Ministarstvo zdravstva RH
Prof. dr.sc. Milan Kujundžić, ministar
Poštovani Ministre,
obraćamo Vam se u ime svih vozača starijih od 65 godina, koji će biti pogođeni uvođenjem obaveznog liječničkog pregleda prilikom produženja vozačke dozvole. Naime, u javnosti je naglašeno kako je Ministarstvo zdravstva podnijelo inicijativu za tu mjeru, koju je Ministarstvo unutarnjih poslova prije mjesec dana ugradilo u svoj dokument stavljen u javno savjetovanje kao Nacrt prijedloga iskaza o procjeni učinaka propisa za Zakon o izmjenama i dopunama zakona o sigurnosti prometa na cestama. Ta mjera se predviđa ugraditi u izmjene i dopune Zakona o sigurnosti prometa na cestama bez ikakve argumentacije i valjane analize.
Nažalost, Nacrt prijedloga sadrži niz diskriminatornih odredbi kojima se starije osobe od 65 godina prikazuje kao nesposobne, svrstava ih se u istu kategoriju s osobama koje voze u alkoholiziranom stanju ili pod utjecajem droga, s ciljem , kako se navodi, „eliminacije iz aktivnog upravljanja motornim vozilima“.
Upozoravamo kako u Zakonu o sigurnosti na cestama, i to u članku 233., postoji odredba u kojoj stoji kako je liječnik dužan upozoriti pacijenta te obavijestiti policiju o njegovom promijenjenom zdravstvenom stanju (bolest ili invalidnost) koje bi moglo utjecati na njegovu sposobnost i sigurnost upravljanja vozilom. Takav liječnik koji je obavio pregled ili liječio pacijenta odnosno izabrani liječnik opće prakse pozna zdravstveno stanje pacijenta, zna njegove simptome i tegobe, kao i propisanu terapiju, a za razliku od nepoznatog liječnika medicine rada koji bi pregled napravio bez stvarnog uvida u zdravstveno stanje starije osobe te mu za to naplatio oko 450 kuna. Postojeći zakon je, dakle, to propisao na vrlo dobar i u EU uobičajen način.
Europske prakse su različite, iako omogućavaju i ograničenja vezana uz dob. U Danskoj se vozačka dozvola obnavlja nakon 70. godine uz potvrdu obiteljskog liječnika, a u Nizozemskoj nakon 70. godine na pet godina i to bez liječničkog pregleda. U Velikoj Britaniji obnavlja se nakon 70. godine bez liječničkog pregleda, ali svake tri godine s osobnom izjavom vozača. I u Finskoj poslije 70. godine obnova ovisi o obiteljskom liječniku, dok u Njemačkoj, Francuskoj i Belgiji nema dobnog ograničenja itd.
Smatramo kako se ovim zakonskim prijedlogom isključivo želi postići dodatna zarada putem naplate zdravstvenih pregleda, a iza koje stoji lobi blizak medicini rada. Posljedica diskriminacije za oko 220.000 vozača starijih od 65. godina je mjerljiva i u kunama i bespotrebno potrošenom vremenu i zdravlju, a siromašniji umirovljenici, a to je trećina njih, neće si moći priuštiti obnovu vozačke dozvole, što će uzrokovati njihovu bitno smanjenu mobilnost te dovesti do povećanja socijalne isključenosti.
Nadamo se da ćete kao liječnik i čovjek senzibiliziran za problematiku starijih osoba poduzeti sve potrebno da Vaše ministarstvo povuče ovu neopravdanu i štetnu inicijativu.
S poštovanjem,
Sindikat umirovljenika Hrvatske
Jasna A. Petrović, predsjednica SUH-a