Što kad proizvod koji ste kupili nije ispravan? Pravo potrošača da ostvari svoje pravo zaštite kod materijalnih nedostataka proizvoda ili nekorektnog izvršenja usluge je osnovno potrošačko pravo i treba biti omogućeno svim potrošačima, a posebno ranjivim kategorijama u koju spadaju umirovljenici.
Trgovci i kupci svakodnevno ulaze u međusobne pravne odnose čime stječu određena prava i obveze, no njihov položaj se bitno razlikuje od onih koji sklapaju građanskopravne ili trgovačke ugovore.
Element koji u potrošačkim ugovorima nedostaje jest ravnopravnost. Činjenica je da je potrošač slabija strana na tržištu te da trgovac raspolaže sa više znanja i informacija o proizvodima koje prodaje, što može dovesti do neravnoteže na tržištu na štetu potrošača. Upravo zbog toga je zaštita potrošača nužna i to je osnovna zadaća nacionalnog i europskog zakonodavstva.
Hrvatska priča
Kako je to u Hrvatskoj? Unatoč tome što današnji propisi pružaju visoku razinu zaštite pojedinca kao potrošača, potrošačka prava se krše svakodnevno, što zbog neznanja kupaca, a što zbog neprimjerenog ponašanja trgovaca.
Temeljna prava koja se Zakonom osiguravaju su:
– pravo na informiranje i edukaciju koje omogućuje potrošačima pristup potpunim i istinitim informacijama o proizvodu i usluzi koja se pruža, tako da potrošač može donijeti odgovarajuću odluku o izboru i kupnji;
– pravo na sigurnost obuhvaća pravo na kupovanje sigurnih proizvoda i usluga;
– pravo na pritužbe kojim potrošači mogu izraziti svoje nezadovoljstvo kupljenim proizvodom ili pruženom uslugom.
Temeljni cilj sklapanja potrošačkih ugovora jest da se potrošaču pruži odgovarajući proizvod ili usluga. Jedan od najčešćih problema za ispunjenje je postojanje određenih materijalnih nedostataka.
Stariji potrošači često nisu sigurni što sve spada u materijalne nedostatke, pa ne reklamiraju kupljeni proizvod. Zato je vrlo važno naučiti da materijalni nedostaci postoje:
– ako proizvod nema potrebna svojstva za svoju redovitu uporabu ili za promet;
– ako proizvod nema potrebna svojstva za posebnu uporabu za koju je kupac nabavlja, a koja je bila poznata prodavatelju ili mu je morala biti poznata;
– ako proizvod nema svojstva i odlike koje su izrijekom ili prešutno ugovorene, odnosno propisane;
– kad je prodavatelj predao proizvod koja nije jednaka uzorku ili modelu, osim ako su uzorak ili model pokazani samo radi obavijesti;
– ako proizvod nema svojstva koja inače postoje kod drugih robe/usluge iste vrste i koja je kupac mogao opravdano očekivati prema naravi robe/usluge, posebno uzimajući u obzir javne izjave proda- vatelja, proizvođača i njihovih predstavnika o svojstvima robe/usluge (reklame, označavanje stvari i dr.);
– ako je proizvod nepravilno montiran pod uvjetom da je usluga montaže uključena u ispunjenje ugovora o prodaji;
– ako je nepravilna montaža posljedica nedostataka u uputama za montažu.
Prvi korak: pisani prigovor trgovcu
U slučaju kršenja njegovih prava, pa tako i u ovom slučaju, potrošač može podnijeti pisani prigovor trgovcu. Naime, obveza je trgovca da omogući potrošaču podnošenje pisanog prigovora u svojim poslovnim prostorijama te putem pošte, telefaksa ili elektroničke pošte. Na podneseni prigovor on mora odgovoriti u pisanom obliku u roku od 15 dana.
Ako trgovac pruža javnu uslugu (npr. prijevoz putnika u javnom prometu, distribucija električne energije, distribucija komunikacijskih usluga, itd.), dužan je osnovati i povjerenstvo za reklamacije potrošača, u kojem trebaju biti zastupljeni i predstavnici udruga za zaštitu potrošača, putem kojih potrošač može uputiti i daljnji prigovor u slučaju nezadovoljstva odgovorom na pisani prigovor. Povjerenstvo mora pisano odgovoriti potrošačima na zaprimljene reklamacije u roku od 30 dana od dana zaprimanja.
Ne trebate vratiti proizvod
Kod postojanja materijalnih nedostataka, potrošač kao kupac nije obvezan pregledati proizvod, ali je obvezan obavijestiti prodavatelja na opisani način o postojanju nedostataka (vidljivih i skrivenih) u roku od dva mjeseca od dana kad je otkrio nedostatak, a najkasnije u roku od dvije godine od prijelaza rizika na potrošača, tj. predaje proizvoda (makar trgovac u svojim prostorijama oglašava kraći rok).
Kao dokaz svoje kupnje, kupac treba priložiti račun, jer je račun najprostiji oblik potrošačkog ugovora, koji obvezuje i potrošača i trgovca.
Pretpostavlja se da je nedostatak postojao u vrijeme prijelaza rizika ukoliko se pojavio u roku od šest mjeseci od prijelaza rizika, osim ako prodavatelj ne dokaže suprotno ili suprotno ne proizlazi iz naravi proizvoda ili naravi nedostatka. Primjerice, ako trgovac odbije prigovor navodeći da je sam kupac prouzročio nedostatak, bitan je trenutak pojave nedostatka. Ako se pojavio u roku od šest mjeseci od kupnje, teret dokazivanja da je kupac prouzročio nedostatak je na trgovcu, a ako se pojavio nakon tog roka, kupac je dužan dokazati da nije prouzročio nedostatak.
Što može tražiti kupac?
Ako je pravodobno obavijestio prodavatelja, kupac može po svom izboru:
– zahtijevati od prodavatelja da nedostatak ukloni;
– zahtijevati od prodavatelja da mu preda drugu stvar bez nedostatka;
– zahtijevati sniženje cijene;
– izjaviti da raskida ugovor i zatražiti povrat novca.
Bez obzira što je izabrao, kupac ima pravo i na popravljanje štete (naknada štete koja je uzrokovana nedostacima proizvoda). U slučaju da se radi o neznatnom nedostatku, kupac nema pravo na raskid ugovora, ali ima pravo izabrati između ostalih zakonskih mogućnosti.
Ako kupac zahtijeva ispunjenje ugovora, prodavatelj je dužan ispuniti svoju obvezu u razumnom roku. Rok varira i ovisi o konkretnoj stvari i samim nedostacima. Troškove otklanjanja nedostatka i predaje drugog proizvoda bez nedostatka snosi prodavatelj. Popravak ne smije stvoriti dodatne troškove kupcu. Ukoliko trgovac u razumnom roku ne popravi proizvod, odnosno ne preda novi – bez nedostataka, kupac zadržava pravo zahtijevati sniženje cijene ili raskid ugovora (povrat novca). Ako je kupac već ostvario sniženje cijene, a s vremenom se otkrije novi nedostatak, može zahtijevati novo sniženje ili raskinuti ugovor.
Možete zamijeniti i proizvod na sniženju
Prava kupca koji je pravodobno obavijestio prodavatelja o postojanju nedostatka gase se nakon isteka dvije godine, računajući od dana odašiljanja obavijesti prodavatelju, osim ako je prodavateljevom prijevarom kupac bio spriječen da ih ostvaruje. Također, ako je kupac propustio obavijestiti prodavatelja o nedostatku u zakonom predviđenom roku ili se nedostatak pokazao nakon proteka dvije godine od predaje stvari, on gubi prava koja mu pripadaju na temelju prodavateljeve odgovornosti. No, ako je taj nedostatak bio poznat prodavatelju ili mu nije mogao ostati nepoznat, kupac zadržava prava.
Kupac ima sva navedena prava bez obzira da li je proizvod kupio na sniženju, rasprodaji ili akciji. No, ako se proizvod prodaje po sniženoj cijeni od redovne zato jer ima grešku, a fizički je odvojen od drugih proizvoda te je jasno, vidljivo i čitljivo označeno da se radi o proizvodu sa greškom, kupac nema pravo na reklamaciju zbog materijalnog nedostatka jer se smatra da je s njim bio upoznat.
Što s proizvodima s garancijom?
Posebna situacija postoji kada je kupac pri kupnji dobio jamstvo za ispravnost prodane stvari, tj. garanciju. Tada on može zahtijevati od prodavatelja i proizvođača (ovisno o tome tko izdaje jamstvo) popravak ili zamjenu robe u tijeku jamstvenog roka, bez obzira na to kad se nedostatak pojavio. U ovom slučaju je kupac u boljoj poziciji jer za reklamaciju nije ograničen rokom od dva mjeseca otkako je otkrio nedostatak. Troškove i rizik za propast ili oštećenje robe za vrijeme popravka odnosno zamjene snosi prodavatelj, odnosno proizvođač. U slučaju manjeg popravka jamstveni rok se produljuje za onoliko koliko je kupac bio lišen uporabe stvari, no ako je zbog neispravnosti izvršena zamjena stvari ili njezin bitni popravak, jamstveni rok počinje ponovno teći od izvršenja zamjene odnosno od vraćanja popravljene stvari.
Ako prodavatelj ne izvrši zatraženo u razumnom roku, kupac ima pravo na raskid ugovora ili sniženje cijene te pravo na popravljanje štete. U svakom slučaju, pravila koja reguliraju garanciju ne isključuju primjenu pravila o odgovornosti prodava- telja za nedostatak stvari pa kupac može iskoristiti zakonska prava koja mu pripadaju bilo po jednoj ili po drugoj osnovi ( npr. ako je jamstveni rok kraći od zakonskog, kupac može protekom jamstvenog roka zahtijevati svoja prava do isteka zakonskog pridržavajući se subjektivnog roka od dva mjeseca).
Starije osobe obično doživljavaju reklamaciju kao stvaranje konflikta, pa prihvate prvi prijedlog prodavatelja. Nemojte to učiniti, iskoristite sve svoje pravne mogućnosti i prava!
Možete li vratiti i ispravan proizvod?
Ukoliko kupljeni proizvod nema materijalnih nedostataka, ali je kupac nezadovoljan ili se jednostavno predomislio, može se obratiti trgovcu sa zamolbom da se proizvod zamijeni za drugi ili da se vrati novac, iako trgovac nije dužan istome i udovoljiti jer ne postoji takva zakonska obveza.
Unatoč tome, trgovac može izaći u susret kupcu djelujući u skladu sa dobrom poslovnom praksom. Iznimka su proizvodi kupljeni izvan poslovnih prostorija trgovca te ugovori sklopljeni na daljinu gdje se potrošači dodatno štite zbog okolnosti u kojima su ti ugovori sklopljeni. Zakonom je određeno da potrošač ima pravo jednostrano raskinuti takav ugovor, ne navodeći razloge za to, u roku od 14 dana od sklapanja ugovora.
Ukoliko potrošač pisanim prigovorom ne uspije ostvariti svoja prava, može trgovca prijaviti tržišnoj inspekciji Ministarstva gospodarstva. Ako inspektor tijekom nadzora utvrdi određene nepravilnosti, rješenjem će narediti trgovcu otklanjanje istih.