UVODNA RIJEČ

Ministar na detektoru istine

Piše: Jasna A. Petrović

     Smiju li ministri za saborskom govornicom lagati? Uostalom, da li netko laže, ako misli da govori istinu? Ili, je točno da istina u politici mora čekati dok nekome ne postane potrebna? Pitanja možemo nizati, a da se ne primaknemo istini.

     Jedan saborski zastupnik, Kažimir Varda iz Stranke međugeneracijske solidarnosti, na Aktualnom prijepodnevu ponešto kritički je formu­lirao svoje zastupničko pitanje da,„premda je ova Vlada uskladila miro­vine za oko 2,75% temeljem formule za usklađivanje, činjenica je da i dan danas u RH ima oko 50% umirovljenika čija se primanja ispod grani­ce siromaštva". Tome je dodao kako je udio mirovine u prosječnoj plaći u Republici Hrvatskoj pao na 38,4%, dok je u okruženju, npr. u Sloveniji, taj udio 60%, Crnoj Gori 56%, Srbiji 50%, Makedoniji 62%, BIH 43,5% itd.

     I onda je postavio i pitanje ministru rada i mirovinskog sustava „što Vi kao ministar i Vlada u cjelini mislite učiniti po pitanju poboljšanja sta­nja umirovljenih i starijih osoba, kako u pogledu povećanja mirovina, posebno minimalne mirovine, što u vezi s pitanjem nacionalne miro­vine i promjenama u sustavu obiteljske mirovine te glede dodatnog zdravstvenog osiguranja na mirovinu".

     Je li poštovani zastupnik Varda rekao nešto netočno? Nije. Je li po­stavio suvislo pitanje? Je. No odgovori koje je dobio su sljedeći.

     Prvo, ministar mu je zahvalio što je „dobro rekao kako smo ove go­dine imali najveće usklađivanje odnosno indeksaciju mirovina od 2009. godine", što Varda uopće nije rekao, niti bi rekao, jer dobro zna da taj navod nije točan. Varda zna da u 2017. godini bilježimo najveći godišnji zaostatak rasta mirovina u odnosu na rast plaća od 2,55%. Dakle, mini­star je u Vardina usta ubacio netočnost i onda ju potvrdio.

     Drugo, ministar je rekao da „iako velik broj naših umirovljenika ima stvarno mala primanja, otprilike polovica ima primanja između dvije i pet tisuća kuna". Stop! Kako je moguće da ministar „otprilike polovicu" smjesti u viši prihodovni razred, kad je vrlo lako doći do tih podataka: 310.000 umirovljenika prima mirovine između 2.000 i 5.000 kuna, a to iznosi točno 27% od broja umirovljenika koji su mirovine stekli temeljem rada.

     Treće, ministar je bio pitan kako misli riješiti pobrojana pitanja, za­pravo poboljšati položaj umirovljenika i zaustaviti daljnje siromašenje. A odgovorio je: „Također istaknuo bih mnoge projekte iz Europskog socijalnog fonda koji će upravo poboljšati status starijih osoba i umi­rovljenika. Tu bih istaknuo dva projekta. Jedno je 'Umjetnost i kultura 54+' koji će upravo za građane starije od 54 godine osigurati socijal­nu uključivost. Drugi program je 'Zaželi' kojim ćemo osigurati s jedne strane zapošljavanje 4.000 žena odnosno koje će skrbiti od 12-15.000 starijih kućanstava, a tim starijim kućanstvima osigurat ćemo i 200 kuna mjesečno za kućanske potrepštine; sve iz europskih fondova". Tako je odgovorio ministar mr.sc. Marko Pavić i ostao živ. I ponosan. Čovjek koji je otkrio da se javne politike vode popunjavanjem formulara za europ­ske projekte, što je puno jednostavnije od definiranja cilja, prepoznava­nja problema i utvrđivanja prioriteta, razvijanja strategija i formulacija javne politike (npr. pisanja zakona) te izbora i donošenja rješenja/mjera.

     Sve je to veselo odgovorio ministar i vratio se u svoje ministarstvo.

 

 

 

 

 

 


 

Piše: Mirjana Pavačić-Penđer

ZAŠTITA POTROŠAČA KOD MATERIJALNIH NEDOSTATAKA PROIZVODA 

Kako zamijeniti neispravan proizvod? 

     Što kad proizvod koji ste kupi­li nije ispravan? Pravo potroša­ča da ostvari svoje pravo zaštite kod materijalnih nedostataka proizvoda ili nekorektnog izvrše­nja usluge je osnovno potrošač­ko pravo i treba biti omogućeno svim potrošačima, a posebno ranjivim kategorijama u koju spadaju umirovljenici. 

     Trgovci i kupci svakodnevno ulaze u međusobne pravne od­nose čime stječu određena pra­va i obveze, no njihov položaj se bitno razlikuje od onih koji skla­paju građanskopravne ili trgo­vačke ugovore. 

     Element koji u potrošačkim ugovorima nedostaje jest ravno­pravnost. Činjenica je da je po­trošač slabija strana na tržištu te da trgovac raspolaže sa više znanja i informacija o proizvodi­ma koje prodaje, što može do­vesti do neravnoteže na tržištu na štetu potrošača. Upravo zbog toga je zaštita potrošača nužna i to je osnovna zadaća nacional­nog i europskog zakonodavstva. 

Hrvatska priča 

     Kako je to u Hrvatskoj? Una­toč tome što današnji propisi pružaju visoku razinu zaštite po­jedinca kao potrošača, potro­šačka prava se krše svakodnev­no, što zbog neznanja kupaca, a što zbog neprimjerenog ponaša­nja trgovaca. 

     Temeljna prava koja se Zako­nom osiguravaju su: 

- pravo na informiranje i edu­kaciju koje omogućuje potro­šačima pristup potpunim i is­tinitim informacijama o proiz­vodu i usluzi koja se pruža, tako da potrošač može doni­jeti odgovarajuću odluku o iz­boru i kupnji;

- pravo na sigurnost obuhvaća pravo na kupovanje sigurnih proizvoda i usluga;

- pravo na pritužbe kojim po­trošači mogu izraziti svoje nezadovoljstvo kupljenim proizvodom ili pruženom us­lugom. 

     Temeljni cilj sklapanja potro­šačkih ugovora jest da se potro­šaču pruži odgovarajući proiz­vod ili usluga. Jedan od najčeš­ćih problema za ispunjenje je postojanje određenih materijal­nih nedostataka. 

     Stariji potrošači često nisu si­gurni što sve spada u materijal­ne nedostatke, pa ne reklamira­ju kupljeni proizvod. Zato je vrlo važno naučiti da materijalni ne­dostaci postoje: 

- ako proizvod nema potrebna svojstva za svoju redovitu uporabu ili za promet;

- ako proizvod nema potrebna svojstva za posebnu uporabu za koju je kupac nabavlja, a koja je bila poznata prodavatelju  ili mu je morala biti poz­nata;

- ako proizvod nema svojstva i odlike koje su izrijekom ili prešutno ugovorene, odnos­no propisane;

- kad je prodavatelj predao proizvod koja nije jednaka uzorku ili modelu, osim ako su uzorak ili model pokazani samo radi obavijesti;

- ako proizvod nema svojstva koja inače postoje kod drugih robe/usluge iste vrste i koja je kupac mogao opravdano  očekivati prema naravi ro­be/usluge, posebno uzimaju­ći u obzir javne izjave proda- vatelja, proizvođača i njihovih predstavnika o svojstvima ro­be/usluge (reklame, označa­vanje stvari i dr.);

- ako je proizvod nepravilno montiran pod uvjetom da je usluga montaže uključena u ispunjenje ugovora o prodaji;

- ako je nepravilna montaža posljedica nedostataka u uputama za montažu. 

Prvi korak: pisani prigovor trgovcu 

     U slučaju kršenja njegovih prava, pa tako i u ovom slučaju, potrošač može podnijeti pisani prigovor trgovcu. Naime, obveza je trgovca da omogući potrošaču podnošenje pisanog prigovora u svojim poslovnim prostorijama te putem pošte, telefaksa ili elektroničke pošte. Na podnese­ni prigovor on mora odgovoriti u pisanom obliku u roku od 15 da­na. 

     Ako trgovac pruža javnu uslu­gu (npr. prijevoz putnika u jav­nom prometu, distribucija elek­trične energije, distribucija ko­munikacijskih usluga, itd.), duž­an je osnovati i povjerenstvo za reklamacije potrošača, u kojem trebaju biti zastupljeni i predstavnici udruga za zaštitu potrošača, putem kojih potrošač može uputiti i daljnji prigovor u slučaju nezadovoljstva odgovo­rom na pisani prigovor. Povje­renstvo mora pisano odgovoriti potrošačima na zaprimljene rek­lamacije u roku od 30 dana od dana zaprimanja. 

Ne trebate vratiti proizvod 

     Kod postojanja materijalnih nedostataka, potrošač kao ku­pac nije obvezan pregledati proizvod, ali je obvezan obavi­jestiti prodavatelja na opisani način o postojanju nedostataka (vidljivih i skrivenih) u roku od dva mjeseca od dana kad je ot­krio nedostatak, a najkasnije u roku od dvije godine od prijela­za rizika na potrošača, tj. pre­daje proizvoda (makar trgovac u svojim prostorijama oglašava kraći rok). 

     Kao dokaz svoje kupnje, ku­pac treba priložiti račun, jer je račun najprostiji oblik potrošač­kog ugovora, koji obvezuje i po­trošača i trgovca. 

     Pretpostavlja se da je nedos­tatak postojao u vrijeme prijela­za rizika ukoliko se pojavio u ro­ku od šest mjeseci od prijelaza rizika, osim ako prodavatelj ne dokaže suprotno ili suprotno ne proizlazi iz naravi proizvoda ili naravi nedostatka. Primjerice, ako trgovac odbije prigovor na­vodeći da je sam kupac prouzro­čio nedostatak, bitan je trenutak pojave nedostatka. Ako se poja­vio u roku od šest mjeseci od kupnje, teret dokazivanja da je kupac prouzročio nedostatak je na trgovcu, a ako se pojavio na­kon tog roka, kupac je dužan do­kazati da nije prouzročio nedos­tatak.

Što može tražiti kupac? 

     Ako je pravodobno obavijestio prodavatelja, kupac može po svom izboru: 

- zahtijevati od prodavatelja da nedostatak ukloni;

- zahtijevati od prodavatelja da mu preda drugu stvar bez ne­dostatka;

- zahtijevati sniženje cijene;

- izjaviti da raskida ugovor i zatražiti povrat novca. 

     Bez obzira što je izabrao, kupac ima pravo i na poprav­ljanje štete (naknada štete ko­ja je uzrokovana nedostacima proizvoda). U slučaju da se ra­di o neznatnom nedostatku, kupac nema pravo na raskid ugovora, ali ima pravo izabrati između ostalih zakonskih mo­gućnosti. 

     Ako kupac zahtijeva ispunje­nje ugovora, prodavatelj je duž­an ispuniti svoju obvezu u ra­zumnom roku. Rok varira i ovisi o konkretnoj stvari i samim ne­dostacima. Troškove otklanja­nja nedostatka i predaje drugog proizvoda bez nedostatka snosi prodavatelj. Popravak ne smije stvoriti dodatne troškove kupcu. Ukoliko trgovac u razumnom ro­ku ne popravi proizvod, odnos­no ne preda novi - bez nedosta­taka, kupac zadržava pravo za­htijevati sniženje cijene ili raskid ugovora (povrat novca). Ako je kupac već ostvario sniženje ci­jene, a s vremenom se otkrije novi nedostatak, može zahtije­vati novo sniženje ili raskinuti ugovor. 

Možete zamijeniti i proizvod na sniženju 

     Prava kupca koji je pravodob­no obavijestio prodavatelja o postojanju nedostatka gase se nakon isteka dvije godine, raču­najući od dana odašiljanja oba­vijesti prodavatelju, osim ako je prodavateljevom prijevarom ku­pac bio spriječen da ih ostvaru­je. Također, ako je kupac pro­pustio obavijestiti prodavatelja o nedostatku u zakonom predviđ­enom roku ili se nedostatak po­kazao nakon proteka dvije godi­ne od predaje stvari, on gubi prava koja mu pripadaju na te­melju prodavateljeve odgovor­nosti. No, ako je taj nedostatak bio poznat prodavatelju ili mu ni­je mogao ostati nepoznat, kupac zadržava prava.

     Kupac ima sva navedena pra­va bez obzira da li je proizvod kupio na sniženju, rasprodaji ili akciji. No, ako se proizvod pro­daje po sniženoj cijeni od redov­ne zato jer ima grešku, a fizički je odvojen od drugih proizvoda te je jasno, vidljivo i čitljivo oz­načeno da se radi o proizvodu sa greškom, kupac nema pravo na reklamaciju zbog materijal­nog nedostatka jer se smatra da je s njim bio upoznat. 

Što s proizvodima s garancijom? 

     Posebna situacija postoji kada je kupac pri kupnji dobio jamstvo za ispravnost prodane stvari, tj. garanciju. Tada on može zahti­jevati od prodavatelja i proizvođ­ača (ovisno o tome tko izdaje jamstvo) popravak ili zamjenu robe u tijeku jamstvenog roka, bez obzira na to kad se nedosta­tak pojavio. U ovom slučaju je kupac u boljoj poziciji jer za rek­lamaciju nije ograničen rokom od dva mjeseca otkako je otkrio nedostatak. Troškove i rizik za propast ili oštećenje robe za vri­jeme popravka odnosno zamje­ne snosi prodavatelj, odnosno proizvođač. U slučaju manjeg popravka jamstveni rok se pro­duljuje za onoliko koliko je ku­pac bio lišen uporabe stvari, no ako je zbog neispravnosti izvr­šena zamjena stvari ili njezin bit­ni popravak, jamstveni rok poči­nje ponovno teći od izvršenja zamjene odnosno od vraćanja popravljene stvari. 

     Ako prodavatelj ne izvrši za­traženo u razumnom roku, ku­pac ima pravo na raskid ugovo­ra ili sniženje cijene te pravo na popravljanje štete. U svakom slučaju, pravila koja reguliraju garanciju ne isključuju primjenu pravila o odgovornosti prodava- telja za nedostatak stvari pa ku­pac može iskoristiti zakonska prava koja mu pripadaju bilo po jednoj ili po drugoj osnovi ( npr. ako je jamstveni rok kraći od za­konskog, kupac može protekom jamstvenog roka zahtijevati svo­ja prava do isteka zakonskog pridržavajući se subjektivnog ro­ka od dva mjeseca). 

     Starije osobe obično doživlja­vaju reklamaciju kao stvaranje konflikta, pa prihvate prvi prijed­log prodavatelja. Nemojte to uči­niti, iskoristite sve svoje pravne mogućnosti i prava! 

Možete li vratiti i ispravan proizvod? 

     Ukoliko kupljeni proizvod nema materijalnih nedostataka, ali je kupac nezadovoljan ili se jedno­stavno predomislio, može se obratiti trgovcu sa zamolbom da se proizvod zamijeni za drugi ili da se vrati novac, iako trgovac ni­je dužan istome i udovoljiti jer ne postoji takva zakonska obveza. 

     Unatoč tome, trgovac može izaći u susret kupcu djelujući u skladu sa dobrom poslovnom praksom. Iznimka su proizvodi kupljeni izvan poslovnih prosto­rija trgovca te ugovori sklopljeni na daljinu gdje se potrošači do­datno štite zbog okolnosti u koji­ma su ti ugovori sklopljeni. Za­konom je određeno da potrošač ima pravo jednostrano raskinuti takav ugovor, ne navodeći raz­loge za to, u roku od 14 dana od sklapanja ugovora. 

     Ukoliko potrošač pisanim pri­govorom ne uspije ostvariti svo­ja prava, može trgovca prijaviti tržišnoj inspekciji Ministarstva gospodarstva. Ako inspektor ti­jekom nadzora utvrdi određene nepravilnosti, rješenjem će na­rediti trgovcu otklanjanje istih.