Nakon što smo u broju 222 Glasa umirovljenika uputili javna pitanja Ministarstvu zdravlja i Hrvatskom zavodu za zdravstveno osiguranje, stigli su i – odgovori!
1. Na Nacionalnom vijeću SUH je Ministarstvu zdravlja uputio upit zbog čega tražite donošenje zdravstvenih zakona po hitnom postupku. Sada ste od toga odustali, što pozdravljamo.
Ministarstvo zdravlja je prije dva mjeseca predložilo izmjene i dopune Zakona o zdravstvenoj zaštiti i Zakona o obveznom zdravstvenom osiguranju. U međuvremenu je provedena javna rasprava tijekom koje su brojni dionici slali svoja mišljenja i komentare. Iako su u početku prijedlozi izmjena i dopuna zakona bili predviđeni za hitnu saborsku proceduru, u međuvremenu se zbog velikog interesa javnosti odlučilo ići s redovnom procedurom te se planira donošenje novog Zakona o zdravstvenoj zaštiti s obzirom na veliki broj izmjena i dopuna unutar tog zakona.
Prijedlozi izmjena i dopuna koje je Ministarstvo zdravlja predstavljalo u posljednja dva mjeseca u javnosti, pretrpjeli su niz dorada temeljem zahtjeva socijalnih partnera, a u daljnjoj proceduri će se uključiti dionike u sustavu zdravstva i građane kako bi se nastavio kvalitetan socijalni dijalog o ovako važnim zakonima.
Domovi zdravlja u prvi plan
2. Na koji bi način domovi zdravlja doista postali koordinatorima za zdravlje u zajednici, povezujući sve sudionike u zdravstvenom sustavu kako bi pacijent bio pravodobno i kvalitetno zbrinut, bilo da se radi o liječenju kod obiteljskog liječnika, bolnici, provođenju postupaka u domu pacijenta od strane patro- nažne sestre, njege ili fizioterapeuta, ili provođenju preventive, savjetovanja i koordinacije s ostalim resorima poput škola, vrtića, domova umirovljenika i socijalnih službi?
Dom zdravlja provodi sveobuhvatne mjere zdravstvene zaštite u zajednici koje uključuju prevenciju, liječenje, socijalno-medicinsku skrb i skrb za specifične potrebe pružanja zdravstvene zaštite stanovnika na određenom području te koordinira i osigurava provođenje zdravstvene zaštite za djelatnosti koje provodi ovisno o potrebama stanovništva na tom području.
Kako bi se navedeno moglo ostvariti, prijedlogom izmjene Zakona predviđeno je da su se svi ugovorni pružatelji zdravstvene zaštite, sukladno ugovoru sa HZZO-om, obvezni odazvati pozivu direktora doma zdravlja i sudjelovati u provođenju zdravstvene zaštite na području toga doma zdravlja.
„Nema povećanja participacije, nema smanjivanja opsega usluga, nema povećanja cijene police, a to sve jamčimo reformama koje provodimo i koje će urediti sustav i učiniti ga održivim!”
Očuvati sustav javnog zdravstva
3. Predviđa li se rad privatnih bolnica? Neće li to s vremenom potaknuti socijalne nejednakosti u zdravstvu, što bi posebno ugrozilo siromašne umirovljenike? Može li se zdravstvo privatizirati, a da se to ne odrazi negativno na zdravlje građana?
Cilj omogućavanja osnivanja privatnih bolnica nije pretvaranje javnog zdravstvenog sustava u privatno. Ponavljamo, ovim izmjenama Zakona o zdravstvenoj zaštiti i Zakona o obveznom zdravstvenom osiguranju neće se ni na koji način umanjiti dostupnost zdravstvenih usluga za sve pacijente, već je namjera zakona povećanje dostupnosti usluga. U svijetu postoje različiti modeli zdravstva, sa svojim prednostima i nedostacima, a resorno Ministarstvo u ovom mandatu smatra da se sustav javnog zdravstva mora očuvati, kako ne bi došlo do nejednakosti u pristupu zdravstvenim uslugama na temelju imovinskog statusa.
Da, uvodimo rad u smjenama
4. Hoćete li uvesti rad u smjenama u svim javnim zdravstvenim ustanovama, ili samo ‘plus’ inicijative?
Prijedlog izmjene Zakona predviđa rad u smjenama, no ministar je u prvom tjednu svog mandata 2014. godine poslao ravnateljima bolnica dopis u kojem ih upućuje da rad organiziraju na najučinkovitiji način obzirom na raspoložive kadrove i opremu te specifičnost pojedine djelatnosti. Velik dio bolnica u pojedinim djelatnostima već ima rad u smjenama, a KBC Rijeka je takvom organizacijom rada povećala broj obavljenih usluga pacijentima i 20 posto na pojedine postupke. S obzirom da se u sklopu sanacije provodi opsežna reorganizacija procesa u bolnicama, očekujemo kako će ravnatelji i smjenski rad iskoristiti za povećanje učinkovitosti gdje god je moguće.
5. Hoće li mogućnost osnivanja stacionara u ustanovama za kućnu njegu dovesti do smanjenja nadzora nad skrbi o pacijentima?
Mogućnost privremenog stacionarnog zbrinjavanja bolesnika u Ustanovi za zdravstvenu njegu nije novina koja se predlaže ovim Izmjenama Zakona. Naime, navedeno je propisano i člankom 82. važećeg Zakona o zdravstvenoj zaštiti i to do sada nije dovelo do smanjenja nadzora nad skrbi o pacijentima.
Skrb o ruralnim područjima
6. Neće li koncesijama prestati interes za ruralna područja, čime će se ugroziti seosko stanovništvo, koje je u pravilu starije dobi? Tvrdite li da će HZZO i dalje za područja s manjim brojem stanovnika izdvajati dodatna sredstva kako bi liječnik na takvom području mogao ostvariti prihod tzv. standardnog tima?
Upravo je kvalitetnija i dostupnija zdravstvena zaštita jedan od ključnih faktora u zadržavanju stanovnika u ruralnim sredinama, pa se tako novom reformom otvara mogućnost županijama da kroz angažman dodatnog stručnog kadra putem koncesije prošire vrstu usluga koja se nudi njihovim stanovnicima. Pacijenti tako više za određene usluge neće morati putovati u veće bolničke centre, a time se istovremeno osigurava i smanjenje čekanja na uslugu i brže rješavanje njihovih zdravstvenih problema.
HZZO će i dalje za područja s manjim brojem stanovnika izdvajati dodatna sredstva kako bi liječnik na takvom području mogao ostvariti prihod tzv. standardnog tima, pa bojazni od gubitka usluge primarne zdravstvene skrbi na ruralnim područjima nema. Također, iz EU fondova će se osigurati oko 20 milijuna eura koji će biti iskorišteni za subvencioniranje troškova života liječnika u ruralnim sredinama te specijalizacije liječnika u tim sredinama.
Tijekom godina je moguće da će se povećati broj liječnika kon- cesionara što je iz svih dosadašnjih rezultata rada dobro za pacijente. Oni su u potpunosti vezani ugovorima s HZZO-om i obavljaju praksu unutar javne mreže.
Nadzor pretjerane potrošnje
7. Obično u slučajevima kad privatnici obavljaju poslove javnog zdravstva raste opasnost od nepotrebne zdravstvene potrošnje, korupcije i pojave negativnih zdravstvenih ciljeva. Kako ćete to spriječiti?
U javno zdravstvenoj mreži i dalje će ostati zaposlenici javnog sustava. Tijekom godina je moguće da će se povećati broj liječnika koncesionara što je iz svih dosadašnjih rezultata rada dobro za pacijente. Oni su u potpunosti vezani ugovorima s HZZO-om i obavljaju praksu unutar javne mreže.
Inače, za kontrolu opravdanosti pretraga i kontrolu troškova zadužen je HZZO kao predstavnik osiguranika, odnosno pacijenata. Kroz dodatnu informatizaciju sustava koja omogućava bolju kontrolu troškova, sprječava se nepotrebna zdravstvena potrošnja, koja je kod nas danas prisutna, a već su pokretanjem e- Smjernica početkom 2014. godine ostvareni značajni rezultati u smanjenju broja nepotrebno obavljenih pretraga. Preko 83 posto svih usluga koje se zatraže u primarnoj zdravstvenoj zaštiti i riješe se na primarnoj razini.
Menadžeri u zdravstvu – potrebni
8. Zakonskim prijedlogom određuju se odgovorne osobe zdravstvenih ustanova (direktor, zamjenik direktora, poslovni direktor, medicinski direktor, pomoćnik direktora), te se propisuju uvjeti njihova imenovanja. Neće li se time umnožiti broj radnih mjesta po položaju?
Činjenica je da će uz direktore biti postavljeni i njihovi pomoćnici, ne i zamjenici, što ne smatramo nagomilavanjem kadrova jer će njihova uloga omogućiti dugoročno efikasnije poslovanje zdravstvenih ustanova i uštede. Izbor za te pozicije bit će proveden putem natječaja po vrlo strogim kriterijima pri čemu će se prvenstveno uzimati u obzir stručnost i znanje. Inače, tijekom javne rasprave odlučili smo unijeti neke preinake u ovom dijelu, pa je smanjen obvezan broj pomoćnika koje propisuje zakon.
Želimo naglasiti da je razdvajanje direktorske pozicije na poslovnog i medicinskog direktora ekonomski itekako opravdano. Naime, upravljanje bolnicom zahtjeva znanja i vještine iz mena- džmenta, pa će poslovni direktor koji će se time baviti, uvelike rasteretiti medicinskog direktora koji će se baviti svojim core poslom u smislu optimiziranja same zdravstvene usluge.
Manje sukoba interesa?
9. Na navedene položaje ne mogu biti imenovane osobe koje su osnivači zdravstvenih ustanova, trgovačkih društava za obavljanje zdravstvene djelatnosti, odnosno koje samostalno obavljaju privatnu praksu ili pružaju zdravstvene usluge izvan ustanove u kojoj su zaposleni. Mislite li time stvarno dokinuti isprepletenost privatnog i javnog zdravstva na crno?
Cilj ovakvog zakonskog rješenja je spriječiti sukob interesa, odnosno da vodeći ljudi institucija i odjela imaju mogućnost pacijente usmjeravati iz javne zdravstvene ustanove prema privatnoj u kojoj su sami vlasnici ili zaposlenici. Naše je mišljenje da se na tako visokim pozicijama stručnjaci zbog složenosti poslova ni nemaju vremena baviti privatnim radom, a na ovaj način to i forma- liziramo. U planu imamo i druge mjere kojima želimo regulirati privatni rad liječnika.
10. Hoće li transparentnije propisivanje i kontrola dopunskog rada liječnika, odnosno obavljanje privatne prakse izvan redovnog radnog vremena u javnoj zdravstvenoj ustanovi biti konačno riješeno i kako? Nije li ovo zapravo petrifikacija dvojnog rada liječnika, u javnom i privatnom zdravstvu? (ne znam adekvatan odgovor, možda bi ministra baš trebalo pitati što je krajnja namjera)
Trenutačno nisu jasni kriteriji po kojima bi se liječnicima u javnom sustavu trebala dopustiti mogućnost obavljanja privatne prakse, a na taj način otvara se prostor za korupciju i zloupotrebe sustava.
To pitanje namjeravamo riješiti Pravilnikom o dopunskom radu liječnika koji će definirati stroge kriterije za odobrenje za rad koje liječnici moraju zadovoljiti kako bi, uz rad u javnim ustanovama, imali pravo na rad u privatnoj praksi.
Svakako će glavni kriteriji biti izvršenje posla, odnosno zadane norme te dovođenje liste čekanja u standardne okvire, a to sve će biti praćeno detaljnim kontrolama. Nama je prvenstveno u cilju da sustav javnog zdravstva ubuduće bolje funkcionira, a da istovremeno oni koji nađu interes u dopunskom radu za to imaju priliku, naravno ukoliko zadovoljavaju sve uvjete.
Dopunsko zdravstveno osiguranje koje provodi HZZO neće se mijenjati na štetu najbrojnije populacije u portfelju HZZO-a, a to su osiguranici starije životne dobi.
Očuvat ćemo državno dopunsko osiguranje
11. Postoji li opasnost da se osnivanjem društava od strane HZZO-a polako privatizira npr. i dopunsko zdravstveno osiguranje i time ugroze zdravstvena ljudska prava starijih osoba?
Ne postoji opasnost da se osnivanjem društava od strane Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje ugroze zdravstvena ljudska prava starijih osoba. Naime, svaka sadašnja i buduća reforma i promjene koje se budu provodile u sustavu dopunskog zdravstvenog osiguranja usmjerene su tome da se svim građankama i građanima osigura jednakost prilika u pogledu pristupa zdravstvenoj usluzi. Ovo se osobito odnosi na populaciju starijih osoba koje čine najveći dio portfelja u sustavu dopunskog zdravstvenog osiguranja koje provodi HZZO.
Izdvajanje dopunskog osiguranja u trgovačko društvo je obveza koju Hrvatska ima prema EU, a sama činjenica da dopunsko osiguranje ostaje u portfelju HZZO-a govori da vodimo računa o svojim osiguranicima jer bi privatizacijom istog cijena police svih osiguravatelja na tržištu vrlo vjerojatno bila veća.
12. Jamčite li da se dopunsko osiguranje za starije neće dodatno tržišno oblikovati te povisiti iznad 70 kuna?
Dopunsko zdravstvenog osiguranje koje provodi HZZO neće se mijenjati na štetu najbrojnije populacije u portfelju HZZO-a, a to su osiguranici starije životne dobi. Svi ciljevi koji su postavljeni u dopunskom zdravstvenom osiguranju koje provodi HZZO usmjereni su k tome da cijena za sve osiguranike ostane ista, a to je najviše 70 kn mjesečno.
Javno zdravstvo neće postati privatno
13. Jamčite li da se neće uvoditi nove i povećavati stare participacije? Ili smanjiti ‘košarica’?
Sve aktivnosti koje se provode u sustavu obveznog zdravstvenog osiguranja, a koje uključuju participacije i tzv. „košaricu prava“ usmjerene su na to da se sačuva postojeća razina prava osiguranih osoba HZZO-a. Dakle, nema povećanja participacije, nema smanjivanja opsega usluga, nema povećanja cijene police, a to sve jamčimo reformama koje provodimo i koje će urediti sustav i učiniti ga održivim.
14. Jamčite li da se javno zdravstvo izgrađeno novcima građana neće pretvoriti u privatno, nalik poznatom primjeru privatizacije društvenih poduzeća?
U mandatu Vlade SDP-a i partnera javno zdravstvo neće postati privatnim.