Aladrovićevi pisari odgovorili su sramotnim argumentima na inicijative Sindikata umirovljenika u vezi prava na rad
Piše: Jasna A. Petrović
Hrvatski umirovljenici u šarolikom nizu ministara rada i mirovinskog sustava, od neurologinje Nade Šikić koja je izdržala tek koji mjesec i stalno bježala pred novinarima; od samozatajnog i nezainteresiranog ministra Tomislava Ćorića – sada stručnjaka za vjetroelektrane; pa preko Marka Pavića, mlađahnog meteorologa i oceanografa, sada su za ministra dobili ekonomistu Josipa Aladrovića, u nezahvalnoj ulozi Katice za sve. Tako su umirovljenici izgubili svog ministra.
Brzi i sve brzopletiji još mlađi Aladrović, je sada zadužen za sve kolektivne pregovore u svim sektorima. U međuvremenu ga „njegovi” umirovljenici bombardiraju sitnim i većim zahtjevima, no on je prezauzet da bi čak i pročitao črčkarije svojih suradnika koje potpisuje. Ministar ignorira zahtjeve umirovljeničkih udruga pa čak i one skromnijeg financijskog tereta poput povećanja cenzusa za dopunsko zdravstveno osiguranje nakon 15 godina ignoriranja.
Zašto ne smiju raditi obiteljske umirovljenice?
Osobito čudi što je odbacio tri mi-ni-inicijative Sindikata umirovljenika Hrvatske vezane uz pravo umirovljenika na rad. Uručene su mu osobno 12. rujna 2019. na razgovoru s pred-sjednicama SUH-a i Matice, a već 3. listopada je ljubazno potpisao odgovor svojih suradnika, kojim je sve tri ideje pokopao i to bez ozbiljnih argumenata. Rado bismo mu citirali poučne riječi znanstvenika Eduarda Tiozza: „Budi uporan jer velike stvari će se dogoditi ako male stvari radiš dobro!”, no nismo sigurno hoće li mu ih prenijeti njegovi suradnici.
Uvođenje ravnopravnog prava na rad svih umirovljenika, a osobito korisnica obiteljskih mirovina, kojima su to zapriječili ministri Mrsić i Pavić, Aladrović je odgovorio kako su u našem mirovinskom sustavu uvjeti za ostvarivanje prava na mirovinu blaži u odnosu na većinu država, ali nije rekao istinu kako u većini tih država obiteljske umirovljenice, jer je riječ u 94 posto o ženama, imaju pravo na rad.
Zatim je izvalio tezu kako bi se radom do pola radnog vremena „povećao poticaj udovicama/udovcima da u većem broju ostvaruju obiteljsku mirovinu”, a povećanjem njihova broja bi se povećali i rashodi za mirovine. Ludilo, zar ne?! Naša bi ministar rado uštedio na najsiromašnijoj populaciji s prosječnom mirovinom od samo dvije tisuće kuna. I onda je još dao lukavi savjet kako zaobići taj propis, tako da se vratite na svoju starosnu mirovinu, ako je imate, pa onda imate pravo raditi, a kad prestanete raditi, vratite se na obiteljsku mirovinu. Koja fora da vas ministar nagovara na muljanje!
Zašto oduzimate najnižu mirovinu?
Onda smo ga molili da popravi nepravdu prema naj-najsiromašnijima, a to su korisnici instituta najniže mirovine. Takvi su na goloj koži osjetili da im se dodatak od njihove „zarađene” mirovine do najniže odmah oduzima, ako odu raditi na pola radnog vremena kako bi preživjeli bez kopanja po kontejnerima za smeće.
I što našem ministru pišu njegovi „kućni pisci”? U odgovoru SUH-u navodi se kako se najniža mirovina kao zaštitni institut „plaća iz državnog proračuna”, što apsolutno nije točno. Najniža mirovina se plaća iz javnog stupa međugeneracijske solidarnosti, kao unutargeneracijski vid solidarnosti s najslabijima. Tko to ne zna, ne bi trebao raditi u Ministarstvu rada i mirovinskog sustava, jer bi trebao poznavati razliku između mirovina iz doprinosa i na teret poreznih obveznika.
Ipak, gle čuda, ministar je ostavio „otvorenom opciju da se ovo pitanje dodatno razmotri, prije svega zbog značajnog broja korisnika najniže mirovine”, ali nije siguran da li za to postoji realna financijska mogućnost. Tako je govorio ministar. Točnije, tako je svoj potpis na umotvorine suradnika stavio ministar i time progutao žabu, jer kad na najmanjima želiš rasti, a na najslabijima jačati, strmoglav će ti biti put do vrha.
Samo su policajci i vojnici kompetentni?
SUH je zatražio još jednu „sitnicu”, tj. da se baš svim umirovljenicima omogući izbor rada do pola ili punog radnog vremena, uz isplatu pune ili pola mirovine. Naime, ako je već omogućio nekim umirovljenicima po posebnim propisima, kao policijskim i vojnim umirovljenicima, da mogu raditi i puno radno vrijeme, time je za mnogo povećao njihovu konkurentnost na tržištu rada. Zašto, kad su već privilegirani svojim ranim umirovljenjem?
No, ministrovi pisari ovako odgovaraju: „time se osigurava potreban broj relativno mlađih osoba u deficitarnim zanimanjima za potrebe djelatnosti gdje su potrebna znanja, kompetencije i sposobnosti”. Tako on nas uvjerava kako su samo policajci i vojnici kompetentni i trebaju biti privilegirani na tržištu rada, dok to nisu profesori ili liječnici, trgovci ili informatičari ili pak obični radnici. A to što su oni mlađi od starosnih umirovljenika, do sada nije bio argument prijevremenim umirovljenicima da im se omogući pravo na rad. Tako se kroje hrvatski zakoni, s labavim argumentima i utemeljeni na formuli tople vode. A onda, ajmo, opet od početka, umjesto da se cjelovito i osmišljeno kreiraju propisi.