UVODNA RIJEČ

Oda o svilenom tepihu

Piše: Jasna A. Petrović

     Oda je svečana pjesma posvećena zaslužnim osobama, značajnim događajima i temama kao što su božan­stvo, ljubav, domovina i sl. Ugođaj ode uvijek je svečan, ozbiljan i naglašen. Počevši od antičke Grčke, oda je česti pje­snički oblik u svim vremenima.

     I u ovom našem vremenu ode nisu rijetka pojava, mada ne nužno u rimama. Moguće ih je pronaći i u javnim natječajima, pa da i u tako skučenom formatu imaju dimenziju božanskog, lju­bavnog i domoljubnog. Tako je u Narodnim novinama objavljen natječaj za nabavu novog namještaja za potrebe Užeg kabine­ta Vlade Republike Hrvatske. Radi se o nabavi konferencijskog stola, 12 konferencijskih stolica, dviju fotelja, dviju polufotelja, dvosjeda, jednog središnjeg i dvaju bočnih stolića, stolne lampe, tepiha, 13 zavjesa te stalka i koplja za zastavu. Sve to bi trebalo koštati 680.000 kuna.

    Natječaj je pun posebnih zahtjeva pa se tako doznaje da stolci moraju imati bazu od masivnog drveta jasena s četiri kraka koji čine oblik piramide, na način da se krakovi postolja spajaju u točki hvatišta na sjedalo, što valjda ukazuje na božansku di­menziju pozadine korisnika. Školjka sjedala mora biti izrađena od prešanog lameliranog drveta hrasta, kako bi se naglasilo do­moljublje. I tako dalje, i tako dalje.

     Fotelje će biti presvučene visoko kvalitetnom anilinskom ko­žom, otpornom na vlagu, habanje i utjecaj UV zraka, a na podu će biti ručno vezeni tepih s 50 posto svile. Najvažniji je detalj, valjda onaj ljubavnog karaktera, da se stolna svjetiljka mora sa­stojati od cilindričnog stalka sa žaruljom promjera pet centime­tara, izrađenog od masivnog drveta breze s metalnom bazom, što nekako vuče na nordijsku mitologiju.

     Postavili smo ovu značajnu informaciju na tematsku Facebook stranicu Sindikata umirovljenika, i ostali u čudu koliko se naših 16.000 pratitelja razumije u javne natječaje i potrebe ure­da Vlade. Uglavnom, oko tristotinjak komentara pokazuje puno razumijevanje za„znucane" fotelje ministara, te dodaju vlastite prijedloge kako riješiti problem ruiniranog kabineta.

     Mnogi su se zabrinuto zapitali kad su se to fotelje uspjele izlizati, a da narod nije primijetio, dok drugi tvrde kako su mini­strima dovoljne školske klupe ili preporučuju plastične stolice. Zabrinuti Riječanin ih poziva da kupe 10 komada stolica za pri­manje terapije na dnevnoj hematološkoj bolnici u KBC Rijeka. Za tepih tvrde da bi bio dovoljan onaj koji usput donesu Kinezi, a drugi pristaju samo na polovne fotelje (kao avione).

     Neki su se raspištoljili i upitali kako ih nije sramota, dok djeca nemaju lijekove, a umirovljenici kopaju po kantama, ali su takva pitanja daleko od duha ove ode o svilenom tepihu, pa će biti zanemarena. Kao što piše jedna pratiteljica, fotelje nikome nikad nisu dale pamet, isto im se piše, dok druga upozorava: „Vi narode i dalje trošite svoje fotelje doma kad je potrebno izaći na glasa­nje, a mogli biste taj dan mijenjati povijest." No, nećemo o tome. To bi već bila oda o foteljama.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

NAPAD NA STARIJE VOZAČE

Žrtve, a ne krivci!

 

     Mediji su se raspisali kako će stariji od 65 godi­na po novom Zakonu o sigurnosti prometa na cestama morati (ponovno) plaćati produ­ljenje vozačke dozvole, iako je sadašnje zakonsko rješenje posve transparentno i pravično, a to je da se liječnički pregled ne plaća temeljem dobi, jer to je onda diskriminacija, već temeljem zdravstvenog statusa neovisno o dobi. K tome, liječnički pregled ne pružaju nepoznati i u zdravstveno stanje pacijen­ta neupućeni stručnjaci medicine rada, već njegov ili njezin liječnik primarne zdravstvene zaštite.

     Pa što se tu onda zbiva? Ako sve imamo ure­đeno, zbog čega Ministarstvo unutarnjih poslova, zajedno s auto-moto društvima i moćnim lobijem medicine rada čak treći puta u četiri godine uporno nastoji promjenama zakona uvesti plaćanje produ­ljenja vozačke dozvole za osobe starije od 65 godi­na. Pardon, sada 67 godina, jer su ipak uvažili da je to zakonska dob za umirovljenje.

     Sindikat i Matica umirovljenika su zatražili da se hitno na 10. sjednicu Nacionalnog vijeća za umirov­ljenike i starije osobe, koja je održana 18. prosinca 2018. godine, stavi na dnevni red pitanje plaćanja produljenja vozačkih dozvola i osigura nazočnost predstavnika MUP-a. Zatraženo - učinjeno!

     Josip Mataija i Vladimir Trivunović iz MUP-a uredno su se odazvali te objasnili zgranutim umi­rovljenicima da nije riječ samo o namjeri, već da je tekst Nacrta prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama već napisan i u redovitoj proceduri te da je u njemu predložena i odredba koja propisuje da vozači stariji od 67 godina moraju na ob­vezni liječnički pregled kod liječnika specijalista medicine rada, kako bi se utvrdilo ispunjavaju li i dalje zdravstvene uvjete potrebne za sigurno upravljanje motornim vozilom.

Europa kao krinka

     „S medicinskog aspekta izvjesno je da s godinama opadaju refleksi, slabi vid, sluh i slično, stoga treba obaviti pregled kako bi se utvrdila sposobnost za vožnju", rekao je policijski „zdravstveni" stručnjak Mataija, a zatim, kao da je iščitavao iz socijalističkih plakata Auto-moto Saveza Jugo­slavije, naglasio kako prema statističkim podacima za 2017. vozača starijih od 67 godina ima 212.000, a sudjelovali su u 11,7 posto prometnih nesreća, odnosno u 3.477 nesreće, od čega su uzrokovali 2.730 prometnih nesreća, što je ot­prilike 70 posto. I sa suzom u oku Mataija je rekao kako su u tim nesrećama smrtno stradale 24 osobe. Nije, međutim, koristio službene MUP-ove statistike koje svaki putnik na­mjernik lako nađe na web stranici tog Ministarstva, a u ko­jima stoji kako se od 2015. do danas udjel svih nesreća koje su skrivili vozači stariji od 65 godina nije bitno mijenjao te u 2017. iznosi 10,5 posto.

     Mataija je izazvao smijeh nazočnih umirovljenika kad je ozbiljnim gardom naglasio kako je „cilj navedene zakonske izmjene približiti se Europi". Spomenuo je primjer Mađar­ske koja ima drastičnije mjere, iako postoje i države koje nemaju na ovaj način propisan obvezan liječnički pregled za starije vozače, ali nije pritom naveo uobičajeni primjer Njemačke, jer, gle čuda, Njemačka, Belgija, Francuska i još poneka zemlja nemaju nikakvo dobno ograničenje za upravljanje motornim vozilima. I MUP-ovce osobito radu­je što je „njihove prijedloge podržala medicinska struka", umjesto da su priznali kako im zapravo pogoduju.

     Gotovo je na rubu groteske bilo tvrđenje Mataije „kako je zamjetno da u Hrvatskoj ljudi teško sami priznaju da više nisu sposobni voziti i prestanu sudjelovati u prometu kao vozači, pa je potrebno uvesti takvu mjeru". Dodao je kako razumije da je cijena tog pregleda problem i da vjeruje da će se pokušati naći rješenje da to ne bude na teret umirov­ljenika.

Umirovljenici oštro protiv

     I dok je predsjednik Nacionalnog vijeća Ante Gavrano- vić komentirao kako su starije osobe kao sudionici promet­nih nesreća najčešće žrtve, a ne krivci, predsjednica Sin­dikata umirovljenika Hrvatske Jasna A. Petrović je dodala kako su umirovljenici nezadovoljni što njihovi predstavnici nisu uključeni u radnu skupinu za izradu Nacrta prijedloga zakona, već su popustili pritiscima tradicionalnog zdrav­stvenog lobija, osobito medicine rada. Petrović je naglasila kako je riječ o diskriminaciji, jer se bolest poistovjećuje sa starošću. Nadalje, ocijenila je kako se po treći put koristi pri­lika da se prilikom implementacije neke europske direktive u Zakon progura plaćanje zdravstvenih pregleda za starije vozače, a taj je prijedlog u interesu medicinskih lobija, te je jasno kako je tu jedini interes zarada liječnika medicine rada. Zapitala je prisutne MUP-ovce zbog čega potvrdu o zdravstvenom stanju pacijenta ne bi davao liječnik opće prakse, koji dobro poznaje pacijentove boljke i terapije, već se pogoduje privatnim biznisima u zdravstvu, a riječ je o milijunima kuna.

     Predsjednica Matice umirovljenika Višnja Fortuna isti­če kako se tu radi o diskriminaciji i nametnutoj novčanoj obvezi te je podržala stav da to treba biti u domeni odgo­vornosti liječnika opće prakse. „Stariji vozači su cijeli život izdvajali za zdravstveni sustav i neće pristati na ovu izmje­nu ni kada bi pregled bio besplatan, jer se radi o diskrimi­naciji", zaključila je.

     Zdenka Čuhnil je dodala kako su statistički podaci izvu­čeni iz konteksta i drugačiji dojam bi se stekao uvidom u potpunu statistiku, uključujući ostale starosne kategorije vozača i sudjelovanje u prometnim nesrećama. Istaknula je kako upravo vozači starije životne dobi čine najmanje prekršaja u prometu, jer poštuju prometne propise. Milan Tomičić je napomenuo kako su upravo mladi vozači veća opasnost u prometu zbog prebrze vožnje, dok su stariji češće žrtve u prometu. Umirovljenici neće prihvatiti ovaj prijedlog.

     Biserka Budigam se kao psihologinja osvrnula na izne­sene statističke podatke. Smatra kako nisu uvjerljivi niti dokazani. Istaknula je da umirovljenicima smeta izjednača­vanje starosti s bolešću. Stava je kako ne treba uključivati medicinu rada te da u zakonskom prijedlogu nije navede­no koliko često će se nakon 67 godine ti pregledi morati obavljati, ili bi se i tu pogodovalo medicini rada pa da bude što češće.

     Željko Šemper je dodao kako je ovo novi pokušaj dob­ne diskriminacije. Prema zakonskoj odredbi liječnik koji uoči određene zdravstvene probleme je dužan, uz upo­zorenje vozaču, obavijestiti policijsku upravu o promjeni zdravstvenog stanja vozača, neovisno o njegovoj starosnoj dobi, dakle i prije 67 godine.

Medicina rada opet jaše

     Već i činjenica da su predstavnici MUP-a naglasili kako su u radnoj skupini za izmjenu ovog Zakona sudjelovali pred­stavnici MUP-a i Fakulteta prometnih znanosti, uz službenu podršku hrvatskih liječničkih udruga, daje dovoljno argu­menata umirovljeničkim udrugama da se ozbiljno, glasno i javno usprotive uvođenju plaćenih zdravstvenih pregleda. Nije uopće u pitanju hoće li tih 450 kuna za pregled platiti netko drugi ili će se uvesti nekakav prihodovni ili imovinski cenzus, već je riječ o nepotrebnom guljenju umirovljenika i drugih starijih osoba.     Zašto se to tvrdi? Poznata je situa­cija da liječnik primarne zdravstvene zaštite upozori svog pacijenta i njegovu obitelj kako dotični ne bi više trebao upravljati motornim vozilom, ali isti ode kod prve ordinaci­je medicine rada, plati tarifu i lijepo dobije potvrdu o zdrav­stvenoj sposobnosti za vožnju.

     Predsjedavajuća, pomoćnica Ministra rada i mirovin­skog sustava Melita Čičak zamolila je predstavnike MUP-a da prenesu nadređenima nezadovoljstvo umirovljenika te da će se pokušati organizirati sastanak u MUP-u. Završno je    Jasna A. Petrović je zamolila nazočnog predstavnika Mini­starstva zdravstva Tomislava Đidaru da o problematici oba­vijesti i nadležne u tom ministarstvu.

     Istu priču, pod pritiskom istog nezasitnog zdravstvenog lobija, isti su policijski stručnjaci progurali još 2014. godine pod Kukuriku Vladom. Očito su umreženi lobiji i hobotnice vječni, samo se Vlade mijenjaju.