UVODNA RIJEČ

Zemlja promatrača

Piše: Jasna A. Petrović

     Već godinama Sindikat umirovljenika Hrvatske ad­ministrira tematsku Facebook stranicu Pokret protiv siromaštva starijih osoba. Tamo dnevno „razgovara­mo" sa stotinama umirovljenika o različitim temama ve­zanima uz starije osobe. Tisuće komentara tjedno u vezi zanemarivanja starih, domova umirovljenika, prijevarama s ugovorima o dosmrtnom i doživotnom uzdržavanju...

     Svi oni prolaze mukotrpni put od informacije, preko osvješćivanja, do uloge promatrača. Isprva, pričaju poput lutaka koje naši unutarnji valovi i vanjska zbivanja vrte u svojim filmovima u kojima ne osjećamo sebe i ne živimo iz sebe. Tako smo toliko poistovjećeni s onim što se doga­đa unutar i oko nas, da gubimo svaki tračak i iskru onoga tko mi uistinu jesmo, istovremeno misleći da smo ono što iskušavamo u i oko sebe. U tom virtualnom svijetu teško je prepoznati moć promatrača, ulogu svjedoka svoga vre­mena te katapultirati sebe iz svojevrsne hipnoze koja nas je kolektivno obuzela i postati promatrači koji imaju od­mak od samih sebe.

     Eto primjera s nacionalnom naknadom za starije od 65 godina. Nezgrapna politička odluka nazvati to u po­četku nacionalnom mirovinom, donijela je brojne šumo­ve u eteru. Ako je mirovina, onda kako mirovinu mogu dobiti oni koji nisu radili i plaćali doprinose. Ako je miro­vina, onda ide iz mirovinskog fonda, onda je to krađa u ime neradnika. U toj priči soli dodaje i jedina parlamen­tarna umirovljenička stranka koja tvrdi kako treba uvesti imovinski cenzus, jer će u protivnome baš tih 800 kuna po siromahu, uglavnom ženi, dobiti bogataši s vilama i bazenima.

     I gle, kad im kažete da to nije mirovina, već socijalna potpora kakva postoji u više od stotinu zemalja u svije­tu, da ide iz državnog budžeta, a ne iz mirovinskog fonda, onda kažu da lažete i pogodujete vladajućima. Kao da su zaboravili od vlastitog siromaštva i poniženosti prepozna­ti još veće siromahe. Kao da ih obuzima opsesija i jal vlasti­tom nemoći. Ne postavljaju pitanje iz rakursa promatrača: nije problem što će netko potrebit dobiti pomoć koja mu može omogućiti da barem plaća struju, već je problem što oni sami imaju mizerne mirovine. Tako stvarnost pli­va u očaju samopercepcije vlastite bijede pa pogubljeni u mislima i emocijama, robotiziramo svoje reakcije, koje nas mahom drže u zoni destruktivnog raspoloženja i ma­lodušnosti. Tako sve postaje negativno i zlonamjerno, nepravedno i zamućeno, dok nezadovoljstvo buja do raz­mjera gubitka konstruktivne stvarnosti.

     Među hipnotiziranosti očajem većina komentira kako su za svoje sitne mirovine radili „bez veze", a, primjerice, Slavonac Dragan Džoić kaže: „Ma to je samo za uhljebe. Opet će dobit oni što imaju i previše, a stvarni ljudi koji ne­maju neće ni dobiti." I onda se na stotinu njih pojavi rari- tetni komentar Riječanke Nevenke Licul koja kratko kaže: „Groznih li komentara. Nije problem 800 kn za siromahe, već visina penzije. Pa tako napišite." Tko je to dotakao dno, a tko je učinio promatrački odmak i prepoznao problem? Tko je shvatio da dati siromašnima, ne znači oduzeti oni­ma malo manje siromašnima? Tko je prepoznao da ma­njak promatračkog rakursa rađa jal i još veći očaj i fikciju opće izloženosti ugrozi?

     Zaustavite se i recite možete li promijeniti lošu stvar­nost ako ju gledate samo crnim bojama. Neće li se i željela stvarnost pokazati kao crna i zamračena, a vi ćete izgubiti potencijal za utjecaj na promjene. Razmislite.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Program rada SUH-a 40+ (2016.-2020.)

  1. Očuvati prvi mirovinski javni stup, temeljen na međugeneracijskoj solidarnosti, s elementima solidarnosti i redistributivnosti;
  2. Ograničiti rad na određeno i druge oblike nesigurnog rada jer vode raspadu mirovinskog sustava;
  3. Zamrznuti/ukinuti postojeći model drugog mirovinskog stu­pa, jer je štetan za javne financije, postojeće i buduće mi­rovine;
  4. Vratiti stopu od 20 posto za prvi mirovinski stup;
  5. Uvesti ravnomjerno plaćanje mirovinskih doprinosa od strane poslodavaca i zaposlenih;
  6. Uvesti novi model drugog mirovinskog stupa profesional­nih mirovina, s dobrovoljnom ili obveznom štednjom, uz obvezno uključivanje socijalnih partnera;
  7. Najnižu mjesečnu osnovicu za mirovinski doprinos izjed­načiti s visinom minimalne bruto plaće;
  8. Stupnjevati ili ukinuti najvišu mjesečnu osnovicu mirovin­skog doprinosa;
  9. Ojačati kaznenu odgovornost za neplaćanje doprinosa, te uvesti sustavne mjere;
  10. Državne mjere za borbu protiv siromaštva - realizacija zah­tjeva iz Peticije „Glasam protiv siromaštva starijih osoba”;
  11. Izvanredno povisiti tzv. nove mirovine koje su zakinute za još uvijek oko 19 posto zbog pogrešnog izračuna prve ak­tualne vrijednosti mirovine;
  12. Uvesti automatsko usklađivanje vrijednosti mirovina kad padnu ispod relativne vrijednosti od 40 posto (konvencija MOR-a br. 102), osobito zbog novih mirovina; ratificirati konvenciju br. 128 MOR-a (minimalni udjel 45 posto);
  13. Hitno uvesti novi model usklađivanja mirovina, za početak isključivanjem faktora švicarske formule (samo varijabilni model 100 posto - u korist boljeg indeksa - cijene ili plaće), a težiti stvaranju novog indeksa cijena samo za usklađiva­nje mirovine (hrana, komunalije, prijevoz itd.);
  14. Sve mirovine (opće, posebne, braniteljske) usklađivati po jednakom modelu;
  15. Uvesti minimalnu mirovinu, i to u visini 50 posto od mini­malne (neto, bruto) plaće;
  16. Uvesti državnu naknadu za starije osobe koje nisu ostva­rile pravo na mirovinu (tzv. socijalna mirovina);
  17. Kad se god povećava osobni odbitak za zaposlene, pro­porcionalno povećati i porezni odbitak za mirovine;
  18. Uvesti kompenzaoijske mjere za žene i muškarce za skrb o djeci, invalidima i starima;
  19. Ukinuti institut dosmrtnog uzdržavanja i bitno detaljnije propisati institut doživotnog uzdržavanja;
  20. Uvesti novi model obiteljske mirovine, npr. da se preživje­lom partneru na njegovu/njezinu mirovinu dodaje 30, 40 ili 50 posto mirovine preminulog partnera, ovisno o socijal­nim kriterijima;
  21. Ustanoviti Ured pravobranitelja za starije osobe;
  22. Uvesti obvezne savjete/vijeća za starije osobe pri Uredu Predsjednice, Vlade, te svih županija, općina i lokalnih sa­mouprava;
  23. Zadržati i razviti institut Nacionalnog vijeća za umirovljeni­ke i starije osobe;
  24. Imati predstavnike u upravnim vijećima HZMO-a i HZZO-a.
  25. Zadržati dostavu mirovina poštom za sve potrebite;
  26. Jamčiti obavijest o ovrhama/ustegama iz mirovine (banke);
  27. Promijeniti ovršni zakon zbog pojeftinjenja i pojednostav­ljenja ovršnog postupka;
  28. Onemogućiti ovrhu nad jedinom nekretninom;
  29. Onemogućiti ovršivanje iznad utvrđenog minimum za pre­življavanje (npr. iznad minimalne mirovine);
  30. Jamčiti obavijest o ovrhama/ustegama iz mirovine;
  31. Omogućiti svim kategorijama umirovljenika radni odnos te druge oblike rada;
  32. Do kraja ukinuti povlaštene mirovine, te sustav paramiro- vinskih dodataka na mirovine;
  33. Na individualnoj razini izvršiti razdjel mirovina na posebni i opći dio;
  34. Reformirati beneficirani staž;
  35. Ne uvoditi porez na nekretnine, jer bi doveo do pljačke i daljnjeg siromašenja starijih;
  36. Ukinuti dodatni zdravstveni doprinos od 1 i 3 posto;
  37. Protiv privatizacije zdravstvenog sustava i zdravstvenog osiguranja, te podjele zdravstvenih usluga na one za bo­gate i one za siromašne;
  38. Očuvati državni sustav zdravstvenog osiguranja (dopun­sko i dodatno osiguranje);
  39. Izraditi strategiju dugoročne skrbi (palijativna skrb);
  40. Uvesti javne programe za dostojanstveni kraj života (hospiciji);
  41. Održati i razviti sustav institucionalne skrb i smještaja (državni i županijski domovi) uz pristupačne cijene; te pro­vesti kategorizaciju i specijalizaciju;
  42. Subvencionirati i smještaj u privatnim domovima;
  43. Uvesti civilni nadzor nad smještanim kapacitetima;
  44. Razviti i subvencionirati sustav vaninstitucionalne skrbi i usluga;
  45. Očuvati javni prijevoz sa subvencijama za starije osobe i umirovljenike;
  46. Dalje dopišite sami...