UVODNA RIJEČ

Malo više od najmanjeg

Piše: Jasna A. Petrović

     Procurila je informacija kako će se u okviru mirovinske reforme ići na ruku i onima s najnižim mirovinama i to povećanjem za tri posto. O čemu je tu riječ? Tko bi lud izvukao iz džepa tri posto povišice, u vrijeme kad plaće ra­stu za više od četiri posto, a cijene iznenađuju skokovima iza svakog ugla. Bacili smo grah i zaključili kako će najniže mirovine porasti za 3,13 posto. Jesmo li jako pametni ili či­tamo budućnost iz graha? Nema tu tajne, pa čak i nije riječ o nekoj pravoj povišici, već samo o ispravljanju nesuvisle i nepravedne prijašnje odredbe.

     Prvo treba naglasiti kako je svrha mirovine i dugogo­dišnjeg uplaćivanja mirovinskih doprinosa zaštita od si­romaštva u starosti te zaštita dostojanstva starijih osoba. Zato se u svim europskim zemljama smišljaju mehanizmi kojima bi se umirovljenike zaštitilo od potonuća na dno bijede. U većini njih, kao i u Hrvatskoj, to je bila minimalna mirovina, dakle univerzalni najniži iznos ispod kojega ne smije pasti ni jedna mirovina, ali je to postojalo do kraja 1998. godine, kad je „izmišljena" takozvana najniža miro­vina, koja nije uvjetovana cenzusom, već ovisi o dužini mi­rovinskog staža. No,„jedinična cijena" najniže mirovine, ak­tualna vrijednost mirovine (AVM) je od 1. srpnja u visini od 63,61 kune, dok je AVM za izračun osnovne mirovine 65,60 kuna. Bezrazložno utvrđena niža vrijednost AVM-a samo za siromašne je točno za 3,13 posto niža! I ta bi se nepravda ovom reformom trebala korigirati, tako da će i AVM za naj­nižu mirovinu iznositi 65,60 kuna.

Jesmo li zadovoljni? Prvi korak, mali korak više od naj­manjeg. Tako umirovljenik s 15 godina radnog staža neće više imati zajamčenu najnižu mirovinu od 954 kune, već 984 kune. Samo ili čak 30 kuna više. Onaj, pak, koji je radio 40 go­dina dobit će sada najmanje 2.624 kune, ili čak osamdesetak kuna više. Super? Ne, jer to se odnosi samo na one koji su za­radili starosnu, ali ne i prijevremenu starosnu mirovinu. Ta­kvima, koji su s kojom godinom manjka godina života otišli u prijevremenu mirovinu, oduzet će se linearno 20,4 posto od mirovine. Daju ti, dakle, 80 kuna, a onda oduzmu nešto više od pedesetak kuna. Takva je matematika ove i bivših Vlada. Daj malo, uzmi više. U cijelosti, to je politika protiv siromašnih, bez empatije, bez srca, bez poštovanja.

     Siromaštvo je najgori oblik nasilja, rekao je Mahatma Gandhi. A stvari teku, ne prema zaustavljanju siromaštva, već prema ubijanju želje. Kao da mora postojati prirodno stanje nemati, biti jadan, željeti sreću. Kao da je dostojan­stven život neprirodna želja, a prirodno je dobiti malo više od najmanjeg. Tri posto.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Piše: Mirjana Pavačić-Penđer

 

Kako pravilno podnijeti prijavu/ prigovor?

 

     Pravilno podnošenje prijave (predstavke) kojom ćete kao fizička ili pravna osoba ukazati na odre­đene nepravilnosti, odnosno povrede propisa iz nadležnosti Ministarstva nadležnog za gospodar­stvo, a radi pokretanja postupka inspekcijskog nadzora, znači da vaša prijava mora minimalno sa­državati: naziv tijela kojemu se upućuje, naznaku predmeta, zahtjev što se prijavom traži (činjenice, odnosno okolnosti koje prijavljujete), osnovne podatke o subjektu kojega prijavljujete, preslika prigo­vora, preslika odgovora (ukoliko je trgovac odgovorio), preslika računa I naznaku tko prijavu podno­si (ime, prezime/naziv podnositelja, ulica, kućni broj i mjesto).

     Temeljem sadržaja prijave procjenjuje se da li postoje uvjeti (zakonske pretpostavke) za pok­retanje postupka inspekcijskog nadzora na okolnosti na koje ukazujete.

     Obavijest o rezultatima inspekcijskog nadzora koji je proveden povodom predstavke biti će dos­tavljena pisanim putem sukladno propisima onim podnositeljima predstavki koji su dokazali prav­ni interes (zaštita prava potrošača), kao i onima koji su stranke u postupku sukladno propisima.

 

 

  

Ime i prezime potrošača

Adresa (ulica I kućni bro, poštanski broj i mjesto)

Telefon/Mobitel, e-mail Mjesto i datum

                                                                                            Trgovac/pružatelj usluge     

                                                                                             Adresa (ulica i kućni broj)

                                                                                              Poštanski broj i mjesto

Pisani prigovor trgovcu / pružatelju usluge

Sukladno članku 10. stavku 1. Zakona o zaštiti potrošača upućujem Vam pisani pri­govor koji se na proizvod/uslugu__________________________________________________________________

kupljen-u dana___________________________________________________________________

Na proizvod (uslugu) koji sam kupio/la imam sljedeću pritužbu:

___________________________________________________________________________

Slijedom navedenog, ljubazno vas molim da izvršite popravak proizvoda/usluge. Ukoliko isti niste u mogućnosti popraviti, molim da mi predate drugi ispravan proiz­vod, odnosno izvršite povrat plaćene cijene. Skrećem pozornost na činjenicu da ste na ovaj pisani prigovor dužni odgovoriti u ro­ku od 15 dana od dana zaprimanja prigovora.

Lijep pozdrav,             

                                                                                                                          Potpis potrošača        

                                                                                                                 ___________________