UVODNA RIJEČ

Nemam za kilo breskvi

Piše: Igor Knežević

     Telefonski pozivi razočaranih umirovljenika svakodnevica su rada u Sindikatu umirovljenika Hrvatske. Jedan takav poziv zaprimili smo od umirovljenice Jasne J. koja nas je nazvala nedugo nakon posljednjeg usklađivanja mirovina i požalila nam se da prima samo 1.700 kuna. „Možete li ikako ove u Vladi nagovoriti da nam povise mirovine, znate, ja jedva preživljavam", krenula je gospođa staloženo.

     No, nakon par minuta nije više mogla suspregnuti suze te nam je u plaču kazala: „Godinu dana nisam kupila kilogram breskvi, jednostavno si ih ne mogu priuštiti. Kako je moguće da bivši saborski zastupnici imaju povećanje mirovine od 200 kuna, a ja 40 kuna. Možete li se vi u SUH-u izboriti da nama siromaš­nima ipak daju veće povišice, a ovima smanje", upitala nas je. Odgovorili smo joj da je naš cilj povećanje mirovina u visini 100 posto povoljnijeg indeksa rasta plaća ili cijena, ali i da redovito upozoravamo da se trebaju uvesti dodatne „povišice" za one najsiromašnije. Tu je i ozbiljan problem pada udjela prosječne mirovine u prosječnoj plaći, koji je sada na sramotnih 35,99 posto.

     Obećali smo da ćemo zatražiti i da se kao socijalna mjera prilikom usklađivanja za one koji primaju do 2.000 kuna miro­vine, a takvih je 414 tisuća prema ZOMO-u, uvede 120 posto povoljnijeg indeksa, a one do 4.000 kuna, a takvih je 550 tisuća, za 110 posto.

     Time bi se ne samo zaustavio pad udjela mirovina u plaći, već bi on nakon desetljeća konstantnog pada počeo rasti, s ciljem da za desetak godina barem dođe na 40 posto, što je i dalje mizerno, ako se usporedi s drugim zemljama EU ili okruženja, primjerice Slovenijom i Srbijom gdje je udjel oko 50 posto.

Ideja o povećanim osnovicama usklađivanja za one s nižim mirovinama nisu neutemeljene i neizvedive kako to često do­nositelji odluka u Hrvatskoj prezentiraju u javnosti pozivajući se na zakone. Slični modeli„nagrađivanja siromašnijih" već postoje u Italiji, Latviji, Portugalu, Češkoj, te su ugrađeni kao opcija u zakone, a primjerice u Austriji, Bugarskoj i Španjolskoj se već nekoliko posljednjih godina uz redovito usklađivanje isplaćuju dodatne „povišice" siromašnijim umirovljenicima.

     U doba kada se forsira privatizacija mirovinskog sustava, možemo biti sretni što smo sačuvali prvi mirovinski stup, kao i javno zdravstvo, no nikako se ne mirimo s činjenicom da više od 730 tisuća umirovljenika živi ispod granice linije siromaštva.„Ako društvo nije u mogućnosti pomoći mnogobrojnim siromasima, neće biti kadro ni spasiti malobrojne bogataše", kazao je jednom prilikom J.F. Kennedy. I doista, gomilanje siromaha nikad nije donijelo dobroga društvu, a kad-tad je dovelo i do političkih promjena. Nezadovoljstvo hrvatskih siromaha je ogromno i samo se nakuplja i nakuplja. Dok jednom ne pukne...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

OKRUGLI STOL PUČKE PRAVOBRANITELJICE

O siromaštvu i starijim osobama

Lora Vidović podržala inicijativu SUH-a za ukidanjem dosmrtnog uzdržavanja!

S ciljem obilježavanja Međunarodnog dana starijih osoba, Međunarodnog dana borbe protiv siromaštva i Svjetskog dana beskućnika, Pučka je pravobraniteljica organizirala okrugli stol o siromaštvu i starijim osobama koji je održan 17. listopada 2014. u Domu za starije i nemoćne osobe Medvešćak u Zagrebu.

Uz uvodna obraćanja pučke pravobraniteljice Lore Vidović, predsjednika saborskog Odbora za rad, mirovinski sustav i socijalno partnerstvo Silvana Hrelje te ravnateljice Doma Medvešćak Krasanke Glamuzina, izlaganja su održali bivši beskućnik Mile Mrvalj, voditeljica Službe za stare i nemoćne osobe, osobe s problemima ovisnosti i azilante Ministarstva socijalne politike i mladih Marija Lovreković, savjetnica ministra rada i mirovinskog sustava Lidija Hrstić Novak,  predstojnica Katedre za  socijalnu gerontologiju Pravnog fakulteta u Zagrebu Ana Štambuk, pročelnica Gradskog ureda za socijalnu zaštitu i osobe s invaliditetom Grada Zagreba Višnja Fortuna, dopredsjednik udruge Most Drago Lelas i predsjednica udruge Sindikat umirovljenika Hrvatske SUH) Jasna Petrović.

Pučka pravobraniteljica istaknula je kako je stopa rizika od siromaštva za umirovljenike 2012. godine u RH iznosila 21,8%. Zatim, iako je 10% hrvatskih građana starijih od 60 godina bez mirovinskog primanja, državna potpora za starije osobe bez mirovine još uvijek nije uvedena. S druge strane, iznosi socijalnih primanja ne mogu osigurati zadovoljenje minimuma životnih potreba.

Ni problem beskućnika u RH nije dostatno istražen, niti je uhodan sustav podrške i brige o njima. Upozorila je i na različite oblike materijalnog iskorištavanja starijih osoba koji ponekad uključuju institucionalnu skrb mimo njihove volje, fizičko i verbalno zlostavljanje te uskraćivanje temeljne njege i informacija. Osim toga, nerijetko u prihvatilištu za beskućnike provedu pet i više godine, starijim osobama smještaj bi trebao biti u udomiteljskoj obitelji ili u domu za starije osobe. Upitala je i što je sa Strategijom socijalnog stanovanja i propisima kojima bi se to područje reguliralo. I socijalna sigurnost starijih osoba je istaknuta kao područje u kojem je potrebno uložiti dodatne napore.

Uz poimanje siromaštva kao društvenog stanja koje dovodi do isključivanja čovjeka iz društvenih aktivnosti, predstavljene su dostupne usluge sustava socijalne skrbi usmjerene na brigu o osobama starije životne dobi. Uz zakonski okvir, prezentirane su i aktivnosti jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave koje se odnose na zaštitu i skrb o osobama starije životne dobi odnosno najsiromašnije osobe. Iako su vidljivi brojni pomaci, velike su razlike između pojedinih dijelova Republike Hrvatske. Pa tako pojedini gradovi i općine, unatoč postojanja potrebe, nemaju prihvatilište odnosno prenoćište za beskućnike. Područje socijalnog stanovanja najranjivijih skupina građana još uvijek nije regulirano. Zabrinjavajuće je kako je svaki 5. korisnik usluga prihvatilišta stariji od 60 godina.

Prezentirani su i problemi vezano uz mirovinski sustav za čije su funkcioniranje doprinosi nedostatni. Stoga je prezentirana ideja rješavanja problema rastućeg siromaštva osoba starije životne dobi te su prezentirane mogućnosti njihovog ponovnog uključivanja u sustav rada. Profesionalna rehabilitacija istaknuta je kao sustav koji bi mogao poboljšati materijalnu situaciju osoba starije životne dobi čija je radna sposobnost umanjena.

Razgovaralo se i o problemu, uvjetno rečeno, „kažnjavanja“ korisnika socijalne pomoći kojima se u slučaju nekog novčanog primitka iz drugih izvora pomoć ukida. Time su, istaknuto je, korisnici socijalne pomoći stavljeni u neravnopravni položaj u odnosu na druge građane, jer ne mogu primiti niti dar bez da im se zbog toga ukinu određena prava.

Kao izuzetno značajan istaknut je i angažman organizacija civilnog društva. Pri tome podjednako važnu ulogu imaju organizacije koje skrbe o osobama starije životne dobi kao i organizacije koje ih okupljaju u cilju zaštite njihovih interesa. Upravo takve udruge angažirane su oko rješavanja problema ekonomskog zlostavljanja osoba starije životne dobi kroz ugovore o dosmrtnom uzdržavanju, uspostave pravne regulative za zaštitu osoba starije životne dobi od svih oblika zlostavljanja te rješavanja drugih problema s kojima se osobe starije životne dobi susreću u svakodnevnom životu.

Pribavljanje statistika, te prikupljanje i obrada podataka, koji trenutno i ne postoje, jedina su moguća baza za rad na  unaprjeđenju sustava skrbi o osobama starije životne dobi. Pri tome treba sagledati širu sliku te voditi računa o implementaciji postojećih propisa i njihovom unaprjeđenju.

Zaključno je istaknuto kako ekonomska kriza ne smije utjecati na kvalitetu skrbi o vulnerabilnim skupinama, pa tako niti na skrb o osobama starije životne dobi. Suradnja s drugim dionicima treba se i dalje razvijati, no ne smije ostati „zamjena“ za neriješena pitanja unutar formalnog sustava skrbi. Pitanje informiranja starijih osoba o njihovim pravima, koje je više puta istaknuto nedostatnim, kao i izostanak odgovarajućih statistika, treba pitanja s koja trebaju sustavno biti vođena.

Pučka je pravobraniteljica podržala inicijativu SUH-a za ukidanje dosmrtnog uzdržavanja, te je pozvala sve sudionike da joj se obrate i u drugim situacijama kada njen angažman može doprinijeti primjerenijoj razini društvene skrbi o starima i nemoćnima. Konačno, raspravljena pitanja i uočeni problemi bit će dio izvješća koje pučka pravobraniteljica podnosi Hrvatskome saboru.

Ana Štambuk: Siromaštvo je neprirodno društveno stanje

-  Siromaštvo je društveno, a ne prirodno stanje.

- Siromaštvo prate: glad i neuhranjenost slabije zdravlje, narušeno mentalno zdravlje, nedostupnost obrazovanja povećana smrtnost beskućništvo, nesigurno okruženje, društvena diskriminacija i izolacija, različite vrste predrasuda.

- Implikacije siromaštva po društvo: opasnost od dualizacije društva, nastanak novih političkih i interesnih organizacija (umirovljenici, nezaposleni), usporavanje demokratizacije društva.

Mile Mrvalj, bivši beskućnik: Bogati kroje prava

Ustavni sud je nedavno "vratio" Zakon o povlasticama odnosno povlaštenim mirovinama i mogućnostima boravka u rezidencijama za saborske zastupnike, vladine dužnosnike i suce uz obrazloženje da su to "demokratske tekovine", dok se istodobno u Hrvatskoj događa i to da 50.000 ljudi radi, a ne prima plaću. Ako postanu beskućnici, uzima im se socijalna pomoć čim se smjeste u prihvatilište ili čim zarade 100-200 kuna honorara. Zakoni u Hrvatskoj očigledno su takvi da onaj koji je siromašan, takav i ostane.

Marija Lovreković: Mali postotak dobiva potporu

U sustavu socijalne skrbi, starije osobe mogu ostvariti zajamčenu minimalnu naknadu, naknadu za troškove stanovanja, pravo na troškove ogrjeva, jednokratne naknade, osobne invalidnine, doplatak za pomoć i njegu itd. Najčešće, međutim, koriste uslugu smještaja (u domovima je smješteno 15.448 osoba), a samo 10.440 osoba starijih od 65 godina prima zajamčenu minimalnu naknadu. Udrugama se financiraju i projekti usmjereni smanjenju i prevenciji socijalne isključenosti za starije osobe.

Lidija Hrstić Novak: Preniske mirovine

Od 200.000 do 250.000 ljudi prima od 1.000 do 1.500 kuna mirovine što je doista premalo, ali mirovine ne mogu rasti bez porasta 'inputa' u mirovinski fond da bi stariji mogli kvalitetnije živjeti. Sadašnji sustav sa 1,2 milijuna umirovljenika i 1,04 milijuna radnika ne može osigurati dostojan život umirovljenicima.

Višnja Fortuna: Održivost i adekvatnost

Ove godine je proračun Gradsko ureda za socijalnu zaštitu i osobe s invaliditetom oko 454 milijuna kuna, a od toga na socijalne programe ide do 29 posto. Unatoč tome, osobe starije životne dobi su najsiromašnija dobna skupina. Čak ih 90.116 osoba ostvaruje mirovinu samo do 500 kn, a daljnjih 93.376 osoba do 1.000 kn. Čak 3626 osoba sugrađana su smješteni u domove za starije osobe, ali imamo jako nizak broj obuhvaćenih izvaninstitucionalnim uslugama.

Glavni je problem osigurati održivost mirovinskog sustava i jamčiti socijalnu adekvatnost mirovina, no ni jedan od tih strateških ciljeva nije ostvaren.

Jasna A. Petrović: Prevareni i poniženi

Financijsko/ekonomsko/materijalno zlostavljanje starijih osoba - sve je češća pojava u starijoj populaciji, i to: krađa novca, mirovine ili druge imovine starije osobe, zloupotreba punomoći, nagovaranje ili prisilno potpisivanje dokumenata ili potpisivanje umjesto njih, otvaranje njihove pošte, ucjene, neispunjavanje ugovora, sporazuma, dogovora u vezi uzdržavanja, a uz to popratno često idu psihičko i fizičko zlostavljanje, siromaštvo, socijalna isključenost, povreda dostojanstva pa i beskućništvo.

Specifičnost hrvatske priče je vrlo elastična zakonska regulativa koja pogoduje zloupotrebama, te se materijalno zlostavljanje nerijetko pravno pokriva legalnim formatima - ugovor o darivanju, oporuka, dosmrtno ili doživotnog uzdržavanja. U Hrvatskoj je evidentan izostanak institucionalnog nadzora i zaštite, kao i statistika, praćenja podataka, društvene pozornosti. Slabost pravosuđa je notorna te uvijek s prednošću davateljima uzdržavanja, a uvezanost „kriminalne hobotnice“ ukazuje na gotovo profesionalno bavljenje ekonomskim zlostavljanjem ne samo unutar obitelji i susjedstva već, kako je tipično za svjetske statistike, u grupacijama bliskima legalnim strukturama institucionalne i izvaninstitucionalne skrbi.

SUH je 22.3.2013. pokrenuo inicijativu za ukidanje instituta dosmrtnog uzdržavanja, te uvođenje dodatnih mehanizama zaštite za starije osobe u institutu doživotnog uzdržavanja, ali ne to odmah odbijeno od strane Ministarstva pravosuđa, dok je ukidanje dosmrtnog uzdržavanja podržalo Ministarstvo socijalne politike. SUH svoju kampanju nastavlja.