UVODNA RIJEČ

Daj glas za svoj spas

     Koji potencijalni Predsjednik Republike Hrvatske voli umirov­ljenike? Pođimo redom, od aktualne predsjednice. Znamo da je na Silvestrovo 2018. godine donijela košaru slatkiša, pića, kave i tortu u zagrebački Dom za starije Sveta Ana, a oni su joj uzvratili kulturno-umjetničkim programom i pitanjem zašto su mirovine tako male. Odgovor "nešto malo rasle ove godine, ali ni izdaleka blizu kako bi mogle".

Znamo da je u povodu Međunarodnog dana starijih osoba najavljena sudjelovati na Gerontološkom tulumu u Zagrebu, gdje ju je čekalo više stotina umirovljenika, ali je nakon dvadesetak minuta objavljeno kako ne stigne doći. Ima važnija posla. Zato je, da se oduži, 18. listopada organizirala Dan otvorenih vrata na Pantovčaku na temu „Za dostojanstvenu i sretnu treću dob", pa je tamo primala darove od raznih udruga, koje su joj i pjevale i plesale. Predstavnici gradske organizacije SUH-a su se odazvali i uručili joj informaciju o položaju umirovljenika u običnoj žutoj koverti. Slikala se s njima.

     Na jednoj konferenciji pod nazivom „Hrvatska kakvu treba­mo" Predsjednica je upitala okupljene može li itko živjeti s mini­malnom plaćom od 3.000 kuna, jer da je to premalo. Ali nije spo­menula činjenicu da 800 tisuća umirovljenika koji imaju manju mirovinu od spomenutog minimalca doista jedva preživljavaju kopajući po kontejnerima i kantama za smeće. Oni nisu „tko", oni su „nitko".

     Nedavno je zborila odlučno: "Naši ljudi ne traže socijalnu po­moć, nego dobro plaćeno i dostojanstveno radno mjesto i više od 3.000 kuna plaće", ali nije rekla da dostojanstvenu starost zaslužu­ju i umirovljenici.

     Eto poučka o dostojanstvu. Predsjednica Grabar-Kitarović ka­zala je kako svatko od nas starenje doživljava osobno, kao proces razvoja u kojemu se mijenjamo i proživljavamo nova iskustva, no kako se i dalje želimo radovati životu, bez obzira na godine. Rekla je da osjetila koliko veselja i iskrene životne radosti postoji među ljudima koje iskustvo života upozorava kako treba pamtiti samo sretne dane.

     Predsjednice, u kojem to ružičastom svijetu živite? Ili Vam je pala Željezna zavjesa pred oči pa ne vidite stvarnost?

Pa onda spomenimo Miroslava Škoru koji umirovljenike do sada nije spomenuo, iako se i njemu približavaju sijede godine. Ili još gore, kandidata Mislava Kolakušića, koji je samo opleo braniteljske mirovine i katastrofično rekao kako mirovinski sustav u Hrvatskoj ne postoji, da nema novca za mirovine. Niti je razumio mirovinski sustav, niti je spomenuo čovjeka.

     U listopadu je Milanović objavio kako ima radosnu vijest, jer će saborski zastupnici ostati bez povlaštenih mirovina. I od toga će valjda bolje živjeti siromašni umirovljenici?

     Spomenuo je ipak da su mirovine male„i tu će Vlada, koja god bila, morati više dati". „Umirovljenici su naši građani, svaki od njih zaslužuje dostojnu mirovinu za život i to nema veze s ideologi­jom. A svatko tko je na vlasti mora znati da je na vlasti i radi tih ljudi", zaključio je zagovornik„normalne Hrvatske".

Pa vi sada birajte kome ćete dati svoj glas. Za svoj spas.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

MALA ABECEDA SAMOZAŠTITE

Što nikada ne smijete zaboraviti!

 

Račun - uvijek tražite i uzmite račun kada nešto kupuje­te ili plaćate, provjerite račun još dok ste u trgovini ili u nazoč­nosti trgovca, a ako račun nije u redu odmah reagirajte.

Popravci - ako imate popravak u stanu (prozori, sanita- rije...), uvijek prije početka radova pitajte za cijenu, a za rado­ve čija vrijednost prelazi 500 kuna, izvođač vam treba dosta­viti predračun s opisom posla i utroška materijala, kojeg mora i potpisati. Predračun potpišite samo ako ste u potpunosti suglasni sa svim stavkama. Ako se tako dogovorena cijena po­veća za više od 10 posto, izvođač treba tražiti vašu suglasnost. Ako ju niste dali, niste dužni platiti.

Jamstvo - za svaki tehnički proizvod (kućanski aparati i uređaji) trebate uz račun dobiti i jamstvo. Jamstvo trgovac treba ovjeriti i upisati datum prodaje, jer bez toga nije valjano.

Materijalni nedostatak - za svaki proizvod ko­jeg ste kupili imate pravo na zaštitu za slučaj materijalnog nedostatka u roku od dvije godine od kupnje, što uključuje besplatni popravak proizvoda, zamjenski proizvod, sniženje cijene proizvoda ili povrat novca. Ako ne zatražite zamjenski proizvod, obično vam ga neće ponuditi, zato budite uporni.

Otkaz ugovora na daljinu - kupnja obavljena pu­tem telefona, interneta ili izvan poslovnog prostora trgovca (na štandu, u vašem stanu.) može se otkazati u roku od 14 dana od primitka proizvoda ili potpisa ugovora, ali, ne zabo­ravite, otkazuje se u pravilu samo pisanim putem. Kod teleoperatera, moguće je dogovorno otkazati ugovor i telefonskim putem. Starije osobe su najčešće žrtve i vrlo lako ih se obrlati, a pri tom niti ne daju svoje podatke (poput OIB-a), već ih pre­varanti sami „izguglaju" putem datuma rođenja.

Proizvod koji niste naručili niste dužni primiti

- često se pokušava prevariti potrošače tako da im se dostavi roba koju su „navodno" naručili i traži se novac za nju. Ako ni­ste naručili, odbijte i robu i plaćanje.

Prezentacije i kupnja - ne odazivajte se na prezen­tacije proizvoda i usluga, kako u privatnim stanovima, tako i u restoranima, hotelima i sličnim mjestima, jer su one gotovo uvijek zamka za prijevaru, a potrošače se prisiljava na kupnju proizvoda ili usluga.

Povoljnije usluge - ne puštajte u svoj stan agente koji nude povoljnije usluge za struju, plin, internet i ostalo, jer gotovo uvijek prevare potrošača, prešute ili nedovoljno obja­sne sve što trebate znati u takvim situacijama. Prijevaru otkri­jete tek kada dobijete račun, a tada zna biti kasno, ako odmah ne reagirate. Pitajte za savjet mlađe članove obitelji ili susjede.

Previsoki računi - ako ste dobili previsoki račun za struju, plin ili vodu, a niste imali povećanu potrošnju, platite nesporni dio računa, a ostatak osporavajte pisanim putem, ako imate razloge za osporavanje. Vrlo često će vaša žalba biti odbijena, a onda vam prijeti ovrha ako trošak ne podmirite.

Registar „Ne zovi" - ako ne želite da vas trgovci na­zivaju na telefon i mobitel na pretplatu, možete se upisati u Registar „Ne zovi". Pisanim putem se obratite svom operateru i u roku od 7 dana vas mora upisati u Registar. Ako vas bilo koji trgovac i nakon upisa naziva prijavite ga tržišnoj inspek­ciji, kazne su jako visoke. Obrazac zahtjeva možete pronaći na www.hakom.hr

Ana Knežević

 

Male „cake" za spas

     Ako je trgovac povrijedio vaša potrošačka prava, prvo pokušajte razgovorom riješiti problem. To najče­šće uspije, ali ako ne uspije, trgovcu uputite pisani pri­govor za kupljeni proizvod ili uslugu. Trgovac je dužan odgovoriti u roku od 15 dana. Ako ne odgovori ili niste zadovoljni odgovorom obratite se tržišnoj inspekciji.

     Ako ni inspekcija ne riješi problem, trgovca možete prijaviti sudovima časti - obrtnike Sudu časti pri Hr­vatskoj obrtničkoj komori, a tvrtke Sudu pri Hrvatskoj gospodarskoj komori. Postupak pri ovim sudovima je besplatan.

     Ako imate problema sa javnim uslugama - grijanje, struja, voda, pošta, smeće i ostalo - možete se obratiti povjerenstvu za reklamacije u društvu koje vam pruža uslugu, koje vam mora odgovoriti u roku od 30 dana.

     Besplatne potrošačke savjete možete dobiti na telefon 0800 414 414 pri Ministarstvu gospodarstva, radnim danom od 10-14 sati. Od 1. travnja 2019. sve inspekcijske službe su objedinjene u Državni inspek­torat, a potrošači se mogu obratiti na sljedeću adresu: Ministarstvo gospodarstva Uprava za inspekcijske poslove u gospodarstvu Ul. grada Vukovara 78, Zagreb pisanim prigovorom poštom ili osobno u Pisarnici Ministarstva i na e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

     Pazite! Inspekciji se ne možete obratiti, ako se niste prethodno žalili trgovcu.

     Članovi udruga za zaštitu potrošača trebaju se uvi­jek prvo obratiti svojoj udruzi.