Piše: Jasna A. Petrović, predsjednica SUH-a
Prvo, Ministar se ni sa kim nije konzultirao, posebno ne s najvažnijim zainteresiranim skupinama – zaposlenima, umirovljenicima i udrugama oboljelih, a konzultacijski kanali za to postoje i takva je praksa uhodana. No, ministar je očito umislio kako ne treba nikoga ništa pitati, jer on sam odlučuje, čak bez dogovora unutar koalicije na vlasti. Milivoj Špika, čelnik Bloka umirovljenici zajedno je odmah izjavio da je takvo povećanje cijene za umirovljenike neprihvatljivo te dodao kako ih nitko nije konzultirao, naglasivši: „Ako su to reforme, onda jadna nam majka. Nadam se da to nisu reforme o kojima su govorili.” Umirovljeničke udruge su ponovo pisale ministrici rada i mirovinskog sustava zahtijevajući hitno sazivanje novog Nacionalnog vijeća za umirovljenike i starije osobe, a sindikalne središnjice su zatražile da se to pitanje hitno stavi na prvu sjednicu Gospodarsko-socijalnog vijeća. Očito ovom ministru demokratske procedure nisu bliske, niti poznate.
Drugo, svakoj promjeni cijena javnih usluga, mjera ili politika, prethode analize stanja, pa simulacije, analiza učinka te procjena štete. Ovaj ministar očito ne vjeruje u takve „predradnje”, već je cijenu od 89 kuna (zašto ne 90?) izvukao iz džepa, jer bi nam u protivnome ponudio na uvid svoje računice i otvorio javnu raspravu. Možda je prvotna ideja bila staviti cijenu s popusta u dućanima, npr. 89,99 kuna, kako bi izgledalo manje. Ispod svake demokratske i političke razine.
SIROMAŠNI PLAĆAJU DRŽAVNE DUGOVE
Treće, nakon analiza stječe se uvid u dugove, potraživanja, unutarnje rezerve, te se pokuša iznaći mjere kojima bi se sanirala situacija, bez da se vrši povećanje cijena, što je u svim politikama posljednje i najnepopularnije sredstvo, osobito ako obuhvaća ogroman dio stanovništva, neovisno o tome što su brojne skupine oslobođene plaćanja (siromašni, branitelji, davatelji krvi itd.). Poskupljenje cijena koje se dotiče ranjivih kategorija, koje će pojedinac odmah osjetiti na siromaškom džepu, koje se odnosi na osjetljive usluge poput zdravlja ili školovanja, niti jedna vlada neće primijeniti bez dobrog promišljanja i vaganja, a osobito ne na početku mandata. Nakić je očito naštetio svojoj vladi, a dobio je podršku i svog stranačkog gazde Petrova, koji je time samo potvrdio svoju političku neukost.
Četvrto, da je učinjena analiza, pa čak i da je ipak donesena odluka o poskupljenju cijene dopunskog zdravstvenog osiguranja, stručna bi vlada razradila strategiju oblikovanja poskupljenja, te taktiku prezentacije u javnosti. Nakić je pao iz vedra neba, bez da je promislio o stvarnim ljudima, o prosječnoj mirovini od 2.237 kuna i o prosječnoj plaći od 5.646 kuna.
Da je vizualizirao stvarne ljude, onda bi predložio da se mjera poskupljenja ne odnosi npr. na umirovljenike, te bi vratio različite cijene za prihodovno i socijalno različite kategorije građana. Doista, kad prosječna mirovina čini samo 38 posto prosječne plaće, nije li i to kvalitetan indikator za utvrđivanje cijene? Ne i ovom ministru, jer on zna kako je bilo: „Podsjetio je kako je prigodom uvođenja dopunskog osiguranja, koje danas plaća oko 1,5 milijuna građana, postojalo nekoliko kategorija osiguranika koji su izdvajali 130, 80 ili 50 kuna, ovisno o imovinskom cenzusu, a nakon toga je uvedena zajednička polica za sve u iznosu od 70 kuna.” Dakle, zna, ali znanje ne koristi.
BANALIZACIJA SIROMAŠTVA
Peto, zabrinjavajuća je banalizacija siromaštva koje u Hrvatskoj, naročito u dobnoj skupini starijih od 65 godina, dramatično raste, te već obuhvaća svaku treću stariju osobu. Hrvatska je na četvrtom mjestu po siromaštvu starijih osoba, a na dnu po relativnoj vrijednosti mirovina (udjelu u plaći). Strašno je kad predsjednik Hrvatskog sabora Željko Reiner sa smiješkom i nevjericom kazuje kako je riječ o „samo 19 kuna”, te kako je to „sitan novac”. To kaže umirovljenicima čije su mirovine upravo „usklađene” za bijednih 11 kuna.
Akademik s akademskim dodatkom i visokim primanjima, čija će mirovina biti oko 9.000 kn, kaže: „Zanimljivo je da se tako velika buka podiže zbog doslovno 19 kuna mjesečno, a trećina odraslih puši…” Očito oni koji izgovaraju takve komentare žive u virtualnom, paralelnom svijetu, iz svojih luksuznih automobila ne svraćaju pogled na vojsku gladnih, koja kopa po kantama za smeće, skuplja boce, čeka u redovima pred javnim kuhinjama. I dodajmo ovo: prosječna „staračka obitelj”, uz jednog do dva umirovljenika, ima i jedno do dvoje nezaposlene djece i unučadi. Pa onda pomnožimo „doslovno 19 kuna” sa 12 mjeseci i s tri člana obitelji, i eto 684 kune više godišnje, odnosno ukupno 3.204 kune.
Šesto, socijalna osjetljivost je jedno od temeljnih načela u politici. Slabog ne udaraš nogom, ranjenom ne sipaš sol u ranu. Inače si gubitnik. Hrvatska inačica je socijalna osjetljivost s figom u džepu, sport uvježbavan od svih stranaka na vlasti. Međutim, ministar Nakić je učinio nevjerojatni presedan kada je pokušao građane uvjeriti da oni moraju biti socijalno osjetljivi i platiti veću cijenu dopunskog osiguranja, i to zato što je država dužna tom istom dopunskom osiguranju.
On je rekao sljedeće: „Morat ćemo povećati stopu za one koji plaćaju dopunsko da bi 900.000 naših građana, a to su učenici, studenti, umirovljenici s malim mirovinama, darivatelji organa i krvi, i dalje mogli dobivati kvalitetnu zdravstvenu zaštitu”. Tako je Nakić mislio napraviti emocionalnu navlakušu, a zapravo se utopio u vlastitom glibu laži. Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje je odmah reagirao i rekao kako bi stanje sa zdravstvom bilo daleko bolje, da je država podmirila svoja dugovanja za besplatne police svim ranjivim kategorijama, a za koje je trebala uplatiti iz državnog proračuna u zdravstvenu riznicu. Riječ je o oko 420 milijuna kuna. Dakle, Nakić traži da prosječno vrlo siromašni građani plate veću cijenu dopunskog osiguranja kako bi pokrili dugove države za to isto dopunsko u 2015. godini?! Ludilo.
HAJDEMO U SLOVENIJU
Sedmo, jedan od bivših ministara, ako tko pamti Darka Milinovića, 2010. godine je uveo prihodovni cenzus za oslobađanje od plaćanja dodatnog zdravstvenog osiguranja, kojim je jednim potezom 364.000 ljudi (koji su do tada bili oslobođeni plaćanja) „oslobodio” od dopunskog osiguranja, a bez plaćene premije ostalo je i 218.000 nezaposlenih. Milino- vić je tada uveo prihodovni cenzus od 1.516,32 kune, po članu obitelji, odnosno 1.939,39 kuna za samce. Ministri Os- tojić i Varga nisu pokazali neku socijalnu osjetljivost, te su unatoč tome što su Sindikat i Matica umirovljenika zatražili povećanje cenzusa, ostavili na snazi onaj od 2010. godine. Logično bi bilo da je Nakić predložio viši cenzus, jer je prosječna plaća 2010. godine iznosila 5.329 kuna, a danas je ipak nešto viša 5.646 kuna.
Osmo, ministar je našao savršen argument zašto mora poskupiti policu dopunskog osiguranja: „U Sloveniji se za dopunsko osiguranje izdvaja 28 eura, što je preko 200 kuna, a Hrvatska za zdravstvo izdvaja puno manje, a nema slabiji zdravstveni sustav.” Ministar fakat živi u nekom drugom svijetu, jer inače ne bi upotrijebio takav argument. Naime, u Sloveniji je prosječna plaća 1.015 eura, a u Hrvatskoj 750 eura, dok je slovenska mirovina prosječno 613 eura, a hrvatska samo 297 eura. Slovenska mirovina vrijedi 60 posto plaće, a hrvatska 38 posto prosječne hrvatske neto plaće.
Daljnja matematika pomaže shvatiti kako je realna vrijednost hrvatske prosječne mirovine (a 55 posto ih prima manje od prosjeka od 2.237 kn) oko 30 posto od prosječne slovenske neto plaće. Pa bi onda cijena dopunskog zdravstvenog osiguranja od 70 kn za hrvatskog prosječnog umirovljenika bila u ekvivalentu 200 „slovenskih” kuna. Možda ministar nije imao kalkulator, no računice i argumenti su mu labavi. K tome, prema Global Age Watchu prošle je godine slovensko zdravstvo bilo na 26. mjestu u svijetu, a hrvatsko na 32. Dakle, ipak nešto niže. A prema istom izvoru, siromaštvo u Sloveniji iznosi samo 9,8 posto starijih osoba, a u Hrvatskoj čak 24,9 posto. Pa, ministre, što ne čitate, što ne provjeravate, što ne pitate?!
BEZ SOCIJALNOG KOREKTIVA
Devet, prije „reformskih poteza”, potrebno je odrediti strategiju zdravstva i zdravstvenog osiguranja, a zatim definirati reformski put i ritam. A što je, zapravo, strategija ministra Nakića i ove vlade? Eh, takve strategije službeno nema, jer je nitko nije usvojio. Premijer Oreško- vić je rekao kako je kanadski zdravstveni sustav dobar, a nesuđeni ministar Čoru- šić je rekao kako neće privatizirati zdravstvo, već samo dijelom zdravstveno osiguranje. Mostova zdravstvena reformska strategija je u prosincu imala pet točaka: „definiranje osnovne razine zdravstvene zaštite za sve građane po principu društvene solidarnosti jer je pravo na zdravlje temeljno ljudsko pravo”; racionalizacija i financijska stabilizacija zdravstvenog sustava; hitne mjere za zaustavljanje odljeva zdravstvenog kadra iz Republike Hrvatske; reforma sustava zdravstvenog osiguranja i bolničkog zdravstva i, na posljetku, definiranje strateških projekata i depolitizacija zdravstva.
Potezi ministra Nakića nemaju veze ni sa jednom od točaka, a pogotovo s time da je Most obećao široku javnu raspravu i postizanje konsenzusa o svakoj od točaka. Ono što jest na djelu pročitali smo u „strogo povjerljivom” materijalu čiji je autor dobro poznata osoba s vrha Croa- tia Osiguranja (sada u vlasništvu korporacije Adris). U tom dokumentu kojega nema, ali se u stvarnosti primjenjuje, HZZO se naziva monopolistom koji ostvaruje gubitak zbog niske cijene police i prevelikog broja „socijalnih” korisnika. Kao da funkcija državnog osiguravatelja nije služiti kao socijalni korektiv, i kao da država (ministarstvo zdravlja) nije donijelo liste onih koje oslobađa plaćanja dopunskog zdravstvenog osiguranja (branitelji, davatelji krvi itd.).
Uglavnom, na djelu je izvlačenje dopunskog osiguranja iz HZZO-a, te privatizacija dodatnog osiguranja, umjesto da je HZZO uveo još i dodatno osiguranje, i time jamčio opstanak socijalne države i javnog zdravstva. Dakle, posve obrnuti smjer. Cijena dopunskog osiguranja bit će prepuštena tržištu (izrijekom piše: „tržište određuje cijenu”), a police će za mlađe od 65 godina iznositi 150 kuna, što piše i u dokumentu „kojeg nema”.. Za očekivati je da će cijena za sve starije od 65 godina, ovisno o njihovu zdravstvenom stanju, iznositi 300 i više kuna mjesečno No, nije samo Nakić zagovaratelj prebacivanja dopunskog zdravstvenog osiguranja u privatne ruke. Isto je još 2004. godine najavio tadašnji ministar zdravlja Hebrang. Kao što je financijska industrija sa svojim mirovinskim fondovima donedavno imala glavnog zagovornika u bivšem ministru Mirandu Mrsi- ću, eto nam sada Hebrang i osigurava- teljska industrija progovaraju kroz Nakića. Eto nam ubijanja socijalne države i javnog zdravstva legendarnog Andrije Štampara.
Deset, u strategiji koje nema, ali smo je čitali u tajnom dokumentu, piše i ovo: „Osigurati financijsku stabilnost i održi- vost zdravstvenog sustava bez dotacija iz državnog proračuna”. Doista je pres- trašno kako nam dečki iz osiguravatelj- ske industrije kroje ukidanje javnog zdravstva i to u trenutku kad je hrvatsko izdvajanje za zdravstvo među najnižima u Europskoj uniji. Ali, ima i nešto gore. Piše dalje: „Usmjeriti poslovanje HZZO- a samo na obvezno zdravstveno osiguranje uz odvajanje socijalnih transfera na teret državnog proračuna, te prepuštanje ostalih vrsta zdravstvenog osiguranja tržištu”. Oprostite, ali čini se kako ministar Nakić stvarno ima strategiju, i to vrlo jasnu i kratku, u jednoj rečenici, ma koliko je negirao naknadnim priopćenjima.
Što slijedi? Nakon što su direktno ili indirektno drugi potpredsjednik Vlade, premijer i predsjednik Hrvatskog sabora podržali povećanje cijene dopunskog osiguranja i ovakav smjer zdravstvenih reformi, HZZO mora postupiti po nalogu ministra Nakića, no srećom, propisi određuju da je dužan provesti javnu raspravu, a odluku formalno mora usvojiti i Upravno vijeće HZZO-a. Ne znamo kako će se provoditi ta javna rasprava, no umirovljenici ovdje javno iznose svoje stajalište, a isto će uputiti i ministru i HZZO-u. U nadi da će se poštovati netom usvojeni proračun i neće uvoditi ikakve promjene u ovoj godini.