Klub zastupnika Mosta nezavisnih lista 9. ožujka je u Dvorani Ivana Mažuranića u zgradi Hrvatskog sabora organizirao okrugli stol pod nazivom “Održivost II. mirovinskog stupa u ambijentu neravnoteža”. Sudjelovali su brojni stručnjaci „pro“ i „kontra“, te predstavnici Sindikata umirovljenika Hrvatske, Jasna A. Petrović i Ivo Marijanović.
Netransparentan sustav s ugrađenim rizikom
Prof. dr. sc. Vladimir Čarak (Ekonomski fakultet u Zagrebu) je na samom početku razgovora upozorio kako su svi problemi uzrokovani izostankom stope rasta, te rekao da imovina obveznih mirovinskih fondova čini polovicu kumula- tivnog duga. Ocijenio je kako zbog drugog stupa građani neće biti na dobitku, nego u dugoročnom financijskom gubitku jer se umjesto generacijske solidarnosti, preferira sadašnji netransparentni sustav s ugrađenim dugogodišnjim rizikom. Posebno je upozorio kako uvođenjem tog stupa nije riješen deficit u mirovinskom sustavu, nego je deficit prebačen u državni proračun, koji se mora sve više i sve skuplje zaduživati kako bi nadoknadio novac koji odlazi u drugi stup. Zagovornici tog stupa građanima prešućuju činjenicu da se ovdje pojavljuju u dvjema ulogama: kao primatelji i kao platitelji.
»Građanima ne kažu da će morati platiti veće poreze da bi imali veću mirovinu«, uočio je Čavrak, sa čime se složio i dr. sc. Guste Santini, koji je izložio tri varijante rješenja: ukidanje 2. stupa, povećanje izdvajanja za drugi stup ili uvođenje sustava temeljenog na socijalnom statusu, a ne na radu.
Kapitalizirani sustav socijalno je nepravedniji
Govoreći o »stvarnosti i iluzijama« mirovinske reforme iz 2002., dr. sc. Ante Samodol je rekao da koristi od drugog stupa trebaju biti veće od njegovih troškova. U obvezne mirovinske fondove dosad je uplaćeno 56 milijardi kuna, a zaradili su 18 milijardi. Međutim, tranzicijski trošak (države) bio je 42 milijarde kuna, što stvara veliki javni deficit. U fondovima je ukupno 1,7 milijuna hrvatskih
građana, no nitko, naglasio je, nije rekao da gotovo 500 tisuća ljudi nema novca na računima. „Najviše o stanju sustava govori činjenica da za 440.000 ljudi u najmanje tri uzastopna mjeseca nisu uplaćeni doprinosi11, kazao je Samodol, ustvrdivši da se mirovinski fondovi hvale zaradom od 18 milijardi kuna, ali ne govore o trošku poslovanja, tranzicijskim trošku i kamatama koji, smatra, mirovin- ce vode u gubitak.
Također je naglasio kako je iluzija da je kapitalizirani sustav socijalno pravedniji, da doprinosi gospodarskom rastu, te da bi pomogao u rješavanju fiskalnih i demografskih problema. Upozorio je i na nesigurnost ulaganja u drugom stupu, te na proizvodnju socijalnih nejednakosti u dobrovoljnom trećem stupu.
Velika obmana javnosti
Prof dr. sc. Gojko Bežovan (Pravni fakultet) prvo je upozorio kako je drugi stup uveden bez javne rasprave, bez dubljih analiza; pojasnio je kako je Hrvatska naprosto iskorištena kao eksperimentalni laboratorij, a zbog današnje blokade medija o tome se ne može javno raspravljati. Sve je to dio obmanjivanja javnosti. Jasno je kuda to vodi: javne mirovine će ići prema visini socijalne pomoći, a mirovine onih koji ih dobivaju iz I. i II. stupa već su niže za 25 posto. Podsjetio je da je Europska komisija još 2001. godine naručila studiju koja je pokazala neodrživost modela ovakvih mirovinskih reformi zbog previsokog tranzicijskog troška. No, kod nas je i dalje na djelu financijalizaci- ja mirovinskog sustava.
Prof. dr. sc. Drago Jakovčević (Ekonomski fakultet) je upozorio kako je riječ o kolektivnoj prinudnoj štednji, te da to praktički nije stvarni novac, jer se odmah prebacuje u druge rizične forme, pa je stoga takva štednja upitna. Taj novac ne može nitko podići, kao što ga ne može podići iz prvog mirovinskog stupa. Prinosi, pak, o kojima se govori su nerealni, a mirovinski sustav će s ovakvim drugim stupom kroz desetak godina bankrotirati.
To su antireformske poruke?
Dr. sc. Danijel Nestić (Ekonomski institut), kao poznati bankarski zagovornik, tvrdi da se ovakvim drugim stupom, za koji treba povećati doprinose, smanjuje siva ekonomija. Poručuje kako zamrzavanje odnosno ukidanje drugog stupa znači niže mirovine u budućnosti. „U tom slučaju izgubila bi još jedna pogodnost jer se ušteđena sredstva u drugom stupu ne mogu nasljeđivati, a bez obzira na opcije preuzimanja sredstava iz drugog stupa, to neće riješiti fiskalne probleme11, tvrdi Nestić.
„Zamrzavanje drugog stupa značilo bi prebacivanje tereta sa sadašnje na buduće generacije, jer se preuzima obveza isplata pune mirovine u budućnos- ti“, zaključuje. Njegovo je stajalište kako je mirovinska reforma iz 2002. bila jedna od rijetko provedenih i njezino rušenje donijelo bi zapravo antireformsku poruku“.
Mr. sc. Velimir Šonje (Ekonomski institut) pojašnjava kako sve projekcije pokazuju da se u dugom roku, zbog demografije i starenja stanovništva, mirovine neće moći isplaćivati iz prvog stupa bez drastičnih povećanja poreza i doprinosa, što neće biti moguće jer bi poskupilo rad, smanjilo zapošljavanja i još više potaknulo iseljavanje ljudi. Do 2030. godine Hrvatska će imati 300.000 ljudi manje u radno aktivnom stanovništvu, dok će se kohorta starijih od 65 povećati za 200.000 ljudi. Šonje poručuje kako bismo ukidanjem drugog stupa fiktivno smanjili deficit, ali se povratom novca iz drugog stupa u proračun vjerojatno nitko ne bi sjetio smanjiti poreze.
Ne kamatarite svoju državu
Organizator stola, Mostov zastupnik prof. dr. sc. Ivan Lovrinović ustvrdio je da svaki mjesec za isplatu mirovina nedostaje oko 40 posto novca i upitao kako financirati taj dug? To je alkemičko pitanje: emisijom obveznica ili zaduženjem u inozemstvu (zaduženje u inozemstvu za mirovine je neprihvatljivo i treba ga onemogućiti, jer je to izlaganje valutnom riziku). Međutim, taj dug praktički kupuju mirovinski fondovi te temeljem toga povećavaju svoju imovinu.
Lovrinović tim fondovima poručuje kako ne mogu kamatariti državu u uvjetima recesije, te da slogan poput “Dalje prste od naših mirovina”, treba zamijeniti sloganom “Dalje prste od naših džepova”. Drugi stup treba transformirati hladne glave kako bi se popravilo stanje javnog duga i proračunskog deficita. Tu je i pitanje autocesta. Naime, ukoliko mirovinski fondovi budu financirali autoceste, postat će nekretninski fondovi i pitanje je kakva će biti njihova likvidnost i sudbina.
Ne dam moje novce
Dr. sc. Mirando Mrsić, bivši ministar „za mirovine11 odigrao je svojevrsni per- formans, naglasivši kako je novac za mirovine u drugom stupu i njegov novac. Pri tom se nije libio lagati kako nitko u 15 godina u Hrvatskoj nije doveo u pitanje taj stup te dodao da će se on boriti kako se odluka o njegovoj nacionalizaciji ne bi donijela bez građana! „Vi se kockate s budućnošću mladih“, vikao je. A najviše, kaže, žali što na okruglom stolu nisu bili predstavnici banaka odnosno fondova?! Uslijedila je polemika: Čavrak je Mrsiću odgovorio da nema govora o nacionalizaciji te da mirovine nisu ugrožene, već financijska imovina građana koja se sastoji i od uplata za mirovine. „Dug države je također naš dug, javni dug svih građana“, zaključio je Čavrak.
Silvano Hrelja, saborski zastupnik Hrvatske stranke umirovljenika sekundirao je Mrsiću, nakon čega je Milivoj Špika, saborski zastupnik Bloka umirovljenici zajedno, javno upitao zbog čega u Hrvatskoj tvrdimo kako se drugi stup ne smije dirati, a druge zemlje ga režu i ukidaju? Štetan je i ugrožava javne financije i mirovine, zaključio je.
Ivo Marjanović, predsjednik Odbora za mirovinski sustav SUH-a, prosvjedovao je što je Šonje nazva umirovljenike „kohortom koja će za 10 do 20 godina zagušiti ne samo mirovinski sustav, nego i državu“. Ocijenio je kako treba zaustaviti takve koji obmanjuju mlade s malim primanjima i nesigurnim zaposlenjem, nudeći im iluziju blagostanja u mirovini II. stupa. Ocijenivši kako poslodavci za više od 400.000 zaposlenih ne plaćaju doprinose, procijenio je kako je mirovinski sustav pokraden za gotovo 8 milijardi kuna.
(J.A.Petrović)