Iz Hrvatske stranke umirovljenika očitovale su se samo dvije kandidatkinje osobno, dok sama stranka nije držala potrebnim odgovoriti ni riječi. No, valjda je taj resor u stranci preuzeo novi HSU-ovac Stjepan Mesić, koji se još nije uhodao u umirovljenička pitanja. Iz sažetka njihova programa za parlamentarne izbore 2016. godine ne možemo iščitati niti puno novoga, niti puno posvećenosti biračkom tijelu koje zastupaju, iako naglašavaju kako je „osnovni smisao prijedloga programskih točaka Hrvatske stranke umirovljenika za predstojeći mandat su konkretne mjere za poboljšanje uvjeta života građana s posebnim naglaskom na osobe starije životne dobi”. Istina, čelnik HSU-a Silvano Hrelja održao je višesatni predizborni sastanak sa čelnicima umirovljeničkih udruga.
HSU predlaže izmjenu Zakona o mirovinskom osiguranju za korisnike obiteljskih mirovina – da u slučaju smrti bračnog partnera udovica ili udovac uz svoju mirovinu imaju pravo na dio mirovine preminulog partnera, a što predlažu i Matica i Sindikat umirovljenika. Jednako traže da cijena dopunskog zdravstvenog osiguranja ostane 70 kuna, te da se to državno dopunsko osiguranje osamostali kao javno i neprofitno.
Dodatak, cenzus, zdravstveni doprinos
Predlažu i povećanje cenzusa za oslobađanje plaćanja dopunskog zdravstvenog osiguranja 1.800 kuna po članu obitelji i 2.200 za samca, što su Matica i SUH predložili Nacionalnom vijeću još prije dvije i pol godine.
Predlažu i izmjenu Zakona o dodatku od 4 do 27 posto – prigodom umirovljenja dati pravo na dodatak od 27 posto članovima 2. stupa, razmjerno stažu u 1. stupu (do 2002. godine), a posebno drže važnim pitanjem „u okviru demografske politike poboljšati prava žena – da se za godine provedene na rodiljnom ili roditeljskom dopustu za dijete, kod izračuna mirovine za te godine uzima prosječna vrijednost boda svih ostalih godina. Taj je prijedlog hvale vrijedan, a riječ je o praksi uobičajenoj u većini europskih zemalja.
SUH i MUH su također predložili da se uvede pravobranitelj za umirovljenike i starije osobe, te nastavak rada Nacionalnog vijeća za umirovljenike i starije osobe, uz osnivanje savjeta za umirovljenike i starije osobe po županijama.
Za razliku od HSU, MUH i SUH su tražili da se ukine, ne ”tri posto zdravstvenog doprinosa”, već iz zakona u cijelosti izbriše postojanje dodatnog zdravstvenog doprinosa na mirovine (postoje doprinosi od 1 i od 3 posto). Nadalje, HSU smatra da vlasništvo nad Domovima treba prenijeti sa države na osnivače, a taj je zakon već prošao i Upravno vijeće HZMO- a ga samo treba konačno usvojiti.
Drugi stup: okrenuli kabanicu
Najgore je što je HSU prije godinu i pol dana odjednom promijenio svoje stajalište, te sada podržava drugi stup mirovinskog osiguranja, za koji u programu ocjenjuju da ga „u većoj mjeri treba staviti u funkciju razvoja gospodarstva i smanjenja javnog duga”. Iako je posve jasno da se javni dug, ponajprije prekomjerni deficit, može smanjiti jedino zamrzavanjem drugog mirovinskog stupa na način kako su to učinile Poljska, Slovačka, Mađarska, Češka, Slovenija, a uskoro i Bugarska, HSU pokorno prihvaća interese financijskog i bankarskog lobija.
Drugo, za SUH sporno programsko pitanje je da bi se trebali „prihvatiti korisnici dokupljenih mirovina u mirovinski sustav Republike Hrvatske”, gdje je riječ o oko
3.000 osiguranika privatnog osiguravatelja propalog Rovala, za koje držimo kako ih država treba zaštititi i preuzeti, ali ne prebacivanjem na teret mirovinskog fonda. To bi mogao biti opasni presedan na koji bi se jednog dana mogli pozivati i privatni mirovinski fondovi kada se počnu raspadati poput onih u Čileu (po uzoru na koje su osnovani).
TV pretplata i božićnica
HSU traži i smanjenje HRT pristojbe za sve one s primanjima ispod prihodovnog cenzusa, što MUH podržava, a SUH smatra nepotrebnim svaki segment prava dokazivati papirima i prijavama, već da bi HRT pretplatu trebalo ukinuti za sve građane.
Za isplatu tzv. božićnice za sve umirovljenike svake godine HSU kaže da treba dogovoriti sa socijalnim partnerima, što Sindikat ne razumije tko su tu partneri (poslodavci, sindikati?).
Ratifikacija socijalne povelje Vijeća Europe, svakako je potrebna, i to revidirana socijalna povelja, no kako da to HSU traži, a bili su na vlasti četiri godine i nisu ni to, niti mnogo toga drugoga proveli.
U programu spominju i decentralizaciju socijalne skrbi s povećanjem kapaciteta ustanova socijalne skrbi (preopćenito i nejasno), te da građanima starijim od 65 godina života bez radnog staža treba osigurati „socijalnu naknadu” na teret sredstava socijalne skrbi (to je obećanje iz „Plana 21”), što i SUH i MUH podržavaju. Predlažu i usvajanje Deklaracije o neotuđivim pravima umirovljenika u RH u Saboru te, kao zadnju točku, treće izvanredno godišnje usklađivanje mirovine u skladu s rastom BDP-a.
Uglavnom, slažemo se s puno toga, ali ozbiljne se reforme, koje bi donijele poboljšanje položaja umirovljenika i starijih osoba, ojačale prvi mirovinski javni stup i sigurnost mirovina, te promovirale adekvatnost mirovina kroz bolji model njihova usklađivanja, niti ne naziru. Šteta.
VIŠNJA FORTUNA, kandidatkinja Narodne koalicije (HSU) u
7.izbornoj jedinici, na 11. mjestu
Borba protiv siromaštva i za javno zdravstvo
Starije osobe bez mirovine jedna su od najranjivijih skupina stanovništva, često žive u riziku ili već u siromaštvu, bez pomoći šire obitelji, izloženi manipulacijama i zloporabama. Trenutno su starije osobe bez mirovine unutar sustava socijalne skrbi te mogu, pod određenim uvjetima, ostvariti pravo na zajamčenu minimalnu naknadu. Međutim, socijalna mirovina imala bi blaže uvjete za priznavanje u odnosu na uvjete za ostvarivanje prava na zajamčenu minimalnu naknadu (imovinski cenzus – vlasništvo nad nekretninom), osigurala bi trajnost prava, odnosno, riječ je o ostvarenom osobnom pravu (u odnosu na zajamčenu minimalnu naknadu).
SOCIJALNA MIROVINA: Nažalost, kada je, uvjetno rečeno, borba usmjerena na značajnu skupinu građana kojima primanja iz mirovinskog osiguranja ne osiguravaju minimalni životni standard, otvaranje teme socijalne mirovine svakako će rezultirati obrazloženjem da financijskih mogućnosti za to – nema. Istovremeno, Ustavom je propisano da je država dužna brinuti o slabima, nemoćnima i drugim nezbrinutim osobama, osigurati im pravo na pomoć za podmirenje osnovnih životnih potreba. Želim vjerovati da je Hrvatska uistinu socijalna država te ću se zalagati za pravedniju i učinkovitu raspodjelu sredstava unutar proračuna vodeći računa o potrebama najosjetljivijih. A to općenito umirovljenici, posebice stariji bez mirovina, zasigurno jesu čineći brojčano najveći dio egzistencijalno ugroženih.
Dostupnost i priuštivost različitih sadržaja, usluga i servisa za starije osobe svakako je preduvjet za njihovo korištenje i dio paketa protiv socijalne isključivosti, a besplatni ili subvencionirani javni prijevoz starijim osobama ima moju punu podršku.
ZDRAVLJE: Činjenica je da su osobe starije životne dobi u najvećoj potrebi zdravstvenih usluga, a zbog troškova kojima su izloženi nerijetko su na rubu ugrožavanja osobne i obiteljske egzistencije ili u nužnosti uplaćivanja premija dopunskog zdravstvenog osiguranja. Osim toga, dugotrajna teška ekonomska situacija umirovljeničku populaciju dovodi sve češće u rizik od siromaštva. Stoga će se HSU, osim zagovaranja pristupačnosti visine cijene polica, zalagati da se povisi cenzus za ostvarivanje prava na uplatu premije dopunskog zdravstvenog osiguranja iz državnog proračuna te da se prava na novčane naknade po osnovi narušenog zdravstvenog stanja (doplatak za pomoć i njegu, osobna invalidnina, ortopedski doplatak) izuzmu iz prihoda.
PALIJATIVNA SKRB: Na temelju Nacionalne strategije razvoja zdravstva 2012.-2020. donesen je Strateški plan razvoja palijativne skrbi u Republici Hrvatskoj za razdoblje 2014.2016. Nažalost, unatoč tome palijativna skrb u Hrvatskoj još je uvijek nepovezana unutar sustava zdravstva i socijalne skrbi, bez koordinacije i nužne suradnje. Mišljenja sam kako je potrebno osigurati smještajne kapacitete unutar oba sustava. Pri tome treba imati na umu kako domovi za starije osobe unutar odjela pojačane njege već osiguravaju i pružaju palijativnu skrb mada nemaju osigurana sredstva iz državnog proračuna.
Naime, spomenutim Strateškim planom definirano je da palijativna skrb u trenutku potrebe za njom mora biti besplatna za korisnika palijativne skrbi. Istovremeno, korisnik usluge ili član obitelji samostalno plaća pruženu uslugu palijativne skrbi u domu za starije osobe, dok se jednaka usluga pružena u zdravstvenoj ustanovi podmiruje iz zdravstvenog osiguranja (pravo na palijativnu zdravstvenu zaštitu).
Hospicij, namijenjen osobama u terminalnoj fazi bolesti, nažalost nema odgovarajuću zakonsku regulativu te je skrb o umirućem trenutno na razini pojedinačnih i sporadičnih inicijativa, nerijetko prepušteno civilnom društvu te volonterima. Stoga je nužno jasno definirati medicinske i socijalne kriterije skrbi u cilju osiguranja dostojanstva umirućem.
Zalagati ćemo se i za razradu novog sustava besplatne pravne pomoći za osobe starije životne dobi u slučajevima sklapanja ugovora o doživotnom i dosmrtnom uzdržavanju. Navedeno može biti osigurano osnivanjem pravobranitelja za umirovljenike i starije osobe.
MILENKA PETROVIĆ ŠEKORANJA, kandidatkinja Narodne koalicije (HSU) u 6. izbornoj jedinici na 11. mjestu
Za dostojanstven život, a ne preživljavanje
Milenka Petrović Šekoranja se očitovala na prijedloge MUH-a i SUH-a naglasivši da sama kao umirovljenica, ali i članica obje umirovljeničke udruge, ne da samo podržava zahtjeve već razmi-šlja i šire (što s poljoprivrednim mirovinama koje imaju mirovine niže od tisuću kuna, što s braniteljima koji nisu u mirovini već su nastavili raditi, a onda se našli u poziciji da su ostali bez posla i sl.)
Posebno se osvrnula na borbu protiv siromaštva i zahtjev kako svim kategorijama umirovljenika omogućiti razne oblike rada bez obustave mirovine.
„Želim istaknuti da nisam protiv ovog zahtjeva, ali mislim da on ne rješava poboljšanje statusa najugroženijih. Najugroženiji su oni s radničkim mirovinama i teško da su u mogućnosti fizički više zarađivati. Bojim se da se ovo kasnije ne iskoristi protiv nas u našoj borbi protiv povišenja dobne granice za odlazak u mirovinu?!
Smatram da se treba boriti i za dugoročna rješenja kroz osigurane oblike rada, veću zaposlenost i zaštitu prava radnika. Cilj mi je, kao i do sada, daljnja suradnja sa Sindikatom i Maticom umi-rovljenika, jer ste najbliži stvarnim problemima umirovljenika i vjerujem da zajedničkim trudom možemo omogućiti svima nama do-stojanstven život, a ne preživljavanje na rubu egzistencije”, zaključila je Šekoranja.
BLOK UMIROVLJENICI ZAJEDNO (Koalicija za Premijera)
Oštro i borbeno
U sada raspuštenom sastavu 8. saziva Hrvatskog sabora, u obrani umirovljeničkih interesa najčešće se čulo predsjednika Bloka umirovljenici zajedno Milivoja ©piku. Borbeno, nerijetko i oštro se suprotstavljajući vlastitoj Domoljubnoj koaliciji kada su na dnevnom redu bili prijedlozi za koje je držao da bi pogoršali položaj umi-rovljenika, pa tako i ustajući protiv privatizacije zdravstva, poskupljenja dopunskog osiguranja i plaćanja hitne pomoći, protiv drugog mirovinskog stupa te ubrzavanja primjene umirovljenja sa 67 godina. Nije iznenadilo stoga da je prvo očitovanje na zahtjeve Sindikata i Matice umirovljenika stiglo upravo od BUZ-a, koji je sada u Koaliciji za Premijera, u kojoj su uz BUZ i BM 365 – Stranka rada i solidarnosti, Narodna stranka: Reformisti, Novog vala – Stranke za razvoj te HSS-a Stjepan Radić. Socijalna osjetljivost većeg dijela ove Koalicije je neupitna, mada su predložene mjere često parcijalne i nesustavne.
S čelnicima BUZ-a 15. kolovoza održan je razgovor u prostorijama SUH-a.
MILIVOJ ŠPIKA, kandidat Koalicije za Premijera u prvoj izbornoj jedinici na 2. mjestu
Usklađivanje mirovina
Naši umirovljenici nemaju „jedne od najnižih mirovina u Europskoj uniji”, nego oni doista imaju najniže mirovine u Europi. Kako ne bi došlo do različitih interpretacija, koristiti ćemo u svom stajalištu engleski pojam income security. Po ovom pitanju hrvatski umirovljenici se nalaze na posljednjem 45. mjestu u Europi dok su se u svijetu naše mirovine smjestile između onih u Peruu i Venezueli (koristimo podatke za 2014. godinu).
Po nama iz Bloka umirovljenici zajedno opće je prihvaćena pogrešna interpretacija da se naše mirovine nalaze na oko 40 posto prosječne plaće u Hrvatskoj. Bilo bi odlično kada bi to bilo tako, ali udio naše prosječne mirovine u prosječnoj plaći iznosi samo 30,4 posto. Naime, kako bi se prikrilo pravo siromaštvo naših umirovljenika HZMO računa udio prosječne mirovine u prosječnoj neto, a ne bruto plaći. Tako se računa samo u Hrvatskoj. Prema međunarodnim standardima računa se udio prosječne isplaćene mirovine u prosječnoj plaći. S ovim samo želimo ukazati na činjenicu da Republika Hrvatska krši konvenciju 102. Međunarodne organizacije rada, a da bi konvenciju br. 128 trebalo ratificirati jer obvezuje na 45 posto udjela mirovine u plaći.
– Najveći teret – drugi mirovinski stup
Puno je razloga zašto imamo tako katastrofalno stanje u mirovinskom sustavu, ali jedan od osnovnih jest drugi mirovinski stup. Rupa koju on stvara u mirovinskom sustavu je veća od 5 milijardi kuna godišnje, a sveukupna proračunska rupa zbog kamata iznosi oko 7.5 milijardi kuna. Zbog toga se mi iz Bloka umirovljenici zajedno zalažemo za trajno zamrzavanje uplata u obvezne mirovinske fondove, s ciljem da tako ušteđenih 5 milijardi kuna preusmjerimo u mirovine i to izvedemo na takav način da oni s najnižim mirovinama dobiju najveći dodatak na mirovine.
Tako stvoreno jačanje gospodarstva bi dovelo do stvaranja novih radnih mjesta u našoj trgovini, logistiki, a na kraju krajeva i industriji, jer bi naše kompanije morale zaposliti nove radnike. Kako se kod nas posljednjih desetak godina sve vrti oko Ministarstva financija, a ne, kao što bi trebalo biti, oko Ministarstva gospodarstva, red je spomenuti da bi zamrzavanje uplata u drugom mirovinskom stupu dovelo i do povećanja prikupljenih poreza i doprinosa, većeg od dvije milijarde kuna, a više bi bilo prikupljeno i od mirovinskih i zdravstvenih doprinosa.
Blok umirovljenici zajedno se u potpunosti zalaže za promjene formule za usklađivanje mirovina (rast cijena/inflacija i rast plaća) samo prema povoljnijem parametru, kao i izdvajanje iz HZMO-a svih onih koji mirovinu nisu ostvarili prema zakonu o mirovinskom osiguranju.
Kada govorimo u usklađivanju mirovina s rastom BDP-a, nažalost naš realističan odgovor mora biti niječan. Hrvatske plaće se u budućnosti neće usklađivati s rastom BDP-a (i produktivnosti) pa u skladu s time ne možemo očekivati niti da će se usklađivati mirovine.
Blok umirovljenici zajedno se zalaže za odvajanje posebnih mirovina od onih stečenih temeljem po Zakonu o mirovinskom osiguranju. U skladu s time protivimo se usklađivanju svih mirovina po istom ključu. Realno govoreći, trebalo bi povisiti mirovine stečene nakon 01.01.1999., ali u stvarnosti to neće biti moguće ako ne dođe do zamrzavanja uplata u drugi mirovinski stup ili njegovog ukidanja.
– Prioritet je borba protiv siromaštva
Blok umirovljenici zajedno u potpunosti podržava uvođenje socijalne mirovine, ali zbog potrebe kakve-takve pravde smatramo da ona mora biti niža od najniže mirovine koja se ostvaruje temeljem radnog staža. U svom prijedlogu SUH i MUH navode potrebu za određivanje minimalne mirovine u visini 50 posto minimalne neto plaće. S time se slažemo, ali želimo naglasiti da bi onda socijalna mirovina trebala iznositi npr. 40 posto minimalne neto plaće.
Kako se u drugim europskim državama koje su nam primjer primjenjuje pravo na nasljeđivanje dijela mirovine, ne vidimo razloga zašto se to ne uvede i u Hrvatskoj. Nakon smrti jednog bračnog partnera veliki dio troškova ostaje sličan, dok se primanja za život prepolove ili još više smanje što često dovodi do pada u siromaštvo preživjelog bračnog partnera. Zbog tog BUZ smatra da se mora riješiti pitanje nasljeđivanja dijela mirovine.
Kada govorimo o omogućavanju umirovljenicima da rade bez obustave mirovine, red je naglasiti kako mi očekujemo da će se ovaj problem riješiti u bliskoj budućnosti. Razlog za to se nalazi u činjenici da će se po projekcijama Bloka umirovljenici zajedno zbog bijega mladih iz Hrvatske pojaviti nedostatak radnika, što će dovesti do zakonskih rješenja koja će rezultirati omogućavanjem umirovljenicima da rade bez obustave mirovine, jer će to biti jedino moguće rješenje za ovaj problem.
Po pitanju povećanja neoporezivog dijela mirovina iznad 3.800 kuna, činjenica je da strahovito maleni broj umirovljenika ima tako visoke mirovine, pa nam ovo nije prioritet, ali niti sporno. Očuvanje javnog prijevoza sa subvencijama za umirovljenike se podrazumijeva.
– Spasimo javni mirovinski stup
Po pitanju drugog mirovinskog stupa smatramo da smo dali detaljan odgovor, ali želimo još samo naglasiti da ćemo, ako ne dođe do ukidanja obveznih mirovinskih fondova, do 2060. godine u njih utući 840 milijardi današnjih kuna, što direktnim uplatama, što kroz kamate. To je jednostavno neodrživo za naše društvo.
Kako Blok umirovljenici zajedno smatra da rad na određeno vrijeme ruši konkurentnost našeg gospodarstva, zalažemo se za njegovo ograničenje. Za to namjeravamo koristiti porezne stope s ciljem destimuliranja rada na određeno vrijeme.
Činjenica da je još uvijek moguće naći poslodavce koji ne uplaćuju doprinose za mirovinsko i zdravstveno osiguranje, samo ukazuje na nefunkcionalnost našeg pravosuđa. Nije potrebno pooštriti zakonodavstvo, nego samo provoditi sadašnje zakone.
Blok umirovljenici zajedno s protivi povećanju dobi za umirovljenje bilo danas, bilo sutra, bilo za 2066. godinu. Mi smo da ostane do daljnjega dob za umirovljenje sa 65 godina života.
– Očuvati javno zdravstvo i priuštivost usluga
Kada govorimo o zdravstvu, važno je za početak naglasiti kako danas Hrvatska na javno zdravstvo troši 5.7 posto BDP-a, što je u skladu s podacima za Češku, Slovačku, Sloveniju, dok zapadne države troše oko 7 posto BDP-a ili više na javno zdravstvo. S ovim Blok umirovljenici zajedno želi poručiti da ne postoje nikakvi realni razlozi za rezanje naše zdravstvene potrošnje koja je danas 20 posto niža od prosjeka Europske unije.
Osnovni financijski problem našeg zdravstva se nalazi u činjenici da Republika Hrvatska ne ispunjava svoje financijske obveze prema zdravstvenom sustavu. Samo prošle godine država je ostala dužna zdravstvu 2.5 milijarde kuna, a za protekle četiri godine taj dug je iznosio oko 7 milijardi kuna. Da je taj novac država uplatila u zdravstvo, danas ne bi bili u gubitku, tako da po Bloku umirovljenici zajedno ne postoji niti jedan razuman razlog za povećanja cijena zdravstvenih usluga ili smanjivanje zdravstvenih usluga koje su dostupne svima.
Nažalost, pozicija najvećih naših stranaka i interesnih skupina se temelji na potpunom ignoriranju tih dugova države prema zdravstvu i nerealnim zahtjevima za smanjivanjem zdravstvenih usluga, zajedno s povećanjem cijena usluga i lijekova ili dopunskog osiguranja. Želimo reći da se najoštrije protivimo privatizaciji zdravstva i ikakvim drugim promjenama u tom smjeru, jer za to nema nikakve potrebe.
– Obrana prava i sudjelovanje u društvu
Blok umirovljenici zajedno se u potpunosti slaže da je potrebno izmijeniti Ovršni zakon zbog stvarno pretjeranih sudskih i odvjetničkih troškova. Kada govorimo o ovrsi nad jedinom nekretninom, slažemo se da ju treba zabraniti, ali pri tome smatramo da ne smijemo ući u drugi ekstremizam. Zbog toga se mi zalažemo da se zabrane ovrhe nad jedinom nekretninom, ali da istovremeno imamo izuzetak u slučaju kada se ovrha provodi zbog kredita kojim je ku-pljena ta nekretnina.
U potpunosti se slažemo da je potrebno izvršiti zakonske promjene kako bi se onemogućile danas prilično česte zloupotrebe ugovora o dosmrtnom uzdržavanju.
BUZ, kao jedan od osnivača Nacionalnog vijeća za umirovljenike i starije osobe 2010. godine, snažno zagovara nastavak rada tog savjetodavnog tijela koje se već u prvoj godini svog postojanja pokazalo kao dobar modalitet komuniciranja svih zainteresiranih u sferi traženja rješenja iz domene umirovljeničke problematike.
Bez obzira na činjenicu da je veliki broj umirovljenika angažiran u raznim političkim opcijama, činjenica je da je riječ o skupini od
milijuna osoba koja bi upravo temeljem toga trebala imati svoje predstavnike u upravim vijećima HZMO-a i HZZO-a, koji nisu apriori svojim djelovanjem vezani uz neku od političkih stanaka, posebno jer se takvim odnosom dobiva na transparentnosti.
Apsolutno smo suglasni i za osnivanje Ureda pravobranitelja za umirovljenike i starije osobe, koje se, s obzirom na brzi tempo života i promjena, veoma često nađu u izrazito ranjivoj i nezaštićenoj poziciji.
Model Nacionalnog vijeća za umirovljenike i starije osobe u smislu savjeta ili vijeća za umirovljenike i starije osobe se treba preslikati i uvesti kao obvezno savjetodavno tijelo pri Uredu Pred- sjednika/Predsjednice, Vlade kao i svih županija, gradova i općina.
Činjenica o 1,2 milijuna umirovljenika u Hrvatskoj koji predstavljaju skoro 1/3 ukupne populacije jest samo po sebi dovoljan razlog za uvažavanje umirovljenika kao posebne i najbrojnije skupine, a samim time i daje im puno pravo tražiti i dobiti odgovarajući društveni i politički status u svakoj sferi svog djelovanja.
KOALICIJA JEDINA OPCIJA
Podržavamo zahtjeve umirovljeničkih udruga
Nova koalicija Jedina opcija, koja je okupila Živi zid, Uvijek Frankere, Akciju mladih i Promijenimo Hrvatsku, osvježenje je na hrvatskoj političkoj sceni, jer kombinira energiju mladosti i iskustvo te stručnost. Među prvima su koji su iskazali interes za umirovljeničke probleme i teme, te su se predstavnici Promijenimo Hrvatsku i SUH-a susreli 13. srpnja na detaljnijem međusobnom upoznavanju. Posebno su za svaku hvalu vizije prof. Ivana Lovrinovića o mogućnostima financijskog oporavka Hrvatske, kao i transformacije drugog mirovinskog stupa u dobrovoljan. Njegovi su odgovori u ime Koalicije bili kratki i jasni.
1. Slažemo se da su umirovljenici podnijeli ogroman teret troškova svega što se dešavalo u Hrvatskoj i da se mirovine moraju usklađivati s plaćama koje su sada jedini pouzdani parametar.
2. Svi zahtjevi umirovljeničkih udruga u vezi uvođenja minimalne mirovine u visini 50 posto minimalne neto plaće, tzv. socijalne mirovine i drugih mjera protiv siromaštva, razumni su zahtjevi s ciljem zaštite standarda i kvalitete života naših umirovljenika. Uštedama na refinanciranju javnog duga u skladu s našim ekonomskim programom od oko 5 mlrd. kuna, jedan dio se može izdvajati godišnje i za navedene svrhe. Podržavamo posebno mogućnost dodatnog rada umirovljenika koji su za to sposobni i to žele, a bez obustave mirovina, jer je moguće izraditi takav model. Riječ je o ljudima koji imaju veliko iskustvo a čini ih još korisnijim i zadovoljnijim članovima društva.
3. Hrvatska je jedna od zemalja u EU s najskupljim mirovinskim sustavom. U dobro organiziranim zemljama troškovi mirovinskog sustava se kreću oko 1 posto svih sredstava namijenjenih umirovljenicima, dok je kod nas 3,5 posto. Prije nekoliko godina na administriranju mirovinskog sustava u nas radilo je oko 3.000 zaposlenika, a danas oko 5 tisuća. Dakle, racionalizacijom i smanjenjem administracije mirovine bi automatski mogle porasti za 2,5 posto.
U tom smislu je posebno skup drugi mirovinski stup na temelju kojega najviše zarađuju društva za upravljanje u vlasništvu banaka. Građanima treba ponuditi da slobodno odluče što učiniti s drugim stupom. Jedno je sigurno, a to je da sadašnji mirovinski sustav
nije stabilan i mi ga želimo stabilizirati.
4. Slažemo se s umirovljeničkim udrugama u svim zahtjevima glede očuvanja javnog zdravstva, priuštivosti usluga i lijekova, te smo protiv poskupljenja dopunskog osiguranja, kao i za ukidanje dodatnog zdravstvenog doprinosa na mirovine.
5. Umirovljenike treba zaštititi od sadašnjeg načina provođenja ovrha i taj ćemo zakon mijenjati. Protiv smo poreza na nekretnine.
6. Kako umirovljenici čine ogroman dio hrvatskog društva, moraju biti više uključeni u sva važna društvena pitanja, kao i u donošenje odluka.