Rad udruge SUH bazira se na svakodnevnom kontaktu sa starijim osobama, njihovim problemima i upitima. Ni starije osobe ne može potpuno zaobići tehnološki razvoj te se i sami žele više uključiti i naučiti koristiti se tehnologijom. Svakako je pozitivna stvar što tijela javne vlasti objavljuju informacije na internetskim stranicama, no treba biti svjestan činjenice da je u Hrvatskoj sve veći udio starijeg stanovništva u ukupnoj populaciji. Prema podacima Državnog zavoda za statistiku, u 2021. Hrvatska je imala 3.878.981 stanovnika, a od čega 867.227 osoba ili 22,36 posto je bilo starije od 65 godina.
Pravno savjetovalište SUH-a svakodnevno prima različite upite starijih osoba vezanih uz njihova prava. Najčešća su pitanja vezana uz mirovine i jednokratno novčano primanje radi ublažavanja posljedica porasta cijena energenata. Iako postoje dostupne informacije na stranicama HZMO-a te odgovori na najčešća pitanja, iz količine takvih upita možemo zaključiti da starije osobe ipak teže dolaze do njih.
Naime, postoji određen broj osoba koje nisu znale da ponovno trebaju dostaviti dokaz o visini inozemne mirovine/izjavu da ne primaju inozemnu mirovinu (a imaju ostvaren staž u inozemstvu), smatrajući da to nije potrebno jer su to učinili za tzv. covid dodatak te im zbog toga nije izvršena isplata tzv. energetskog dodatka. Također, česti su upiti, odnosno nerazumijevanje razloga zbog čega osobe koje primaju nacionalnu naknadu te osobe koje primaju mirovinu iz inozemstva ne ostvaruju pravo na takva jednokratna novčana primanja.
Starijim osobama potrebna je pomoć pri pronalasku i ispunjavanju potrebnih obrazaca za podnošenje zahtjeva kojima se pokreće postupak za ostvarivanje prava, a potrebno ih je uputiti i kako i kome se mogu obratiti/prigovoriti/žaliti kada smatraju da su njihova prava povrijeđena.
Na brojnim radionicama koje Pravno savjetovalište SUH-a održava u različktk gradovima, sudionici apeliraju za točnim informacijama, jer nikako da „nauče“ svoja prava, S obzirom na prosječnu informatičku neupućenost starijih osoba, većina ih moli za što više radionica o pravima uživo, jer mnogi ne ostvare svoja prava naprosto zato jer o njima nikada nisu ni čuli. Veliki je interes izazvalo i on line pravno savjetovalište na web stranici SUH-a jer tamo odgovori stižu ekspresno. Stoga nije upitno kako starijim osobama treba pomoći i da se informatički osposobe i dođu do – pravih informacija.
Anita Prusina