Zakonom o sigurnosti prometa na cestama, objavljenim u Narodnim novinama 92/2014 od 5. kolovoza 2014. godine na snazi je promijenjen članak 222, kojim se diskriminira oko 221 tisuća vozača starijih od 65 godina. Kao udruga koja zastupa interese umirovljenih i starijih građana, upućujemo vam sljedeću inicijativu
za hitnu izmjenu i dopunu Zakona o sigurnosti prometa na cestama i to kako slijedi:
Predlaže se izmjena i dopuna članka 222, st. 2 Zakona o sigurnosti prometa na cestama, i to tako da se postojeći tekst, koji glasi:
»(2) Vozačka dozvola za upravljanje vozilima AM, A1, A2, A, B i BE kategorije izdaje se s rokom važenja od 10 godina, a najduže do 65. godine života vozača. Prilikom produljenja vozačke dozvole vozač je dužan podvrgnuti se zdravstvenom pregledu za vozača ako je obveza zdravstvenog pregleda utvrđena zdravstvenim uvjerenjem na temelju kojeg je vozačka dozvola izdana i prilikom produljenja vozačke dozvole nakon 65. godine života vozača.«
izmijeni na način da glasi:
„(2) Vozačka dozvola za upravljanje vozilima AM, A1, A2, A, B, BE kategorije izdaje se s rokom važenja od 10 godina, a najduže do 80. godine života vozača bez obveze da se prilikom zamjene podvrgne zdravstvenom pregledu.
Vozač je dužan podvrgnuti se zdravstvenom pregledu ako je to utvrđeno zdravstvenim uvjerenjem na temelju kojeg je vozačka dozvola izdana, odnosno ako tako indicira izabrani liječnik opće medicine.“
Obrazloženje:
- Zainteresiranoj javnosti, a osobito starijim građanima, je bilo onemogućeno sudjelovati u javnoj raspravi o navedenoj izmjeni Zakona, koja je provedena u sred ljeta, isključivo na Internetu, i to u trajanju od samo 5 radnih dana.
- Europska direktiva na koju se zakonodavac pozvao propisuje sigurnosne pojaseve i sustave za djecu te zabranu uporabe mobitela, dok je predlagač izmjene po članku 222, st. 2, naveo kako je „nelogično je da prilikom prvog ishođenja vozačke dozvole osoba mora priložiti uvjerenje o zdravstvenoj sposobnosti koje nije starije od 6 mjeseci te ako u tom zdravstvenom uvjerenju nema ograničenja ne mora više praktički do duboke starosti prilikom produljenja vozačke dozvole prilagati zdravstveno uvjerenje, iako je s protekom godina zdravstveno stanje osobe podložnije promjenama.“
- Na temelju takvog obrazloženja neosnovano je pretpostavljana rizičnost građana starijih osoba od 65 godina u prometu, a da je istodobno Zakonom o mirovinskom osiguranju utvrđeno da su zaposlenici sposobni i dužni raditi do 67. godine. Produžujemo radni vijek na 67 godina, životni vijek je sve duži, a mi dobnu granicu s 80 godina diskriminacijski spuštamo na 65 godina života.
- Poznato je temeljem istraživanja da osobe starije od 65 godina nisu rizičnije u prometu (vozači stariji od 65 godina sudjeluju u samo 8,5 posto nesreća), već su to mladi, osobe bez vozačke dozvole, motociklisti, biciklisti, pijanci i narkomani.
- Vozači stariji od 65 godina neosnovano se diskriminiraju, te im se stavljaju materijalni i ini tereti (trošak pregleda, biljezi, prijevoz, vrijeme) zbog nepotrebnih i neosnovanih zdravstvenih pregleda. Ovo je problem utoliko više što je prosječna mirovina samo 2.240 kn, a 60 posto umirovljenika ima nižu od prosjeka.
- Liječnici opće medicine odnosno izabrani liječnici opće prakse jedini su koji kontinuirano imaju uvid u zdravstveno stanje svojih pacijenata. Te bi stoga preciznije trebalo staviti njima u zadaću da indiciraju zdravstvene preglede osobama svih dobi pri produljenju vozačke dozvole, i inače, ako takve indikacije postoje.
- Europske prakse su različite, iako omogućavaju ograničenja vezana uz dob. U Danskoj se obnavlja nakon 70. godine uz potvrdu obiteljskog liječnika, u Nizozemskoj se nakon 70. godine na pet godina i to bez liječničkog pregleda. U Velikoj Britaniji obnavlja se nakon 70. godine bez liječničkog pregleda, ali svake tri godine s vlastitom izjavom vozača. U Finskoj poslije 70-te obnova ovisi o obiteljskom liječniku. U Njemačkoj, Francuskoj i Belgiji nema dobnog ograničenja itd. Zašto bismo mi nakon godina dobrog iskustva s ograničenjem od 80 godina, u vrijeme kad se povećava životni vijek i kad uvodimo dulji radni staž, smanjivali dobni cenzus na 65 godina? Upravo je to učinjeno, te stoga tražimo gore navedenu izmjenu i dopunu Zakona o sigurnosti prometa na cesti.
Slijedom iznesenoga, Sindikat umirovljenika Hrvatske kao podnositelj Inicijative, očekuje njeno prihvaćanje,
Jasna Petrović, v.d. predsjednica