UVODNA RIJEČ

Zemlja promatrača

Piše: Jasna A. Petrović

     Već godinama Sindikat umirovljenika Hrvatske ad­ministrira tematsku Facebook stranicu Pokret protiv siromaštva starijih osoba. Tamo dnevno „razgovara­mo" sa stotinama umirovljenika o različitim temama ve­zanima uz starije osobe. Tisuće komentara tjedno u vezi zanemarivanja starih, domova umirovljenika, prijevarama s ugovorima o dosmrtnom i doživotnom uzdržavanju...

     Svi oni prolaze mukotrpni put od informacije, preko osvješćivanja, do uloge promatrača. Isprva, pričaju poput lutaka koje naši unutarnji valovi i vanjska zbivanja vrte u svojim filmovima u kojima ne osjećamo sebe i ne živimo iz sebe. Tako smo toliko poistovjećeni s onim što se doga­đa unutar i oko nas, da gubimo svaki tračak i iskru onoga tko mi uistinu jesmo, istovremeno misleći da smo ono što iskušavamo u i oko sebe. U tom virtualnom svijetu teško je prepoznati moć promatrača, ulogu svjedoka svoga vre­mena te katapultirati sebe iz svojevrsne hipnoze koja nas je kolektivno obuzela i postati promatrači koji imaju od­mak od samih sebe.

     Eto primjera s nacionalnom naknadom za starije od 65 godina. Nezgrapna politička odluka nazvati to u po­četku nacionalnom mirovinom, donijela je brojne šumo­ve u eteru. Ako je mirovina, onda kako mirovinu mogu dobiti oni koji nisu radili i plaćali doprinose. Ako je miro­vina, onda ide iz mirovinskog fonda, onda je to krađa u ime neradnika. U toj priči soli dodaje i jedina parlamen­tarna umirovljenička stranka koja tvrdi kako treba uvesti imovinski cenzus, jer će u protivnome baš tih 800 kuna po siromahu, uglavnom ženi, dobiti bogataši s vilama i bazenima.

     I gle, kad im kažete da to nije mirovina, već socijalna potpora kakva postoji u više od stotinu zemalja u svije­tu, da ide iz državnog budžeta, a ne iz mirovinskog fonda, onda kažu da lažete i pogodujete vladajućima. Kao da su zaboravili od vlastitog siromaštva i poniženosti prepozna­ti još veće siromahe. Kao da ih obuzima opsesija i jal vlasti­tom nemoći. Ne postavljaju pitanje iz rakursa promatrača: nije problem što će netko potrebit dobiti pomoć koja mu može omogućiti da barem plaća struju, već je problem što oni sami imaju mizerne mirovine. Tako stvarnost pli­va u očaju samopercepcije vlastite bijede pa pogubljeni u mislima i emocijama, robotiziramo svoje reakcije, koje nas mahom drže u zoni destruktivnog raspoloženja i ma­lodušnosti. Tako sve postaje negativno i zlonamjerno, nepravedno i zamućeno, dok nezadovoljstvo buja do raz­mjera gubitka konstruktivne stvarnosti.

     Među hipnotiziranosti očajem većina komentira kako su za svoje sitne mirovine radili „bez veze", a, primjerice, Slavonac Dragan Džoić kaže: „Ma to je samo za uhljebe. Opet će dobit oni što imaju i previše, a stvarni ljudi koji ne­maju neće ni dobiti." I onda se na stotinu njih pojavi rari- tetni komentar Riječanke Nevenke Licul koja kratko kaže: „Groznih li komentara. Nije problem 800 kn za siromahe, već visina penzije. Pa tako napišite." Tko je to dotakao dno, a tko je učinio promatrački odmak i prepoznao problem? Tko je shvatio da dati siromašnima, ne znači oduzeti oni­ma malo manje siromašnima? Tko je prepoznao da ma­njak promatračkog rakursa rađa jal i još veći očaj i fikciju opće izloženosti ugrozi?

     Zaustavite se i recite možete li promijeniti lošu stvar­nost ako ju gledate samo crnim bojama. Neće li se i željela stvarnost pokazati kao crna i zamračena, a vi ćete izgubiti potencijal za utjecaj na promjene. Razmislite.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

DRUGA MLADOST

Kako izgledati i osjećati se mlađim?

 

     Što su ključevi dobrog zdravlja? Dobri geni i izbjega­vanje rizičnih faktora, poput pušenja, alkohola i hra­ne s puno kolesterola. Međutim, to nije sve. Mnogi znanstvenici smatraju da trebamo također oplemenjivati i njegovati osobne značajke i zdrave navike, koje čine da se ljudi osjećaju dobro. Evo što možete učiniti za svoje tijelo i time mu pomoći da ostane zdravo, a da izgledate i da se osjećate mlađe i da živite dulje.

Vodite ljubav, a ne rat

     U ispitivanju grupe mladih bračnih parova utvrđe­no je da su oni koji su se ljutili i postajali neprijateljski raspoloženi za vrijeme razgovora o svojim problemima, imali viši krvni tlak i ubrzaniji srčani ritam nego oni koji su rješavali konflikte s razumijevanjem i humorom. Ljut­nja slabi imunološki sustav oba partnera do 24 sata na­kon svađe. Sretna veza može zaštititi vaše zdravlje. Osim toga, normalni seksualni odnosi mogu djelovati kao pri­rodni sedativ i pomoći protiv stresa.

Briga oko kompletnog cijepljenja

     Osoba koja nije dobila sva cjepiva kao dijete, izlože­na je riziku obolijevanja od „dječjih" bolesti. Svake godi­ne velik broj odraslih ljudi umire od gripe, upale pluća i komplikacija od hepatitisa B (ciroza, rak jetre) i drugih bolesti koje općenito mogu biti prevenirane jednostav­nim cijepljenjem.

Budite društvena osoba

     Najustrajniji, vitalni ljudi održavaju čvrsto prijatelj­stvo i vode brigu o drugima. Imati obitelj i prijatelje koji pružaju podršku, povezuje se s boljom funkcijom imu­nološkog sustava, rjeđim komplikacijama u trudnoći, lakšim prekidom pušenja, lakšim održavanjem programa tjelovježbe, pa čak i s češćim preživljavanjem raka. Ne­dostatak podrške društva je značajan zdravstveni rizik. Ako nemate prijatelje koji će vam pomoći, onda je već i pomaganje drugima korisno za zdravlje, zbog boljeg ras­položenja i smanjenja stresa.

Osigurajte dovoljno sna

     Za vrijeme intenzivne aktivnosti ili rada lako je zabo­raviti da i tijelo treba odmor. Međutim, normalna količi­na noćnog sna, sedam do devet sati, pomaže da izgle­date i osjećate se bolje. Istraživanja su pokazala da ljudi koji nedostatno spavaju, imaju 70 posto veću smrtnost od onih s normalnim snom.

Osluškujte svoje tijelo

     Tijelo vam stalno nešto govori kroz različite simptome, a i putem intuicije. Svemu tome morate obratiti pažnju. Oni koji tako ne postupaju skloniji su obolijevanjima.

Volite ono što radite

      Stres zbog nezadovoljstva svojim poslom može uči­niti da osoba izgleda iscrpljeno i neraspoloženo. Takva situacija može biti pogodna za bilo koje oboljenje.

Jedite mediteransku hranu

     Bernard Shaw je jednom kazao kako nema iskrenije ljubavi od ljubavi prema hrani. Nutricionisti preporučuju mediteransku prehranu, odnosno puno ribe, maslinovog ulja, svježeg voća i povrća, uz manje količine crvenog mesa.

Ne zaboravite na dušu

     Sve je više dokaza koji povezuju vjerovanje u Boga s boljim fizičkim zdravljem. Čak 22 studije, provedene u posljednjih nekoliko godina, pokazuju da oni koji češće ili redovito odlaze u crkvu, imaju manju učestalost mno­gih oboljenja (povišen krvni tlak, srčane bolesti, rak vra­ta maternice). Znanstvenici još uvijek nisu sigurni zašto je to tako. No, velika većina ih smatra da je vjerovanje u Boga zaista povezano s dugim i zdravim životom. Očito je da je za dobro, krepko zdravlje, što je ključ mlađahnog izgleda i osjećanja, potrebno i nešto više od samog pro­vođenja niza krutih pravila. Znanstvenici sve više doka­zuju da je slavni pijanist Arthur Rubinstein bio u pravu kad je rekao: „Uvjerio sam se da ako volite život, život će voljeti i vas". On je doživio 95 godina.

dr. Ivo Belan