UVODNA RIJEČ

Kad si siguran i kad te nije strah

     Zašto su dvije najveće hrvatske umirovljeničke udruge, Sindikat umirovljenika Hrvatske i Matica umirovljenika Hrvatske, uputile čestitke Andreju Plenkoviću povodom pobjede HDZ-a na parlamentarnim izborima? Ne samo iz pri­stojnosti, već zato jer je iskustvo s Premijerom-Građevinom iz 2015. duboko ostalo u memoriji ovog naroda, ali ne kao pošalica uz kavu, već kao bolni osjećaj nesigurnosti.

     Nije bitno jesu li starije osobe diljem Hrvatske masovno dale svoje povjerenje upravo Plenkoviću, a jesu. Nije bitno niti je li njegov prosječni glasač nižeg obrazovanja, gdje je svaki deveti završio tek osnovnu školu, a jedva 26 posto ih ima fakultet, a baš je tako. Nije bitno je li u Sabor s njihove liste ušlo samo 9 žena od 66 sabornika, iako je sve to bitno. Najbitnije je da je    Hrvatska nasuprot strahu birala - sigurnost. HDZ nije samo odglumio predizbornu kampanju „Sigurna Hrvatska", već nam je svima ponudio kontinuitet, stabilnost i sigurnost. Vlada će biti formirana „preko noći", bez navlačenja i odugovlačenja, tr­govanja i korupcije na javnoj trpezi. To je ono što je pobijedilo sve druge stranke: taj osjećaj kad si siguran i kad te nije strah.

     Tek je iz rezultata ovih izbora moguće iščitati koliko je straha u narod unijela retorika Domoljubnog pokreta i dijelom Mosta, koliko su istupi Hasanbegovića, Glasnovića i Zekanovića i Ruže Tomašić, pa onda i Škore i Raspudića o silovanim ženama i po­bačaju, unijeli gađenja i nemira u duše građana. I tek je sada posve jasno da nije narod glasao za HDZ zbog korone, već zbog želje za normalnom zemljom. Tu normalnost je u ovom trenutku jamčio samo HDZ.

     Točno je i da je 40 posto glasača SDP-a (Restart) starije od 60 godina, jer je tamo ponuđeni jelovnik bio ravan bakanalijama starih Rimljana. Kao da je ponuda za umirovljenike napuhavana jer su im na listama bila uglavnom stara, potrošena lica, pa su ispisali svoju listu želja.

     Tako je jedina umirovljenička čestitka otišla Plenkoviću. Po­bjednicima i treba čestitati. U čestitki je pisalo i da ih podsjećamo kako je udjel prosječne mirovine u prosječnoj plaći u RH pao ispod 38 posto, da više od polovice umirovljenika prima miro­vinu nižu od hrvatske linije siromaštva koja iznosi 2.485 kuna, da je previše kontejner-umirovljenika, poniženih i prevarenih.

     Izrazili smo nadu da će nova Vlada pronaći načina da po­veća mirovine i uvede pravednije usklađivanje s rastom plaća, a svakako bi trebalo uvesti i novi model obiteljskih mirovina. Zatražili smo prijenos vlasničkih prava nad domovima za starije i nemoćne na županije i Grad Zagreb i još puno toga što bi se trebalo naći na dnevnom redu savjetodavnog tijela Vlade, Na­cionalnog vijeća za umirovljenike i starije osobe. Jer sigurnost nije samo floskula. Sigurnost ima cijenu i vraća dostojanstvo i blagostanje. Najvažnije je pravovremeno se zaštititi od onih koji se hrane vašim osjećajima nesigurnosti. Upravo to su glasači učinili.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

MALA ABECEDA SAMOZAŠTITE

Što nikada ne smijete zaboraviti!

 

Račun - uvijek tražite i uzmite račun kada nešto kupuje­te ili plaćate, provjerite račun još dok ste u trgovini ili u nazoč­nosti trgovca, a ako račun nije u redu odmah reagirajte.

Popravci - ako imate popravak u stanu (prozori, sanita- rije...), uvijek prije početka radova pitajte za cijenu, a za rado­ve čija vrijednost prelazi 500 kuna, izvođač vam treba dosta­viti predračun s opisom posla i utroška materijala, kojeg mora i potpisati. Predračun potpišite samo ako ste u potpunosti suglasni sa svim stavkama. Ako se tako dogovorena cijena po­veća za više od 10 posto, izvođač treba tražiti vašu suglasnost. Ako ju niste dali, niste dužni platiti.

Jamstvo - za svaki tehnički proizvod (kućanski aparati i uređaji) trebate uz račun dobiti i jamstvo. Jamstvo trgovac treba ovjeriti i upisati datum prodaje, jer bez toga nije valjano.

Materijalni nedostatak - za svaki proizvod ko­jeg ste kupili imate pravo na zaštitu za slučaj materijalnog nedostatka u roku od dvije godine od kupnje, što uključuje besplatni popravak proizvoda, zamjenski proizvod, sniženje cijene proizvoda ili povrat novca. Ako ne zatražite zamjenski proizvod, obično vam ga neće ponuditi, zato budite uporni.

Otkaz ugovora na daljinu - kupnja obavljena pu­tem telefona, interneta ili izvan poslovnog prostora trgovca (na štandu, u vašem stanu.) može se otkazati u roku od 14 dana od primitka proizvoda ili potpisa ugovora, ali, ne zabo­ravite, otkazuje se u pravilu samo pisanim putem. Kod teleoperatera, moguće je dogovorno otkazati ugovor i telefonskim putem. Starije osobe su najčešće žrtve i vrlo lako ih se obrlati, a pri tom niti ne daju svoje podatke (poput OIB-a), već ih pre­varanti sami „izguglaju" putem datuma rođenja.

Proizvod koji niste naručili niste dužni primiti

- često se pokušava prevariti potrošače tako da im se dostavi roba koju su „navodno" naručili i traži se novac za nju. Ako ni­ste naručili, odbijte i robu i plaćanje.

Prezentacije i kupnja - ne odazivajte se na prezen­tacije proizvoda i usluga, kako u privatnim stanovima, tako i u restoranima, hotelima i sličnim mjestima, jer su one gotovo uvijek zamka za prijevaru, a potrošače se prisiljava na kupnju proizvoda ili usluga.

Povoljnije usluge - ne puštajte u svoj stan agente koji nude povoljnije usluge za struju, plin, internet i ostalo, jer gotovo uvijek prevare potrošača, prešute ili nedovoljno obja­sne sve što trebate znati u takvim situacijama. Prijevaru otkri­jete tek kada dobijete račun, a tada zna biti kasno, ako odmah ne reagirate. Pitajte za savjet mlađe članove obitelji ili susjede.

Previsoki računi - ako ste dobili previsoki račun za struju, plin ili vodu, a niste imali povećanu potrošnju, platite nesporni dio računa, a ostatak osporavajte pisanim putem, ako imate razloge za osporavanje. Vrlo često će vaša žalba biti odbijena, a onda vam prijeti ovrha ako trošak ne podmirite.

Registar „Ne zovi" - ako ne želite da vas trgovci na­zivaju na telefon i mobitel na pretplatu, možete se upisati u Registar „Ne zovi". Pisanim putem se obratite svom operateru i u roku od 7 dana vas mora upisati u Registar. Ako vas bilo koji trgovac i nakon upisa naziva prijavite ga tržišnoj inspek­ciji, kazne su jako visoke. Obrazac zahtjeva možete pronaći na www.hakom.hr

Ana Knežević

 

Male „cake" za spas

     Ako je trgovac povrijedio vaša potrošačka prava, prvo pokušajte razgovorom riješiti problem. To najče­šće uspije, ali ako ne uspije, trgovcu uputite pisani pri­govor za kupljeni proizvod ili uslugu. Trgovac je dužan odgovoriti u roku od 15 dana. Ako ne odgovori ili niste zadovoljni odgovorom obratite se tržišnoj inspekciji.

     Ako ni inspekcija ne riješi problem, trgovca možete prijaviti sudovima časti - obrtnike Sudu časti pri Hr­vatskoj obrtničkoj komori, a tvrtke Sudu pri Hrvatskoj gospodarskoj komori. Postupak pri ovim sudovima je besplatan.

     Ako imate problema sa javnim uslugama - grijanje, struja, voda, pošta, smeće i ostalo - možete se obratiti povjerenstvu za reklamacije u društvu koje vam pruža uslugu, koje vam mora odgovoriti u roku od 30 dana.

     Besplatne potrošačke savjete možete dobiti na telefon 0800 414 414 pri Ministarstvu gospodarstva, radnim danom od 10-14 sati. Od 1. travnja 2019. sve inspekcijske službe su objedinjene u Državni inspek­torat, a potrošači se mogu obratiti na sljedeću adresu: Ministarstvo gospodarstva Uprava za inspekcijske poslove u gospodarstvu Ul. grada Vukovara 78, Zagreb pisanim prigovorom poštom ili osobno u Pisarnici Ministarstva i na e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

     Pazite! Inspekciji se ne možete obratiti, ako se niste prethodno žalili trgovcu.

     Članovi udruga za zaštitu potrošača trebaju se uvi­jek prvo obratiti svojoj udruzi.