UVODNA RIJEČ

Vladajući, zašto ignorirate umirovljenike?

Piše: Jasna A. Petrović

     Počela je neslužbena kampanja za izbore za Pred­sjednika Republike Hrvatske. Sve su brojnije izja­ve aktualne predsjednice Kolinde Grabar Kitarović i premijera Andreja Plenkovića u kojima se spominje problematika različitih slojeva društva. No, ono što je vidljivo iz svih tih poruka jest da se ni u jednom od pre- dizbornih obećanja ne spominju oni najugroženiji - umirovljenici.

     Neshvatljivo je da čelni ljudi države ignoriraju više od 1.240.000 umirovljenika, kao i činjenicu da više od polovice umirovljenika, njih 58 posto, živi ispod hrvat­ske linije siromaštva, koja za ovu godinu za samca iznosi 2.496,5 kuna.

Relativna vrijednost mirovina (udjel prosječne bruto mirovine u bruto plaći) iznosi 27,7 posto te je, uz irsku mirovinu, najniža u zemljama Europske unije, što je do­velo do toga da je svaki treći građanin stariji od 65 go­dina potonuo u zonu siromaštva te svaki drugi samac.

     Gospodo i gospođe, čak 98 posto svih umirovljeni­ka ima mirovine niže od prosječne plaće! Nije li tragična takva budućnost umirovljenika koju nudite današnjim siromašnim radnicima?

Položaj onih koji su izgradili svoju zemlju vlastitim rukama i znanjem, da bi bili „namireni" dva puta godiš­nje s mizernim usklađivanjem mirovina, koje im pojedu besplatno dopunsko zdravstveno osiguranje i povećani troškovi života, doista je ponižavajući.

     Nebriga vladajućih za umirovljenike i starije osobe dovela je do opće društvene marginalizacije starijih oso­ba, a kao što vidimo prema izjavama političke vrhuške, nema naznaka da bi se netko potrudio makar ih spome­nuti. O njima se šuti. Koga briga za 20 posto odbačenih starica i staraca?!

     Glavne teme o kojima predsjednica i premijer pričaju u javnosti uglavnom se svode na probleme iseljavanja mladih, slaba demografska kretanja, odnosa sa Srbijom i međunacionalnim ispadima, no nigdje nema ničeg o problemima umirovljenika koji jedva spajaju kraj s kra­jem, poniženi su i podcijenjeni, kopajući po kontejneri­ma i hraneći se po javnim kuhinjama.

     Gospodo, operite uši, jer jednog ćete se dana probu­diti u zemlji iz koje su mladi iselili, a stari pomrli od gladi!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Ministarstvo zdravstva RH

 Prof. dr.sc. Milan Kujundžić, ministar

Inicijativa protiv uvođenja obaveznog

liječničkog pregleda za starije od 65 prilikom

produženja vozačke dozvole

 

Poštovani Ministre,

 

            obraćamo Vam se u ime svih vozača starijih od 65 godina, koji će biti pogođeni uvođenjem obaveznog liječničkog pregleda prilikom produženja vozačke dozvole. Naime, u javnosti je naglašeno kako je Ministarstvo zdravstva podnijelo inicijativu za tu mjeru, koju je Ministarstvo unutarnjih poslova prije mjesec dana ugradilo u svoj dokument stavljen u javno savjetovanje kao Nacrt prijedloga iskaza o procjeni učinaka propisa za Zakon o izmjenama i dopunama zakona o sigurnosti prometa na cestama. Ta mjera se predviđa ugraditi u izmjene i dopune Zakona o sigurnosti prometa na cestama bez ikakve argumentacije i valjane analize.

            Nažalost, Nacrt prijedloga sadrži niz diskriminatornih odredbi kojima se starije osobe od 65 godina prikazuje kao nesposobne, svrstava ih se u istu kategoriju s osobama koje voze u alkoholiziranom stanju ili pod utjecajem droga, s ciljem , kako se navodi, „eliminacije iz aktivnog upravljanja motornim vozilima“.

            Upozoravamo kako u Zakonu o sigurnosti na cestama, i to u članku 233., postoji odredba u kojoj stoji kako je liječnik dužan upozoriti pacijenta te obavijestiti policiju o njegovom promijenjenom zdravstvenom stanju (bolest ili invalidnost) koje bi moglo utjecati na njegovu sposobnost i sigurnost upravljanja vozilom. Takav liječnik koji je obavio pregled ili liječio pacijenta odnosno izabrani liječnik opće prakse pozna zdravstveno stanje pacijenta, zna njegove simptome i tegobe, kao i propisanu terapiju, a za razliku od nepoznatog  liječnika medicine rada koji bi pregled napravio bez stvarnog uvida u zdravstveno stanje starije osobe te mu za to naplatio oko 450 kuna. Postojeći zakon je, dakle, to propisao na vrlo dobar i u EU uobičajen način.

Europske prakse su različite, iako omogućavaju i ograničenja vezana uz dob. U Danskoj se vozačka dozvola obnavlja nakon 70. godine uz potvrdu obiteljskog liječnika, a u Nizozemskoj nakon 70. godine na pet godina i to bez liječničkog pregleda. U Velikoj Britaniji obnavlja se nakon 70. godine bez liječničkog pregleda, ali svake tri godine s osobnom izjavom vozača. I u Finskoj poslije 70. godine obnova ovisi o obiteljskom liječniku, dok u Njemačkoj, Francuskoj i Belgiji nema dobnog ograničenja itd.

Smatramo kako se ovim zakonskim prijedlogom isključivo želi postići dodatna zarada putem naplate zdravstvenih pregleda, a iza koje stoji lobi blizak medicini rada. Posljedica diskriminacije za oko 220.000 vozača starijih od 65. godina je mjerljiva i u kunama i bespotrebno potrošenom vremenu i zdravlju, a siromašniji umirovljenici, a to je trećina njih, neće si moći priuštiti obnovu vozačke dozvole, što će uzrokovati njihovu bitno smanjenu mobilnost te dovesti do povećanja socijalne isključenosti.

            Nadamo se da ćete kao liječnik i čovjek senzibiliziran za problematiku starijih osoba poduzeti sve potrebno da Vaše ministarstvo povuče ovu neopravdanu i štetnu inicijativu.

 

S poštovanjem,

 

                                                                                                                                   Sindikat umirovljenika Hrvatske

                                                                                                                                  Jasna A. Petrović, predsjednica SUH-a