Postojeći model drugog mirovinskog stupa štetan je za Hrvatsku, za stare i nove umirovljenike, za radnike i buduće umirovljenike, a osobito je rizičan za državne financije. Bez njega ne bi bilo prekomjernog deficita!
U organizaciji Sindikata umirovljenika Hrvatske (SUH) i Matice umirovljenika Hrvatske (MUH), te u suradnji sa Savezom samostalnih sindikata Hrvatske, 16. ožujka održan je Okrugli stol “Rizični aspekti drugog mirovinskog stupa” u Novinarskom domu u Zagrebu. Na okruglom stolu, kojim je otvoren i svojevrsni međugeneracijski dijalog sindikata i umirovljeničkih udruga o drugom mirovinskom stupu, glavni govornici bili su prof. dr. sc. Ljubo Jurčić, mr. sc. Snježana Andrijević, Ivo Marjanović i Eunice Bronswijk iz nizozemske sindikalne središnjice FNV-a.
Uvodna izlaganja održali su predsjednica SUH-a Jasna A. Petrović i Ante Gavranović, dosadašnji predsjednik Nacionalnog vijeća za umirovljenike i starije osobe, te predstavnik Matice umirovljenika. Okrugli stol, koji je privukao brojne ekonomske stručnjake te sindikalne i umirovljeničke čelnike, otvorio je Mladen Novosel, predsjednik Saveza samostalnih sindikata Hrvatske. Govoreći o drugom mirovinskom stupu, Novosel je naglasio kako se u početku vjerovalo da će mirovinski fondovi na tržištu uspjeti oplemeniti novac i riješiti problem manjka radnika u Hrvatskoj, no s vremenom se pokazalo da to nije moguće. Uz to, drugi stup ne može riješiti problem nepovoljnog omjera osiguranika i korisnika mirovina, odnosno demografskog starenja stanovništva. Dugoročno rješenje održivosti i adekvatnosti hrvatskog mirovinskog sustava moguće je ostvariti jedino povećanjem stope zaposlenosti, rastom plaća i eliminacijom rada na crno te ponovnim jačanjem prvog mirovinskog stupa, zaključio je Novosel.
Hrvatska – robinja financijskog sektora?
Jasna A. Petrović je istaknula kako Sindikat umirovljenika već godinama upućuje javne zahtjeve vladama i ministrima financija za ukidanje drugog mirovinskog stupa jer je preskup, neuspješan i rizičan, povećava javni deficit i nema elemenata solidarnosti. Naglasila je kako je ovakav drugi stup uzrok, a ne rješenje neodrživosti mirovinskog sustava.
Govoreći o počecima drugog mirovinskog stupa u Hrvatskoj, istaknula je podatak da je Svjetska banka nametnula trostupanjski mirovinski model postko- munističkim i post-totalitarnim zemljama, no drugi mirovinski stup dosad su ukinule ili ga ukidaju Mađarska, Poljska, Slovačka i Bugarska, a odbile su ga uvesti Slovenija i Češka, te Malta. „Je li Hrvatska pametnija od svih tih zemalja ili je robinja financijskog sektora?”- pitala je Petrović i poručila kako je SUH- u stalo do održivosti i adekvatnosti mirovina za sadašnje i buduće umirovljenike, jer, kad je svaka treća osoba u mirovini siromašna, a mladi su nezaposleni ili rade u pre- karnom radu, nešto se mora promijeniti.
“Ako se zadrži postojeći sustav, mirovine će za 20 godina biti upola niže. Radi se o štetnom proizvodu financijske industrije, prije svega po javne financije i adekvatnost mirovina, no kod nas su ljudi previše upleteni u interesne skupine vezane uz tu industriju, pa je to svojevrsna tabu tema”, zaključila je Petrović.
Matica: Zamrznuti ili ukinuti
Slične stavove iznio je Ante Gavrano- vić, koji je naglasio kako Matica umirovljenika podržava prijedlog da se zamrzne ili ukine uplata doprinosa u drugi stup obvezne kapitalizirane štednje i sredstva vrate u prvi stup generacijske solidarnosti, iz kojeg su i oduzeta. Dodao je kako je čak četvrtina sredstava iz jednog sigurnog sustava prebačena u privatne bankarske fondove kojima su interes profit i zarada, bez socijalne osjetljivosti i sigurnosti.
Nužnom smatra reformu cjelokupnog mirovinskog sustava, budući da prosječna mirovina za umirovljene prema Zakonu o mirovinskom osiguranju s punim radnim stažem iznosi svega 2.237 kuna, što je svega 38,7 posto prosječne plaće.
To je razlog zašto hrvatski umirovljenici imaju najniži standard u EU.
Štetan proizvod financijske industrije
Sudbina drugog stupa pitanje je političke odluke, no najbolje bi bilo 5 posto doprinosa za mirovinsko osiguranje vratiti u prvi stup iz kojeg se pokrivaju mirovine sadašnjih umirovljenika, a drugi stup pretvoriti u dobrovoljni fond
Govoreći na temu „Drugi mirovinski stup – Štetan proizvod financijske industrije”, prof. dr. sc. Ljubo Jurčić upozorio je kako „drugi mirovinski stup povećava proračunski deficit i javni dug, smanjuje kreditni rejting, ne povećava BDP i zaposlenost i nije kapitalizirana štednja nego javni dug Hrvatske.
Govoreći o deficitu državnog proračuna s i bez drugog mirovinskog stupa, Jurčić je naglasio kako bi „bez drugog stupa deficit državnog proračuna bio značajno manji, ne bismo bili u sustavu prekomjernog deficita, ne bi bili potrebni ovakvi „bolni rezovi”, veći porezi i trošarine, te bi se oslobodio prostor za veću potrošnju i time veći BDP”.
Drugi mirovinski stup, napomenuo je Jurčić, povećava i javni dug Hrvatske: „Ukupni kumulativ ‘proračunske rupe’ zbog drugog stupa do 2014. godine uzrokovan ukupnim tranzicijskim troškom iznosi 71 milijardu kuna, što je 27 posto ukupnog javnog duga” – upozorio je Jurčić i dodao kako bi javni dug bez drugog mirovinskog stupa bio 71,6 posto, a sada je 89,5 posto.
Jurčić je tvrdnju da drugi mirovinski stup nije kapitalizirana štednja nego javni dug Hrvatske potkrijepio podacima kako Hrvatska ima neinvesticijski rejting, veći prinos traži veće kamate, a veće kamate, veći deficit i veći javni dug Hrvatske. Istaknuo je kako se državnim obveznicama pokrivaju deficiti, a ulaganjem fondova drugog stupa ne povećava se vrijednost nacionalne imovine, iako je takvo povećanje jedina garancija isplate budućih mirovina iz drugog stupa.
Bez drugog stupa deficit državnog proračuna bio značajno manji, ne bismo bili u sustavu prekomjernog deficita, ne bi bili potrebni ovakvi „bolni rezovi”, veći porezi i trošarine, te bi se oslobodio prostor za veću potrošnju i time veći BDP!
Govoreći o počecima uvođenja drugog mirovinskog stupa 2002. godine, Jurčić je istaknuo kako Hrvatska tada „nije pala s neba” već je imala strukturu gospodarstva i društava. „U trenucima tranzicije u tržišnu ekonomiju poduzeća su išla u likvidaciju, radnici na burzu, u javna poduzeća i mirovinu, smanjivao se broj zaposlenih i uplatitelja u mirovinski sustav, a povećavao broj umirovljenika. U tim uvjetima uzima se četvrtina prihoda mirovinskom?” – upitao se Jurčić i zaključio kako je u situaciji smanjenja
Bez drugog stupa deficit državnog proračuna bio značajno manji, ne bismo bili u sustavu prekomjernog deficita, ne bi bili potrebni ovakvi „bolni rezovi”, veči porezi i trošarine, te bi se oslobodio prostor za veču potrošnju i time veči BDP!
broja zaposlenih, a povećanja broja umirovljenika nerazumno smanjivati doprinos prvom stupu.
Hrvatska i danas nema uvjete za drugi mirovinski stup, naglasio je Jurčić: „Za to bi u državnom proračunu bio nužan suficit veći od gubitka prvog stupa, a u državi visoka zaposlenost, stabilan i održivi gospodarski rast te stopa rasta veća od kamata na javni dug, odnosno barem 4 posto. U suprotnom, drugi stup povećava krizu i predstavlja Spekulativan posao jer ovisi o kretanjima na tržištu kapitala” – istaknuo je Jurčić.
Prvi stup — stabilizator krize
Govoreći o prvom mirovinskom stupu kao stabilizatoru u krizi, Jurčić je naglasio kako je prvi stup sigurnost za umirovljenike, djeluje kao stabilizator u krizi jer drži potražnju kad druge potražnje padaju. S druge strane, drugi stup, zbog pada cijena vrijednosnica u krizi, pada i povećava krizu, po prirodi poslovanja je Spekulativni posao te je neizvjesno u kakvu će stanju biti tržište kapitala u trenutku odlaska u mirovinu.
Jurčić je napomenuo i to kako (pre)velik broj umirovljenika nije osnovni problem mirovinskog sustava već nedostatak oko 400.000 radnih mjesta i nesposobnost Vlade u kreiranju aktivne ekonomske politike.
„Povećanje proizvodnje, zaposlenosti i izvoza, što su osnovni i najvažniji ciljevi ekonomske politike, rješavaju sve ekonomske i socijalne probleme Hrvatske. Povećanjem zaposlenosti i broja radnih mjesta, smanjit će se i priljev umirovljenika” – rekao je Jurčić i dodao kako Hrvatska ne smije produžavati radni vijek, prije postizanja pune zaposlenosti.
Jurčić se osvrnuo na sadašnju situaciju u Hrvatskoj – drugi stup povećava deficit i javni dug i stvara makroekonomske neravnotežu, usporava se gospodarstvo, pogoršava se socijalna slika, školstvo i zdravstvo kao temelji društva su u deficitu.
„Nema ni gospodarskog, niti društvenog razvoja. Demografski padamo, a sposobni mladi ljudi bježe van. Drugi mirovinski sustav je možda za nekog isplativ, ali u postojećoj situaciji za Hrvatsku nije! Danas treba preživjeti da bismo imali budućnost – upozorio je Jurčić.
Sudbina drugog stupa, napominje Jurčić, pitanje je političke odluke, no ocjenjuje kako 5 posto doprinosa za mirovinsko osiguranje, koje zaposleni uplaćuju u drugi stup, treba vratiti u prvi stup iz kojeg se pokrivaju mirovine sadašnjih umirovljenika, a drugi stup pretvoriti u dobrovoljni fond. O dosad kapitaliziranim sredstvima drugog stupa trebaju odlučivati njihovi vlasnici, napomenuo je Jurčić i za kraj dodao kako mirovine u hrvatskom društvu ne smiju biti kapitalna kategorija, nego solidarna i socijalna.
Gubitnici i dobitnici
Mr. sc. Snježana Andrijević svoje izlaganje na temu „Obvezni mirovinski fondovi – Tko gubi, tko dobiva” započela je osnovnim pitanjem: Je li taj „osobni mirovinski račun” u OMF zaista moje privatno vlasništvo!? Istaknula je kako drugi mirovinski stup treba hitno ukinuti jer koristi samo mirovinskim fondovima. Izračunala je kako osobama koje imaju bruto plaću od 7.500 kuna mirovina u drugom stupu iznosi samo 914 kuna.
Ukupni kumulativ „proračunske rupe” zbog 2. stupa uzrokovan ukupnim tranzicijskim troškom do 2014. godine iznosi oko 71 milijardu kuna, što je 27 posto ukupnog javnog duga
„S druge strane, ukupna neto dobit društava koja upravljaju mirovinskim fondovima ostvarena od 2002. do 2014. godine je čak 1,3 milijarde kuna”, zaključila je Andrijević i dodala kako je osnovna manipulacija koja se ponavlja da su sredstva iz drugog mirovinskog stupa nasljedna.
„Sredstva jesu nasljedna, ali budući novčani mirovinski tokovi nisu. Međutim, ultimativni je cilj taj da pojedinačna doživotna mirovina nije nasljedna” – naglasila je Andrijević i dodala kako je jedina beneficija 2. mirovinskog stupa za pojedinca osiguranje mogućnosti nasljeđivanja kapitalizirane mirovinske štednje u slučaju smrti prije umirovljenja.
Andrijević se upitala vrijedi li radi tog jednog jedinog benefita uništiti državu, ekonomiju i cjelokupno društvo. Tranzicijski trošak, objasnila je Andrijević, jest oportunitetni trošak državnog proračuna uzrokovan 2. stupom uvećan za kamate i trošak tehničke podrške. On generira proračunski deficit i javni dug.
„Ukupni kumulativ „proračunske rupe” zbog 2. stupa do 2014. godine uzrokovan ukupnim tranzicijskim troškom je oko 71 milijardu kuna, što je 27 posto ukupnog javnog duga”- zaključila je.
Mirovine od 360 kuna?
U raspravi se oglasio i ekonomist prof. dr. sc. Drago Jakovčević, koji drugi stup ne bi zamrznuo nego cijeli pripojio državi i na taj način smanjio javni dug. „Volio bih da se prezentacija prof. Ljube Jurčića pošalje našem premijeru. Moramo hrabro krenuti u reformu i financirati državu iz vlastitih izvora”, zaključio je.
Prof. dr. sc. Gojko Bežovan je pak naglasio se da mora otvoriti ozbiljan dijalog, izraditi studija te javno reći da je takav mirovinski sustav neodrživ. Moramo ukinuti poticaje za treći stup jer on povećava nejednakost. U njemu štede bogati ljudi, zaključio je.
Dr. sc. Ante Škember, bivši pomoćnik ravnatelja HZMO-a, istaknuo je kako nema potrebe za daljnjim dijalogom, jer su izneseni argumenti sasvim dovoljni pa nema dvojbe da se drugi mirovinski stup mora ukinuti. Ovdje nije u pitanju ekonomija nego ideologija. “Čitav taj model Svjetske banke počiva na ideologiji ortodoksnog neoliberalizma. Ljudi su ga prihvatili kao istinu da će profitirati, a to je čista laž. Treba sjesti i razmisliti o novoj filozofiji mirovinskog sustava za 21. stoljeće”, zaključio je.
Željko Šemper iz HSU-a, rekao je da je odlaskom u mirovinu i sam uočio silne nepravde. Predlaže također da se napravi sveobuhvatna analiza, no osnovno je zapošljavanje, jer bez toga nema ni prvog ni drugog mirovinskog stupa, zaključio je raspravu, podržavši zamrzavanje drugog stupa.
Ivo Marjanović, predsjednik Odbora za mirovinska prava SUH-a govorio je na temu mitova i rješenja. Upozorio je na poražavajuće podatke da u Hrvatskoj 26.000 radnika radi, a ne prima plaću, preko 125.500 radnika prima minimalnu ili nižu od minimalne plaće, a veliki broj radnika ne prima redovitu plaću.
Naglasio je i to kako poslodavci ne isplaćuju doprinose za oko 400.000 radnika, a fondovima (bankama) nije stalo da se naplativost doprinosa poveća. Drugi mirovinski stup, dodao je, ugrožava državni proračun, današnje i buduće umirovljenike.
„Za državni proračun problem predstavlja 5 do 6 milijardi kuna oduzetih od I. stupa (kroz 5 posto doprinosa) i isto toliko dodatno zaduživanje radi isplate tekućih mirovina”- istaknuo je Marjanović i dodao kako zaposleni s minimalnom plaćom po navršetku 65 godina i ulaganja od 40 godina mogu očekivati 360 kuna mirovine iz 2. stupa.
”Drugi obavezni mirovinski stup treba odmah zamrznuti, a svim osiguranicima omogućiti prijelaz u prvi mirovinski stup. Prvom mirovinskom stupu treba vratiti 20 posto doprinosa, a postojeći drugi mirovinski stup transformirati u dragovoljni stup, te obustaviti sadašnje stimulacije trećeg stupa od strane države”- zaključio je Marjanović.
SUH se već godinama bori za ukidanje postojećeg modela drugog mirovinskog stupa, koji je štetan proizvod financijske industrije, a otvaranjem dijaloga aktivnih i umirovljenih radnika te znanstvenika, otvorena su vrata ukidanju drugog mirovinskog stupa i nalaženju novog rješenja.
(Maja Šubarić Mahmuljin)
NIZOZEMSKI PRIMJER:
Solidarnost i kolektivnost – glavna obilježja
Eunice Bronswijk prezentirala je nizozemski model drugog mirovinskog stupa.
Naglasila je kako je kod njih drugi stup obavezan, ali funkcionira na međugenera- cijskoj solidarnosti i njime upravljaju socijalni partneri – sindikati i poslodavci.
„Socijalni partneri na razini grane/dje- latnosti mogu tražiti od vlade da dogovoreni mirovinski model proširi na sve zaposlene u industriji” – napomenula je Bronswijk i dodala da u Nizozemskoj postoji oko 350 mirovinskih fondova, od kojih 80 na razini grana i više od 250 na razini tvrtki. Kao trenutne izazove mirovinskog sustava Bronswijk je navela sve duže očekivano trajanje života, starenje stanovništva, pad kamatnih stopa i financijsku krizu.
Zbog dramatičnog pada kamatnih stopa, pada i udjel financiranja za drugi mirovinski stup, pa zato ljudi gube povjerenje i u ovako uspješan nizozemski mirovinski sustav. Sindikati uvijek moraju postaviti ključno pitanje: Koji sustav daje najbolje rezultate za radnike, buduće umirovljenike, zaključila je, a to nisu individualni kapitalizirani sustavi, već kolektivni.