti jednu od usluga koje Grad Zagreb pruža umirovljenicima i starijim osobama, pozivam vas da dobro promislite i glasate za onu osobu koja će brinuti za najranjivije članove naše zajednice.
(8.5.2017)