Mladi i migranti su ciljane skupine, a najveću pomoć trebaju umirovljenici
Prosinac je, osim donošenja novogodišnjih odluka, savršeno vrijeme za rekapitulaciju učinjenog u godini. Tako je 19. prosinca u Tribini Grada Zagreba, predstavljena Socijalna slika Grada Zagreba za 2016. godinu. To je dokument nastao suradnjom Socijalnog vijeća Grada Zagreba i Centra za razvoj neprofitnih organizacija, koji prikazuje trendove socijalnog razvoja metropole. Time su dobivena četiri strateška izazova s kojima se Gradski uredi, ali i socijalne službe te neprofitne organizacije trebaju
Raste broj korisnika naknada
U Socijalnoj slici navedeni su i statistički podaci o brojnu korisnika naknada u okviru socijalne skrbi. Tako 3.116 korisnika ostvaruje pravo na naknadu za plaćanje dopunskog zdravstvenog osiguranja, koje iznosi 70 kuna mjesečno, dok je još 3.675 korisnika u umirovljeničkim domovima.
Uz ovakvu sliku najstarijeg dijela populacije metropole jedne članice EU, kao što je Hrvatska, brzo će analitičari morati mijenjati fokus socijalnih politika. Naime, uz povećan broj umirovljenika koji su ispod praga siromaštva, koji je 2.800 kuna, teško je očekivati da će, uz redovita izdvajanja za hranu i kućanske potrepštine, uopće moći izdvajati novac za bilo kakav oblik socijalne ili zdravstvene skrbi.
Bez obzira na 148 socijalnih programa pokrenutih u 2016. i povećanje izdvojenih sredstava, upitno je hoće li starije osobe i umirovljenici ipak ostati bez cjelovite potrebne potpore.
suočiti u daljnjem razvoju. To su: socijalna integracija azilanata i stranaca pod supsidijarnom zaštitom, razvoj stambenog zbrinjavanja mlađe punoljetne populacije, nezaposlenost i zapošljavanje mladih te jačanje uloge organizacija civilnog društva u pružanju socijalnih usluga.
Iako nije sporno da treba pomoći ovim skupinama kako bi imale kvalitetan i dostojanstven život, nameće se pitanje što je s umirovljenicima i starijim osobama? Sociolog i asistent na Katedri za socijalnu politiku Pravnog fakulteta u Zagrebu, Danijel Baturina, u svom je izlaganju napomenuo kako su u 2016. porasli indeks starenja i koeficijent starosti, dva najvažnija faktora za određivanje udjela starije populacije u ukupnom stanovništvu. Ako tome pridodamo i statistički podatak da čak 17,3 posto od ukupnog stanovništva Zagreba čine osobe starije od 65 godina, te da 14.5 posto stanovnika ima problema s obavljanjem svakodnevnih djelatnosti, onda je sasvim jasno da su trebale biti predviđene i nove mjere za socijalnu uključenost i sigurnost starijih osoba i umirovljenika.
Ako izuzmemo, pravo na naknadu za plaćanje dopunskog zdravstvenog osiguranja, dnevni smještaj u staračkim domovima ili besplatan javni prijevoz za sve umirovljenike s mirovinom nižom od 3200 kuna, postoji još mnogo mjera za koje ni brojni stariji ljudi ne znaju, a radi se uglavnom o institucionalnim uslugama. S obzirom na to da su bolnice, domovi umirovljenika i ostale institucije pod ingerencijom Grada ili države, često je iluzorno očekivati da će se s nedovoljnim financiranjem tih ustanova išta pokrenuti.
Stoga ključ poboljšanja socijalnih usluga za starije osobe leži u nastavku aktivnosti neprofitnih organizacija civilnog društva, ali i u potpori njihovu radu, što je i jedan od navedenih strateških izazova. No, niti to neće biti moguće bez senzibilizacije javnosti, naročito mlađe populacije, o potrebama starijih osoba, s obzirom na to da se sve izvaninstitucionalne usluge baziraju na radu neprofitnih organizacija, čiji su članovi u velikoj mjeri volonteri.
Svakako je hvalevrijedno povećanje iznosa za sufinanciranje projekata udruga i drugih pravnih te fizičkih osoba. No, ako znamo da se u 2016. povećao broj korisnika zajamčene minimalne naknade, doplatka za pomoć i njegu, pomoći suočiti u daljnjem razvoju. To su: socijalna integracija azilanata i stranaca pod supsidijarnom zaštitom, razvoj stambenog zbrinjavanja mlađe punoljetne populacije, nezaposlenost i zapošljavanje mladih te jačanje uloge organizacija civilnog društva u pružanju socijalnih usluga.
Iako nije sporno da treba pomoći ovim skupinama kako bi imale kvalitetan i dostojanstven život, nameće se pitanje što je s umirovljenicima i starijim osobama? Sociolog i asistent na Katedri za socijalnu politiku Pravnog fakulteta u Zagrebu, Danijel Baturina, u svom je izlaganju napomenuo kako su u 2016. porasli indeks starenja i koeficijent starosti, dva najvažnija faktora za određivanje udjela starije populacije u ukupnom stanovništvu. Ako tome pridodamo i statistički podatak da čak 17,3 posto od ukupnog stanovništva Zagreba čine osobe starije od 65 godina, te da 14.5 posto stanovnika ima problema s obavljanjem svakodnevnih djelatnosti, onda je sasvim jasno da su trebale biti predviđene i nove mjere za socijalnu uključenost i sigurnost starijih osoba i umirovljenika.
Ako izuzmemo, pravo na naknadu za plaćanje dopunskog zdravstvenog osiguranja, dnevni smještaj u staračkim domovima ili besplatan javni prijevoz za sve umirovljenike s mirovinom nižom od 3200 kuna, postoji još mnogo mjera za koje ni brojni stariji ljudi ne znaju, a radi se uglavnom o institucionalnim uslugama. S obzirom na to da su bolnice, domovi umirovljenika i ostale institucije pod ingerencijom Grada ili države, često je iluzorno očekivati da će se s nedovoljnim financiranjem tih ustanova išta pokrenuti.
Stoga ključ poboljšanja socijalnih usluga za starije osobe leži u nastavku aktivnosti neprofitnih organizacija civilnog društva, ali i u potpori njihovu radu, što je i jedan od navedenih strateških izazova. No, niti to neće biti moguće bez senzibilizacije javnosti, naročito mlađe populacije, o potrebama starijih osoba, s obzirom na to da se sve izvaninstitucionalne usluge baziraju na radu neprofitnih organizacija, čiji su članovi u velikoj mjeri volonteri.
Svakako je hvalevrijedno povećanje iznosa za sufinanciranje projekata udruga i drugih pravnih te fizičkih osoba. No, ako znamo da se u 2016. povećao broj korisnika zajamčene minimalne naknade, doplatka za pomoć i njegu, pomoći u kući te osobne invalidnine, uz sve veći broj starijeg stanovništva, jasno je kako cijeli sustav pomoći neće moći prijeći isključivo na entuzijazam udruga i pojedinaca, već da bi trebalo poraditi i na edukaciji ostatka populacije i njihovoj senzibilizaciji, kako starije osobe ne bi bile zaboravljene pred kraj svog života, kad im je pažnja najpotrebnija.
Milan Dalmacija
Kako pomoći umirovljenicima?
Na raspravi u okviru predstavljanja Socijalne slike, predložena su i konkretna rješenja za olakšavanje života umirovljenika. Napomenuto je kako je Grad kohezivan i konkurentan te se dobro nosi sa socijalnim pitanjima, u čemu je na čelu Hrvatske. Osim toga, istaknuto je kako treba ostvariti koncept „dobre vladavine”, odnosno suradnju s lokalnim domovima, uz uključivanje građana u njihov rad te kroz suradnju s ustanovama povećati njihov kapacitet.
Predsjednik Hrvatskog Crvenog križa, Josip Jelić, naglasio je kako najviše pozornosti treba usmjeriti na suzbijanje usamljenosti i psihosocijalnu pomoć starijim osobama. Uz to, razvijaju se i programi pomoći u kući, koji zasad daju dobre rezultate. Jelić je predložio da se napravi popis usamljenih osoba te da se uključe Crveni križ, Caritas i ostale udruge kako bi se utvrdilo tko će ih posjećivati. Naveden je i primjer psihologinje Biserke Bu- digam iz Sindikata umirovljenika Hrvatske koja već 15 godina vodi psihološko savjetovalište, u koje mogu doći sve starije osobe i umirovljenici po pomoć ili savjet.
Očito je da su brojni oblici pomoći starijim osobama još uvijek nedovoljno razvijeni, a osobito se zaboravlja na one temeljne – egzistencijalne probleme. Glad danas postaje svakodnevnica gotovo trećine starijih građana, pa bi vjerojatno bazično siromaštvo trebalo biti percipirano kao prioritetno pitanje skrbi o starijim osobama.
suočiti u daljnjem razvoju. To su: socijalna integracija azilanata i stranaca pod supsidijarnom zaštitom, razvoj stambenog zbrinjavanja mlađe punoljetne populacije, nezaposlenost i zapošljavanje mladih te jačanje uloge organizacija civilnog društva u pružanju socijalnih usluga.
Iako nije sporno da treba pomoći ovim skupinama kako bi imale kvalitetan i dostojanstven život, nameće se pitanje što je s umirovljenicima i starijim osobama? Sociolog i asistent na Katedri za socijalnu politiku Pravnog fakulteta u Zagrebu, Danijel Baturina, u svom je izlaganju napomenuo kako su u 2016. porasli indeks starenja i koeficijent starosti, dva najvažnija faktora za određivanje udjela starije populacije u ukupnom stanovništvu. Ako tome pridodamo i statistički podatak da čak 17,3 posto od ukupnog stanovništva Zagreba čine osobe starije od 65 godina, te da 14.5 posto stanovnika ima problema s obavljanjem svakodnevnih djelatnosti, onda je sasvim jasno da su trebale biti predviđene i nove mjere za socijalnu uključenost i sigurnost starijih osoba i umirovljenika.
Ako izuzmemo, pravo na naknadu za plaćanje dopunskog zdravstvenog osiguranja, dnevni smještaj u staračkim domovima ili besplatan javni prijevoz za sve umirovljenike s mirovinom nižom od 3200 kuna, postoji još mnogo mjera za koje ni brojni stariji ljudi ne znaju, a radi se uglavnom o institucionalnim uslugama. S obzirom na to da su bolnice, domovi umirovljenika i ostale institucije pod ingerencijom Grada ili države, često je iluzorno očekivati da će se s nedovoljnim financiranjem tih ustanova išta pokrenuti.
Stoga ključ poboljšanja socijalnih usluga za starije osobe leži u nastavku aktivnosti neprofitnih organizacija civilnog društva, ali i u potpori njihovu radu, što je i jedan od navedenih strateških izazova. No, niti to neće biti moguće bez senzibilizacije javnosti, naročito mlađe populacije, o potrebama starijih osoba, s obzirom na to da se sve izvaninstitucionalne usluge baziraju na radu neprofitnih organizacija, čiji su članovi u velikoj mjeri volonteri.
Svakako je hvalevrijedno povećanje iznosa za sufinanciranje projekata udruga i drugih pravnih te fizičkih osoba. No, ako znamo da se u 2016. povećao broj korisnika zajamčene minimalne naknade, doplatka za pomoć i njegu, pomoći suočiti u daljnjem razvoju. To su: socijalna integracija azilanata i stranaca pod supsidijarnom zaštitom, razvoj stambenog zbrinjavanja mlađe punoljetne populacije, nezaposlenost i zapošljavanje mladih te jačanje uloge organizacija civilnog društva u pružanju socijalnih usluga.
Iako nije sporno da treba pomoći ovim skupinama kako bi imale kvalitetan i dostojanstven život, nameće se pitanje što je s umirovljenicima i starijim osobama? Sociolog i asistent na Katedri za socijalnu politiku Pravnog fakulteta u Zagrebu, Danijel Baturina, u svom je izlaganju napomenuo kako su u 2016. porasli indeks starenja i koeficijent starosti, dva najvažnija faktora za određivanje udjela starije populacije u ukupnom stanovništvu. Ako tome pridodamo i statistički podatak da čak 17,3 posto od ukupnog stanovništva Zagreba čine osobe starije od 65 godina, te da 14.5 posto stanovnika ima problema s obavljanjem svakodnevnih djelatnosti, onda je sasvim jasno da su trebale biti predviđene i nove mjere za socijalnu uključenost i sigurnost starijih osoba i umirovljenika.
Ako izuzmemo, pravo na naknadu za plaćanje dopunskog zdravstvenog osiguranja, dnevni smještaj u staračkim domovima ili besplatan javni prijevoz za sve umirovljenike s mirovinom nižom od 3200 kuna, postoji još mnogo mjera za koje ni brojni stariji ljudi ne znaju, a radi se uglavnom o institucionalnim uslugama. S obzirom na to da su bolnice, domovi umirovljenika i ostale institucije pod ingerencijom Grada ili države, često je iluzorno očekivati da će se s nedovoljnim financiranjem tih ustanova išta pokrenuti.
Stoga ključ poboljšanja socijalnih usluga za starije osobe leži u nastavku aktivnosti neprofitnih organizacija civilnog društva, ali i u potpori njihovu radu, što je i jedan od navedenih strateških izazova. No, niti to neće biti moguće bez senzibilizacije javnosti, naročito mlađe populacije, o potrebama starijih osoba, s obzirom na to da se sve izvaninstitucionalne usluge baziraju na radu neprofitnih organizacija, čiji su članovi u velikoj mjeri volonteri.
Svakako je hvalevrijedno povećanje iznosa za sufinanciranje projekata udruga i drugih pravnih te fizičkih osoba. No, ako znamo da se u 2016. povećao broj korisnika zajamčene minimalne naknade, doplatka za pomoć i njegu, pomoći u kući te osobne invalidnine, uz sve veći broj starijeg stanovništva, jasno je kako cijeli sustav pomoći neće moći prijeći isključivo na entuzijazam udruga i pojedinaca, već da bi trebalo poraditi i na edukaciji ostatka populacije i njihovoj senzibilizaciji, kako starije osobe ne bi bile zaboravljene pred kraj svog života, kad im je pažnja najpotrebnija.
Milan Dalmacija
Kako pomoći umirovljenicima?
Na raspravi u okviru predstavljanja Socijalne slike, predložena su i konkretna rješenja za olakšavanje života umirovljenika. Napomenuto je kako je Grad kohezivan i konkurentan te se dobro nosi sa socijalnim pitanjima, u čemu je na čelu Hrvatske. Osim toga, istaknuto je kako treba ostvariti koncept „dobre vladavine”, odnosno suradnju s lokalnim domovima, uz uključivanje građana u njihov rad te kroz suradnju s ustanovama povećati njihov kapacitet.
Predsjednik Hrvatskog Crvenog križa, Josip Jelić, naglasio je kako najviše pozornosti treba usmjeriti na suzbijanje usamljenosti i psihosocijalnu pomoć starijim osobama. Uz to, razvijaju se i programi pomoći u kući, koji zasad daju dobre rezultate. Jelić je predložio da se napravi popis usamljenih osoba te da se uključe Crveni križ, Caritas i ostale udruge kako bi se utvrdilo tko će ih posjećivati. Naveden je i primjer psihologinje Biserke Bu- digam iz Sindikata umirovljenika Hrvatske koja već 15 godina vodi psihološko savjetovalište, u koje mogu doći sve starije osobe i umirovljenici po pomoć ili savjet.
Očito je da su brojni oblici pomoći starijim osobama još uvijek nedovoljno razvijeni, a osobito se zaboravlja na one temeljne – egzistencijalne probleme. Glad danas postaje svakodnevnica gotovo trećine starijih građana, pa bi vjerojatno bazično siromaštvo trebalo biti percipirano kao prioritetno pitanje skrbi o starijim osobama.