Piše: Ana Kuzmanić
Nakon što je Ministarstvo unutarnjih poslova na javno savjetovanje 22. prosinca 2016. godine uputio Nacrt prijedloga iskaza o procjeni učinaka propisa za Zakon o izmjenama i dopunama zakona o sigurnosti prometa na cestama, u koji se ponovno želi ugraditi diskriminirajuća odredba o obaveznom liječničkom pregledu za vozače starije od 65 godina prilikom produženja vozačke dozvole, Sindikat umirovljenika Hrvatske odmah je istoga mjeseca podnio je pritužbu pučkoj pravobraniteljici te se zajedničkim komentarima s Maticom umirovljenika, uključio u online javno savjetovanje.
DOPIS MINISTRU KUJUNDŽIĆU: Inicijativa o uvođenju obaveznog liječničkog pregleda stigla je upravo iz Ministarstva zdravstva, što je po prvi put javno potvrdilo i Ministarstvo unutarnjih poslova u komentarima na javno savjetovanje. Zbog toga je SUH 25. siječnja 2017. godine uputio dopis ministru zdravstva Milanu Kujundžiću u kojem ga poziva da povuče inicijativu za uvođenje obaveznog liječničkog pregleda za starije od 65 godina, te da pokaže kako je na strani socijalne osjetljivost, a ne profita. Kako je SUH više puta ustvrdio, riječ je o interesima lobija medicine rada čiji je primarni motiv zarada, a ne „suzbijanje povećane opasnosti na cestama”, jer umirovljenici to nisu.
„Javni sigurnosni aspekt” ili profit?
Zahtjevi SUH-a podržani su od strane javnosti i medija što dokazuje poveći broj objava upravo posvećen toj problematici, preko stotinu komentara na Nacrt prijedloga, kao i interes pučke pravobraniteljice, ali MUP ne odustaje od svojih diskrimina- tornih prijedloga. Naime, 31. siječnja 2017. godine objavljeno je izvješće o provedenom javnom savjetovanju gdje se kraj pojedinih komentara MUP uopće ne osvrće na napisano, već su u pitanju copy/paste komentari. Osim kada je u pitanju komentar Hrvatske liječničke komore, koja je uz neke lobije iz Ministarstvo zdravstva predlagatelj uvođenja liječničkog pregleda za starije od 65. godina.
„Hrvatska liječnička komora se u pogledu predloženih mogućih opcija zalaže za one opcije koje predviđaju normativno rješenje u segmentu sposobnosti upravljanja vozilom. Imajući u vidu iznimnu važnost ove problematike smatramo potrebnim ponovno uvesti obvezne zdravstvene preglede prilikom produljenja vozačke dozvole nakon 65. godine života vozača, koji su ukinuti člankom 8. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama („Narodne novine” br. 64/15). Smatramo da bi se time ponovno uspostavio dodatni kontrolni mehanizam nadzora nad zdravstvenom sposobnošću za upravljanje motornim vozilom, od kojeg mehanizma se previše lako odustalo uz tadašnje obrazloženje kako se radilo o prekomjernom teretu za građane, potpuno pritom zanemarujući javni sigurnosni aspekt ovog važnog pitanja”, stoji u njihovom komentaru na koji MUP odgovara: „Riječ je o kvalitetnom prijedlogu, kojega bi trebalo dodatno razmotriti i, ukoliko bude prihvaćen, osigurati tehničke i druge preduvjete za primjenu takvog sustava upozoravanja pacijenta-vozača”.
Copy/paste „notorne činjenice”
Sve osobe koje su istaknule problematiku uvođenja obaveznog liječničkog pregleda za starije od 65 godina, dobile su jednak odgovor, bez obzira na navedene činjenice. MUP je redom kopirao: „Što se tiče obaveze obavljanja liječničkog pregleda prilikom produženja valjanosti vozačke dozvole, nakon navršene 65. godine života, možemo istaknuti da je riječ o obavezi koju zagovaraju i Ministarstvo zdravstva i Hrvatska liječnička komora, koju pravdaju notornom činjenicom da s godinama (i tu je upravo 65. godina života uzeta kao granica) dolazi do promjena u zdravstvenom stanju i sposobnostima ljudskog organizma, što bi kod vozačke populacije trebalo redovito kontrolirati, barem prilikom produženja valjanosti vozačke dozvole. Također, sukladno našim statističkim podacima, vozači stariji od 65 godina uzrokuju preko 70 posto prometnih nesreća u kojima sudjeluju, tako da se itekako može govoriti o njihovoj povećanoj rizičnosti, bez obzira na, eventualni, manji broj prijeđenih kilometara”. Iako MUP navodi kako vozači stariji od 65 godina uzrokuju preko 70% prometnih nesreća u kojima sudjeluju, nejasno je odakle takvi statistički podaci jer oni dostupni, iz 2015. godine, kao i 2014., govore suprotno. Naime, starije osobe uzrokuju samo 10 posto prometnih nesreća, a k tome niti u jednom slučaju nije utvrđeno da je starost, a ne neka bolest, uzrokom nesreće.
Što je dobrovoljno po MUP-u?
Na komentar SUH-a u kojem se upozorava kako u Zakonu o sigurnosti na cestama postoji odredba kojom je liječnik dužan upozoriti na promjenu zdravstvenog stanja vozača, bez obzira na njegovu dob, MUP uz copy/paste tekst dodaje i idući dio:
„Točno je da je Zakonom o sigurnosti prometa na cestama već propisano da ako se na liječničkom pregledu ili u tijeku liječenja utvrdi da vozač boluje od bolesti ili ima invalidnost radi koje nije više sposoban sigurno upravljati vozilom, liječnik koji je obavio pregled ili je liječio vozača te izabrani liječnik dužan je uz upozorenje bolesniku o tome obavijestiti policijsku upravu ili postaju u kojoj osoba ima prijavljeno prebivalište odnosno privremeno ili stalno boravište, koja će takvog vozača uputiti na izvanredni nadzorni zdravstveni pregled. Ovdje se radi o izvanrednom nadzornom liječničkom pregledu, koji nije ovisan o dobi vozača, već o njegovom zdravstvenom stanju. Liječnički pregled koji bi se obavljao prilikom produženja valjanosti vozačke dozvole bio bi redovni zdravstveni pregled, koji bi, u svojoj biti, zapravo bio dobrovoljan”.
U prijevodu, dobrovoljni pregled je u stvarnosti – obvezni pregled, jer postaje uvjet za produljenje vozačke dozvole, što pokazuje MUP-ov idući komentar na konstataciju građana u javnoj raspravi kako bi takav trošak bio prevelik za osiromašene starije osobe. „Podvrgavanje liječničkom pregledu prilikom produženja vozačke dozvole nakon navršene 65. godine života i posljedične materijalne troškove vezane za taj pregled ne smatramo diskriminatornim niti prevelikim teretom. Produženje vozačke dozvole nakon navršene 65. godine života nije nešto što je vozač dužan učiniti, ali ukoliko želi treba se podvrgnuti liječničkom pregledu i dokazati da je zdravstveno sposoban za upravljanje motornim vozilom. Smatramo da je najlogičnije i najpoštenije rješenje da trošak takvog pregleda snosi vozač koji želi produžiti valjanost vozačke dozvole. Ministarstvo unutarnjih poslova ne može na sebe preuzeti teret snošenja materijalnih troškova kojima su izloženi vozači, pa tako niti troškova njihovih liječničkih pregleda. Staviti taj trošak na teret Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje također ne smatramo primjerenim, jer se iz sustava zdravstvenog osiguranja pokrivaju, u prvom redu, troškovi liječenja osiguranika i ostali vezani troškovi”, stoji u objašnjenju.
Vidim te prvi put
Do dodatnih troškova ne bi ni došlo da se ne uvodi ovakva odredba, a automatski se i ne bi starije osobe dovelo u poziciju što će se ovim potezom i napraviti jer 500 kuna za bilo koju osobu, a pogotovo stariju osobu nije mali trošak.
I što je najluđe u svemu: kako ministarstva zdravstva i unutarnjih poslova mogu tvrditi da je za ocjenu zdravstvene sposobnosti starijeg vozača kompetentniji liječnik medicine rada koji ga vidi po prvi put (i za novce mu potpisuje potvrdu), nego li njegov liječnik opće prakse koji zna od čega boluje i koju terapiju prima?! Zašto onda u gotovo svim europskim zemljama upravo takvi liječnici izdaju (besplatne) potvrde kod produljenja vozačke, ali samo iza 70. godine starosti?
SUH još jednom poziva na razum i socijalnu osjetljivost predlagatelja zakona, ali osobe iz medicinske struke kojima ne bi primarni motiv trebao biti profit, što je ovdje slučaj. Umirovljenici i starije osobe su se već jednom izborile protiv uvođenja diskriminatornih odredbi koje ih guraju na margine društva pa će se izboriti i opet. Ako ne u Hrvatskoj koja ovakvim prijedlozima diskriminira starije, onda u Europi.