Piše: Jasna A. Petrović, predsjednica SUH-a
Sve češće pojedini umirovljenici zovu broj Sindikata umirovljenika Hrvatske, te Ijutito pitaju zbog čega ne odemo u Brisel i tamo naučimo kako treba izgledati mirovinski sustav i prava umirovljenika i starijih, te nam poručuju da konačno uđemo u Europu.
Vrlo je teško preko žice razjasniti kako Europska unija nema niti jedan dokument kojim propisuje standarde za mirovinska prava, već je to doista suvereno pravo svake države. Ima, međutim, ponešto načelnih okvira na koje se možemo pozivati, ali ne i zapravo niti jednog u formi direktive. Postoji, istina, Bijela knjiga o mirovinama iz 2012. kojom se, prije svega, nastojalo potaknuti mirovinske reforme, ali ne nužno i u pravom smjeru. Inicijativa za donošenje barem deklarativnog dokumenta o standardima za dugoročnu skrb o starijim osobama još nije prošla, a tzv. narodna inicijativa Ferpe (Europske federacije za umirovljenike i starije osobe), čiji je SUH članom, neslavno je odbijena od strane Europske komisije, iako se njome zapravo htjelo pritisnuti države članice da usvoje direktivu vezano uz dugoročnu skrb, što neosporno postaje prioritetni europski problem.
► Resurs, ne teret
Ipak, polako raste svijest kako su starije osobe općenito nesvjesne svojih prava čak i kad ona postoje negdje zapisana, te često s odbojnošću ili nesigurnoš- ću prihvaćaju svoje pravo na prigovor ili su nesklone zahtijevati ih, zbog čega njihove potrebe i brige ostaju neizrečene i neupućene na pravu adresu.
Posljednjih dvadesetak godina starije osobe se na razini međunarodne zajednice, a osobito u Europskoj uniji, sve manje percipiraju kao društveni teret, a sve više kao društveni resurs. I to je mali korak ka napretku.
Do nedavno se pitanje starenja pre- poznavalo kao ozbiljan problem tek u nekoliko zemalja a danas, kad je broj osoba starijih od 60 godina u neprekidnom rastu sa sadašnjih 740 milijuna prema jednoj milijardi do kraja ovo desetljeća, mnogi se hvataju za glavu. Na žalost, brojke su rasvijetlile nedostatak odgovarajućih zaštitnih mehanizama i politika koje bi se bavile starijih osobama. Istina je isplivala na površinu i razotkrila svoje razočarava- juće lice: u mnogim zemljama naprosto ne vole svoje stare, diskriminiraju ih i tretiraju kao „suvišne ljude“. Je li Hrvatska jedna od takvih zemalja?
► Puno načela, malo normi
Uz Povelju o temeljnim pravima Europske unije, posebno njezin članak 25. koji se odnosi na prava starijih osoba, već dugo se nastoji donijeti Europska povelja o pravima i odgovornostima spram starijih ljudi u potrebi za dugotrajnom skrbi i pomoći. Ta inicijativa iz 2010. godine novi je iskorak prema kreiranju humanijih društava. Po prvi put se vrlo otvoreno progovorilo o pravu na dostojanstvo, fizičkom i mentalnom blagostanju, slobodi i sigurnosti, te se to pravo jamči poveljom.
Osobito se naglašava zaštita od svakog oblika fizičkog zlostavljanja, nasilja ili zanemarivanja, pothranjenosti, seksualnog iskorištavanja itd. Posebno se ukazuje i na pravo na zaštitu od materijalnog i financijskog zlostavljanja i iskorištavanja. Drugo, tu je pravo samostalnog izbora i upravljanja vlastitim životom i imovinom, pa pravo na privatnost. Slijedi i pravo na visokokvalitetnu primjerenu skrb, te pravo na personalizirane informacije, savjete i pristanak.
Nadalje, pravo na kontinuiranu komunikaciju, participaciju u društvu i kulturne aktivnosti, jednako je bitno kao i pravo na slobodu izražavanja te slobodu misli i uvjerenja, kulture i religije. Po prvi puta se naglašava i pravo na palijativnu skrb i pomoć, te na poštovanje i dostojanstvo pri umiranju i smrti. I ono što je vrlo bitno, naglašava se i pravo na njegu i pomoć bez maltretiranja i prisile.
► Parlament glasa za stare
Na žalost, povelja do sada nije prihvaćena, ali je značajni korak učinjen u Europskom parlamentu ovogodišnjom srpanjskom rezolucijom o Izvješću o provedbi, rezultatima i općoj procjeni Europske godine aktivnog starenja i međuge- neracijske solidarnosti 2012.
Uvodno se naglašava kako su aktivno starenje i međugeneracijska solidarnost ključni za ostvarivanje općih i pojedinačnih ciljeva strategije Europa 2020. i za stvaranje konkurentne, uspješne i uklju- čive Europe te stav kako produljenje prosječnog očekivanog životnog vijeka treba smatrati boljitkom za civilizaciju i čimbenikom društvenog napretka.
I dok u Hrvatskoj ministri poručuju kako je gotovo s međugeneracijskom soli- darnošću, Europski parlament tvrdi kako je solidarnost jedno od osnovnih načela ljudskog društva te da naglašava kako produljenjem prosječnog očekivanog životnog vijeka međugeneracijski odnosi postaju sve važniji. Parlament u rezoluciju unosi i pojam međugeneracijske pravde koju definira kao ravnomjernu raspodjelu povlastica i tereta među generacijama, što ojačava načelo solidarnosti.
Osobito je značajno odbacivanje stava da su politike aktivnog starenja isključivo instrument kojim se održava mogućnost zapošljavanja starijih radnika. Zato Europski parlament potiče države članice da obave sve potrebne procjene i poduzmu potrebne mjere kako bi se preusmjerile na pristup utemeljen na životnom ciklusu te da prema potrebi provedu reforme mirovinskog sustava i istovremeno nastoje učvrstiti pravila o umirovljenju, uzimajući u obzir stvarne stope nezaposlenosti stanovništva starijeg od 50 godina prije nego što promijene obveznu dob za odlazak u mirovinu.
► Produljenje radnog vijeka – upitno
Parlament vjeruje da se povezivanjem dobi za odlazak u mirovinu isključivo s očekivanim životnim vijekom ne uzima u obzir važnost trendova na tržištu rada te ono stoga ne treba biti jedini instrument za rješavanje pitanja društva koje stari; smatra da bi umjesto toga države članice u okviru svojeg zakonodavstva u području zaštite radnih mjesta i sustava određivanja plaća trebale podržati zapošljavanje starijih radnika, osobito prije zakonske dobi za umirovljenje, s obzirom na to da bi nezaposlenost mogla imati negativne posljedice na njihova mirovinska primanja te ukazuje da bi države članice trebale osigurati održive sustave socijalne zaštite. Ova je poruka vrlo snažna i trebala bi pomoći sindikatima u njihovoj borbi protiv inicijativa za automatsko povećavanje dobi za umirovljenje.
Sindikat umirovljenika Hrvatske posebno pozdravlja poziv Europskog parlamenta državama članicama da osiguraju održivost javnih mirovinskih sustava i zajamče pojedinačna i odgovarajuća mirovinska primanja i prava za sve kako bi se ljudima omogućio dostojanstven život u starijoj dobi, te naglašava važnost odgovarajućeg nadzora i neovisnih revizija strukovnih mirovinskih fondova kako bi se osigurale sigurne i održive mirovine.
► Prema europskoj minimalnoj mirovini?
U 55 točaka ova Rezolucija Europskog parlamenta konačno progovara o starima kroz povećalo humanosti, a ne troška. I kad poziva na produljenje radnog angažmana starijih radnika, onda potiče na programe poput „generacijskog mentorstva” u okviru kojeg se potiče razmjena među starijim stručnjacima i mlađim generacijama na radnom mjestu i tijekom osposobljavanja.
No za hrvatske umirovljenike, kao i za građane starije od 65 godina iz Bugarske, Rumunjske i Letonije, koji su, zajedno s nama, najsiromašniji starci i starice u Europi, značajno je što Europski parlament poziva Komisiju da procijeni izvedivost i dodanu vrijednost novog europskog financijskog instrumenta kako bi se osigurao minimalan dohodak za sve građane EU-a ispod granice siromaštva. To je ogroman pomak u stvarnom ujedinjavanju Europe na istim temeljima. Uslijedila bi, nadamo se, europska minimalna plaća i europska minimalna mirovina, za što se Ferpa zalaže već godinama.
Ne zaboravlja se ni rast tzv. srebrnog gospodarstva kojim bi se radno aktivirali stariji, u mjeri svojih mogućnosti. Bilo kakvo isključivanje iz takvih inovativnih formata za rad umirovljenika, kao što je to učinila Hrvatska isključivši prijevremene umirovljenike, ne bi bio pametan.
U jeku privatizacije i glorifikacije dobiti, zanimljiv ja zahtjev za učinkovitijim javnim prijevozom, kao jedan od prioriteta za samostalan život starijih i pristup svim osnovnim uslugama; traži se dostupnost i interoperabilnost prometnih sustava.
Traži se i da zemlje članice prihvate izradu indeksa aktivnog starenja kojim bi se mjerio napredak mjera za samostalniji i produktivniji život starijih osoba..
► Zaustaviti zlostavljanje starijih
Vrlo ozbiljnim problemom se smatra i sve prisutnije zlostavljanje starijih kako u društvu, obitelji, tako i u institucijama gdje su smješteni, te traži od Komisije da izradi akcijski plan i propiše potrebne instrumente za zaštitu starijih, osobito kroz motrište dugoročne njege. Svakako bi taj akcijski plan obuhvatio i prilagodbu zakonodavstava tom cilju, u čemu bi Hrvatska imala puno posla.
Najposlije, smatra se da starije osobe trebaju biti punopravni dio društva i da njihovo sudjelovanje u svakodnevnom životu, uključujući javni život.
Podržava se pravo starijih osoba na dostojanstven i samostalan život, kao što je propisano člankom 25. Povelje Europske unije o temeljnim pravima; također vjeruje da bi aktivno političko sudjelovanje mlađih i starijih generacija trebalo biti osigurano na razini EU-a kada god su u pitanju interesi dotičnih generacija.
► I ženske i dobne kvote!
Budući da starije žene čine 20 posto stanovništva EU-a i da će, prema trenutačnim demografskim trendovima, taj postotak i dalje rasti; budući da su u većini zemalja EU-a starije žene izložene većem riziku od siromaštva nego stariji muškarci – žene u prosjeku 21 posto, muškarci 16 posto; budući da u EU-u razlika u mirovinama muškaraca i žena iznosi 39 posto; nema dvojbe da nisu dovoljne tzv. ženske kvote, već su potrebne i dobne kvote, jer se starije osobe sve više isključuje.
Europski parlament također poziva Ujedinjene narode da konačno donesu već dugo pripremanu konvenciju kojom se štite prava starijih osoba, jer se vjeruje da bi se njom utjecalo na poboljšanje života starijih osoba, kao jamstvo jednakog pristupa političkim, gospodarskim i kulturnim pravima te pravu na zdravstvenu skrb.
Europa s jedne strane gradi zidove i postavlja žice, suočavajući se s problemom vlastite (ne)čovječnosti, no istodobno, barem kroz svoj parlament, nastoji očuvati Europski socijalni model i usmjeriti ga ka uskoro većinskoj populaciji – starijim ljudima.