UVODNA RIJEČ

Nemam za kilo breskvi

Piše: Igor Knežević

     Telefonski pozivi razočaranih umirovljenika svakodnevica su rada u Sindikatu umirovljenika Hrvatske. Jedan takav poziv zaprimili smo od umirovljenice Jasne J. koja nas je nazvala nedugo nakon posljednjeg usklađivanja mirovina i požalila nam se da prima samo 1.700 kuna. „Možete li ikako ove u Vladi nagovoriti da nam povise mirovine, znate, ja jedva preživljavam", krenula je gospođa staloženo.

     No, nakon par minuta nije više mogla suspregnuti suze te nam je u plaču kazala: „Godinu dana nisam kupila kilogram breskvi, jednostavno si ih ne mogu priuštiti. Kako je moguće da bivši saborski zastupnici imaju povećanje mirovine od 200 kuna, a ja 40 kuna. Možete li se vi u SUH-u izboriti da nama siromaš­nima ipak daju veće povišice, a ovima smanje", upitala nas je. Odgovorili smo joj da je naš cilj povećanje mirovina u visini 100 posto povoljnijeg indeksa rasta plaća ili cijena, ali i da redovito upozoravamo da se trebaju uvesti dodatne „povišice" za one najsiromašnije. Tu je i ozbiljan problem pada udjela prosječne mirovine u prosječnoj plaći, koji je sada na sramotnih 35,99 posto.

     Obećali smo da ćemo zatražiti i da se kao socijalna mjera prilikom usklađivanja za one koji primaju do 2.000 kuna miro­vine, a takvih je 414 tisuća prema ZOMO-u, uvede 120 posto povoljnijeg indeksa, a one do 4.000 kuna, a takvih je 550 tisuća, za 110 posto.

     Time bi se ne samo zaustavio pad udjela mirovina u plaći, već bi on nakon desetljeća konstantnog pada počeo rasti, s ciljem da za desetak godina barem dođe na 40 posto, što je i dalje mizerno, ako se usporedi s drugim zemljama EU ili okruženja, primjerice Slovenijom i Srbijom gdje je udjel oko 50 posto.

Ideja o povećanim osnovicama usklađivanja za one s nižim mirovinama nisu neutemeljene i neizvedive kako to često do­nositelji odluka u Hrvatskoj prezentiraju u javnosti pozivajući se na zakone. Slični modeli„nagrađivanja siromašnijih" već postoje u Italiji, Latviji, Portugalu, Češkoj, te su ugrađeni kao opcija u zakone, a primjerice u Austriji, Bugarskoj i Španjolskoj se već nekoliko posljednjih godina uz redovito usklađivanje isplaćuju dodatne „povišice" siromašnijim umirovljenicima.

     U doba kada se forsira privatizacija mirovinskog sustava, možemo biti sretni što smo sačuvali prvi mirovinski stup, kao i javno zdravstvo, no nikako se ne mirimo s činjenicom da više od 730 tisuća umirovljenika živi ispod granice linije siromaštva.„Ako društvo nije u mogućnosti pomoći mnogobrojnim siromasima, neće biti kadro ni spasiti malobrojne bogataše", kazao je jednom prilikom J.F. Kennedy. I doista, gomilanje siromaha nikad nije donijelo dobroga društvu, a kad-tad je dovelo i do političkih promjena. Nezadovoljstvo hrvatskih siromaha je ogromno i samo se nakuplja i nakuplja. Dok jednom ne pukne...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

  

PROBLEMI S TEŽINOM

Ima li lijeka velikom trbuhu?

 

     Ima ljudi koji se godinama bore sa svojim trbuhom i dobro su upoznali „jo-jo" dijetalni sindrom. Izgube na težini, stisnu re­men na hlačama za jednu ili dvije rupice i osjećaju se divno. Međutim, nedugo iza toga, ponovo trpajući u sebe voljenu hranu, vrate izgubljene kilograme i dobiju još koji kilogram ekstra. Za razliku od takvih, oni koji su odustali od strogih dijeta koje su ih činile da se osjećaju lišeni nečega i počeli kuhati hranu s malo masnoća u kojoj su uživali, i koji su provodili pola do jedan sat dnevno u tjelovježbi, za tri do četiri mjeseca izgubili su gotovo 15-16 centimetara u opsegu struka - i na tome su ostali.

     Prošireno mišljenje je da se veliki trbuh rijetko može izgubiti zauvijek. Premda statistike kažu da veliki broj onih koji provedu dijetu ponovo dobiju svu izgubljenu tjelesnu težinu, ipak ima i dosta onih koji svojom disciplinom uspiju održavati rezultate postignute dijetalnim režimom. Ljudi se uspiju riješiti neželjenog masnog tkiva, u mnogim slučajevima zauvijek. Ako ste mnogo puta pokušavali smanjiti svoj trbuh, nemojte gubiti nadu. Velika većina nije uspjela kod prvog pokušaja. Gotovo 80 posto njih je pokušalo tri ili više puta prije nego su uspjeli.

Krizne mjere

     Naslage masnog tkiva smještene oko struka - koje daju osobi oblik jabuke - povezane su sa srčanim oboljenjima, dijabetesom, povišenim krvnim tlakom i povećanim rizikom od nekih vrsta raka. Osim toga, tu treba    spomenuti i ono „visceralno" masno tkivo nakupljeno oko vitalnih unutarnjih organa, kao što su crijeva i jetra. Kako ćete znati da li vam veličina vašeg trbuha signalizira zdravstveni hazard? Jednostavno, utvrdite omjer opsega struka i kukova. Podijelite broj centimetara oko struka s brojem centi­metara oko kukova. Svaki rezultat veći od 0,80 ako ste žena i 0,95 ako ste muškarac, znači da trebate izgubiti na opsegu.

     Ako spadate u tu kategoriju, stručnjaci savjetuju sljedećih nekoliko mjera u cilju smanjenja trbuha. Odredite si svoj vlastiti dijetalni režim. Oni koji uspiju u toj dijeti obično započinju s tri osnovna načela gubitka prekomjerne tjelesne težine: jesti manje masnoća, smanjiti unos kalorija u organizam i provoditi redovnu tjelovježbu. Međutim, osim toga, oni postave i neka svoja vlastita pravila, praveći pokuse i greške sve dok ne pronađu onu kom­binaciju dijetalnog režima i tjelovježbe koja je najbolja za njih.

     Poštujte razlike u spolu. Svaka žena koja je ikada bila na dijetalnom režimu zajedno sa svojim suprugom ili prijateljem, zna da muškarci gube svoj trbuh brže. Za žene te razlike mogu biti frustrirajuće, ali ako budu uporne i ustraju na dijeti, uspjet će. Brzih rješenja nema. To su opredjeljenja za čitav život. Težite „malim pobjedama". Većina nas donosi velike odluke kad planira smanjiti svoju „trbušinu" („Neću jesti ništa masno"; „Vježbat ću svaki dan jedan sat").

Počnite s malim pobjedama

     Međutim, stručnjaci su našli da oni koji su uspjeli u tom poslu obično ostvare svoje ciljeve uz pomoć niza malih pobjeda (za početak, recimo, samo šetnja po svom kvartu nakon večere; ili umjesto maslaca na kruhu, staviti malo džema). Smanjiti masnoće u prehrani. Ako čovjek konzumira puno voća i povrća, ostat će malo prostora u želucu za masnu hranu. Neki stručnjaci vjeru­ju da se gubljenjem velikog trbuha, postupno gubi i žudnja za masnoćama.

     Da bi se riješili velikih naslaga masnog tkiva, morate izgarati energiju, kalorije. Zato vježbajte redovito. Premda se može izgubiti na težini i bez tjelovježbe, istraživanja pokazuju da se taj gubitak neće održavati ako osoba nije fizički aktivna. Zanimljivo, velika većina onih koji su se uspjeli riješiti velikog trbuha, postaju entu­zijasti za tjelovježbu kako bi održavali novo postignuto stanje. Bit će dovoljno vježbati tri puta tjedno, kroz 30 do 45 minuta. Bitno je gubiti kalorije, bez obzira da li trčanjem ili obrađivanjem vrta! Vježbe za trbušne mišiće pomoći će da trbuh previše ne„ispadne".

     Direktno se suočite s problemima. Kad se osoba suoči s gorkom činjenicom da je kazaljka na vagi otišla nebu pod oblake, ne treba reagirati previše emotivno niti previše samokritički. Jednostavno, to valja shvatiti kao problem kojeg treba riješiti. Ima i onih koji odgovornost za takvu situaciju prebacuju na druge, međutim, takva osoba treba prihvatiti da je ona sama odgovorna za svoj struk, velik trbuh i općenito za svoju debljinu.

Bijeg od problema

     Oni koji se nakon dijetalnih režima ubrzo vraćaju na svoju prvobitnu tjelesnu težinu, imaju sklonost da izbjegavaju suočiti se sa svojim osobnim problemima. Kad su uzbuđeni, ljuti, ner­vozni, zabrinuti, potišteni oni puše, piju, više spavaju ili jedu sve kako bi ublažili, zadovoljili ili zatomili svoje osjećaje. Suprotno od toga, treba se direktno suočiti sa svojim problemom, slobodno izraziti svoje osjećaje kad zatrebaju stručnu pomoć.

     Oni koji su uspjeli u svom programu skidanja kilograma, ra­zumljivo, ograničili su i konzumaciju alkoholnih pića. Znanstvena istraživanja su pokazala da ako jedna četvrtina ukupnog dnevnog unosa kalorija dolazi od pive, vina ili jakih pića, da je tada brzina kojom tijelo sagorijeva masti smanjena za oko trećinu u odnosu na one osobe koje ne piju. Još gore, nemetabolizirane masnoće se direktno talože oko trbuha i struka. To može objasniti zašto neke osobe imaju onu „pivsku trbušinu".

     Na kraju valja kazati kako je potrebno da osoba zadrži kon­trolu nad situacijom i da poduzme mjere koje će odgovarati upravo njoj. Preuzimajući upravljanje i kontrolu nad svojom tjelesnom težinom, možete biti sigurni da će vaš program za smanjenje velikog trbuha, koji započinjete danas, biti stvarno i vaš posljednji program.

dr. Ivo Belan