Na 3. sjednici Nacionalnog vijeća za umirovljenike i starije osobe od 17. ožujka 2021. podnesen je izvještaj o dotadašnjoj realizaciji Zakona o nacionalnoj naknadi za starije osobe. Zamjenik ravnatelja Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje Ivo Bulaja naveo je kako je u tijeku druga isplata nacionalne naknade koju u ožujku prima 4.059 korisnika, od toga 65,16% žena te 34,84% muškaraca. Trošak mjesečne isplate je ukupno 3.136.079 kuna.
No, do 28. veljače 2021. godine zaprimljeno je 7.911 zahtjeva, od kojih su 1.184 nepotpuna. Većinom su to zahtjevi u kojima nije naveden osobni identifikacijski broj, nije priložena potvrda banke o tekućem računu ili nije izvršena odjava s osiguranja, a ima i onih koji su propustili upisati OIB ili čak adresu. HZMO je s takvim podnositeljima u kontaktu, no s prolazom od 15 dana nejavljanja primjenjuju se odredbe Zakona o općem upravnom postupku, odnosno odbacuje se njihov zahtjev.
Ništa bez bankovnog računa
Najčešći razlozi za odbacivanje ili odbijanje zahtjeva je neispunjavanje osnovnih uvjeta propisanih Zakonom o nacionalnoj naknadi za starije osobe, poput duljine prebivališta u Hrvatskoj ili godina života, te dodanih uvjeta poput iznosa prihoda po članu kućanstva ostvaren u prethodnoj kalendarskoj godini koji ne smije prelaziti utvrđeni iznos nacionalne naknade za starije osobe od 800 kuna.
Na Nacionalnom vijeću predstavnici umirovljenika su upozorili kako je promašaj što je člankom 10. Zakona o nacionalnoj naknadi propisano kao obvezno da Zavod za mirovinsko nacionalnu naknadu obvezno isplaćuje putem poslovnih banaka. Nadalje, u obrascu zahtjeva za podnošenje zahtjeva propisano je obvezno prilaganje potvrde banke o broju tekućeg računa, što predstavlja nepremostivu prepreku za dio najsiromašnijih korisnika koji ne mogu otvoriti bankovni tekući račun, jer su banke udaljene brda i doline, a k tome treba imati novca za naknade za vođenje tekućeg računa i do 20 kuna mjesečno.
Gdje je nestao čovjek?
Upravo ova kategorija siromašnih starijih građana ne posjeduju bankovne račune, pa bi bilo primjerenije da se otvori mogućnost prijave bez IBAN-a te mogućnost dostave putem pošte. HZMO je, međutim, kao provedbeno tijelo dužno primjenjivati važeće zakonske odredbe, a o izmjenama, kažu, može se raspravljati.
Bulaja je ustvrdio kako Zavod kontinuirano provodi obavještavanje svih potencijalnih podnositelja zahtjeva na svojim mrežnim stranicama, objavama za medije te dijeljenjem gotovo 27.000 letaka, a u to su uključene sve službe centara za socijalnu skrb i udruge koje bi mogle pridonijeti širenju obavijesti.
Pokušali smo saznati koliko osoba nije dobilo pozitivno rješenje za nacionalnu naknadu iz razloga što nisu imali naveden IBAN račun u banci, ali taj nam podatak nije bio dostupan, već samo klasičan birokratski odgovor kako se„poduzimaju sve predviđene radnje kako bi se prikupili potrebni podaci.” ZUP-om su propisani slučajevi kada se donosi rješenje o odbijanju ili odbacivanju zahtjeva, te HZMO, rukovodeći se načelom zakonitosti, postupa kako je propisano člankom 5. ZUP-a”. Eto, tako odgovaraju službenici.
Plenkovićevo obećanje
Do 6. travnja 2021. podneseno je ukupno 8.686 zahtjeva za nacionalnu naknadu za starije osobe na razini Republike Hrvatske, a do sada je pravo isplate ostvareno na nešto više od četiri tisuće. Daleko od predviđenih 19.700 korisnika u ovoj godini!
Iz tog razloga smo na završnim pregovorima o Covid dodatku u Banskim dvorima 12. travnja 2021. godine podnijeli premijeru Andreju Plenkoviću zahtjev za uvođenje prava na besplatnu dostavu nacionalne naknade poštom, što je on podržao i najavio takvu izmjenu zakona. Za očekivati je da će se krajem godine prigodom izmjena Zakona o mirovinskom osiguranju konačno vratiti i pravo besplatne dostave mirovina poštom, kako je to bilo uobičajeno i zakonski regulirano do 31.12.2013., kad je to to ukinuo tadašnji ministar rada Mi- rando Mrsić. Uvjereni smo da će ministar Aladrović realizirati uskoro ove dogovore s premijerom. Čekamo.
Jasna A. Petrović