Najava kako bi svi rođeni nakon 1961. godine već od 2024. godine mogli u mirovinu tek sa 67 godina, izazvala je revolt ne samo kod oporbe već i u samom HDZ-u. Reformi se već ranije usprotivio partner iz Domoljubne koalicije – Blok umirovljenici zajedno, a stigle su i kritike iz redova HDZ- a. Svakome je jasno da bi takvo turbo ubrzanje pogoršalo njihove izglede na lokalnim izborima. Sindikat umirovljenika Hrvatske svoje stajalište o štetnosti takve nesuvisle „reforme“ ne treba ponavljati, jer se oštro protivi nepromišljenim izmjenama.
Glas naroda je jasan. Prema najnovijoj anketi RTL-a na reprezentativnom uzorku od 1300 građana čak 88,8 posto ih se protivi ubrzanom povećavanju dobi za umirovljenje. No, da ne bi bilo zabune, bivši ministar rada i mirovinskog sustava Mrsić je taj koji je uveo povećanje dobi za umirovljenje još 2013. godine, a Europska komisija je predlagala kraći rok primjene, što je Mrsić zdušno htio prihvatiti, no hrvatska je javnost na čelu sa sindikatima to argumentirano odbila i odgodila primjenu do 2038. godine.
Pitanje glasi: je li prije tri godine Mrsić morao uvesti odlazak u mirovinu sa 67 godina i je li sada ministrica Sikić morala prihvatiti skraćivanje roka za deset godina? Naravno da ništa od toga nije istina. Hrvatska je jedna od samo tri tranzicijske zemlje koje su prihvatila takvo povećanje dobi za umirovljenje. Poljska je prihvatila da će se sa 67 godina muškarci umirovljivati od 2020., a žene od 2040. godine, dok Češka to planira od 2041. godine. Tako je Hrvatska zapravo, barem kad je riječ o ženama, najranije uvela umirovljenje sa 67 godina, od 2038. godine. No ministica rada i mirovinskog sustava Nada Sikić bi sada to skratila za deset godina, bez ikakvog razloga i osnova, tek tako jer joj je to naredio premijer kojemu je to, pak, preporučio neki činovnik Europske komisije. „Promjene su nužne kako bi mirovinski sustav ostao održiv”, govorio je Mrsić 2013. godine. „Ovakav mirovinski sustav je neodrživ“, rekla je neki dan ministrica Sikić. Ista priča, novo pakovanje.
Slatko je umrijeti za domovinu
Budimo precizni, od 11 tranzicijskih zemalja u članstvu Europske unije, samo tri su do sada predvidjele umirovljenje sa 67 godina – jednog dalekog dana. Od 17 „starih“ članica EU, samo Grčka ima (iz poznatih razloga) umirovljenje već danas sa 67 godina, dok se u Velikoj Britaniji predviđa uvođenje tek 2046. godine, a u Belgiji, Danskoj, Francuskoj, Irskoj, Nizozemskoj, Njemačkoj i Spanjol- skoj između 2022 do 2030. Sve to zajedno, uz tri tranzicijske zemlje, čini brojku od 12 zemalja članica, a preostalih 16 članica EU nije do sada uvelo povećanje dobi za umirovljenje. Točno je da Europska komisija svima isto preporučuje, ali mirovinski sustav je u ingerenciji odlučivanja država članica. Prikazivati ovakve „mirovinske refor- me“ kao moranje i uvjetovanje je – laž. Pri tome se nadležni služe manipulativnim argumentima, jer „da je to solidarnost sa siromašnima, jer će inače svi imati preniske mirovine11; i „da je to solidarnost s mladima, jer inače oni neće imati nikakve mi- rovine“.
Slatko je i slavno umrijeti za domovinu. Treba se žrtvovati. To nam uvijek poručuju pred svaku novu pljačku. Samo nismo znali hoćemo li umrijeti u čizmama, radeći do smrti ili do smrti obilazeći zavode za zapošljavanje, dok si oni, prije nego što će otići, trpaju u džepove novac iz proračuna koji bi trebao ići za ponižavajuće mirovine i invalidnine. Poznata je priča s drugim mirovinskim stupom koji inozemne banke ubiru od države, a onda joj taj isti novac posuđuju uz masne kamate.
Najveći dio radnika, međutim, i to osobito žena, ne bi mogli ispuniti takve nerealne uvjete za tzv. punu mirovinu koja bi predviđala 40 i više godina staža i uplaćenih doprinosa, naprosto zato što je Hrvatska takozvani iznimni rad na određeno vrijeme praktički legalizirala, pa se danas 92,5 posto svih no- vozaposlenih može dičiti samo ugovorima na određeno vrijeme.
Siromašni smo i živimo kraće
Nadalje, i muškarci i žene u tranzicijskim zemljama poput Hrvatske, imaju bitno različite uvjete rada od onih u tehnološki razvijenijim zemljama, u kojima su radna mjesta već prilagođena starijim radnicima. Zbog toga vlade u tranzicijskim zemljama još ne planiraju uvođenje povećanje dobi za umirovljenje. Oni koji rade teške poslove, poput radnika na građevini, već su glasno upozorili da nije moguće za sve imati jednaku mjeru. No u Vladi se pravdaju da oni koji rade teže poslove ionako počinju ranije raditi. Kad se napuni 41 godina radnog staža, moći će se u redovnu mirovinu. Pa tako onaj tko je počeo raditi u 20. godini, već u 61. može dobiti zasluženo umirovljenje.
I još nešto: hrvatski su građani u skupini EU građana koji najkraće žive, a još kraće uživaju mirovinu. Prosječna građanka Bugarske živjet će, istina, dvije godine kraće od stanovnice Hrvatske, no ona u mirovinu ide s manje od 61 godine, a stanovnice Austrije i Rumunjske sa tek 60 godina. A ugledni znanstvenici zabrinuto vrte glavom s TV ekrana i lažu kako mi imamo najmlađe umirovljenike. Tko ih miti, tko ih plaća?!
Od 11 tranzicijskih zemalja u članstvu Europske unije, samo tri su do sada predvidjele umirovljenje sa 67 godina a čak 16 članica EU nije do sada uvelo povećanje dobi za umirovljenje
Naposljetku, u uvjetima visoke nezaposlenosti mladih, te vrlo niske stope radne aktivnosti starijih zbog nepostojanja radnih mjesta za tu dobnu skupinu, neshvatljivo je ubrzano uvođenje produljenja rada za trenutno zaposlene, jer će i jedni i drugi završiti na burzi, te će se bukvalno, da parafraziramo ministricu rada i mirovinskog sustava Nadu Šikić, „djedovi i unuci boriti za isto radno mjesto“.
K tome, ako u mirovinu odu kasnije bit će kažnjavani. Već je i bivša vlada uvela penaliziranje ranijeg umirovljenja, a sad je ono “podebljano”. U prijevremenu mirovinu građani će moći ići sa 62 godine, ali će gubiti čak 0,3 posto za svaki mjesec pri- jevremenog umirovljenja.
Sindikati: nepotrebno i nepravedno
Dvije najveće sindikalne središnjice SSSH i NHS, poručuju da je za njih neprihvatljivo i nepotrebno skraćivanje prijelaznih razdoblja za izjednačavanje dobi muškaraca i žena za punu starosnu i za prijevremenu mirovinu. Posebno osuđuju ideju ubrzavanja izjednačavanja dobi žena za odlazak u starosnu mirovinu s muškarcima s obzirom na još uvijek prisutnu diskriminaciju žena u hrvatskom društvu, slabe mogućnosti pomirenja obiteljskih i radnih obveza, nedostatak društvenih servisa itd.
Sindikati također upozoravaju kako radno okruženje i sustav obrazovanja i osposobljavanja odraslih nisu poticajni i prilagođeni zadržavanju starijih radnika u svijetu rada tako da posljednjih godina kontinuirano raste broj nezaposlenih starijih radnika, i to najviše starijih žena koje nemaju nikakve šanse naći posao. Posebno brine izuzetno niska stopa zaposlenosti žena u dobnoj skupini 55-65 koja je u 2014. iznosila samo 27,3 posto u usporedbi s prosjekom od 47,2 posto na razini EU28.